Turistvisum

Denne visum-fella kan koste deg dyrt

- Kynisk forretningsidé, sier Forbrukerrådet.

VISUM: Skal du besøke land som USA eller Tyrkia er du nødt til å søke om godkjennelse for å komme inn i landet. Å trå feil her kan koste deg dyrt. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
VISUM: Skal du besøke land som USA eller Tyrkia er du nødt til å søke om godkjennelse for å komme inn i landet. Å trå feil her kan koste deg dyrt. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Skal du besøke land som USA eller Tyrkia er du nødt til å skaffe deg turistvisum i forkant. Gjør du et enkelt Google-søk, kommer det opp en rekke tilbydere, der bare én er den offisielle siden.

Velger du feil her, kan det koste deg dyrt.

På en tredjepartsside for amerikansk visum kan det nemlig koste nesten seks ganger så mye som på myndighetenes offisielle side. Det skal i utgangspunktet koste 14 dollar, men kan komme opp i en pris på 83 dollar, eller nesten 750 kroner.

For en familie kan det komme opp i ganske store beløp. Og det er ikke sikkert banken din vil hjelpe dersom du trår feil.

Ambassaden advarer

Den amerikanske ambassaden i Oslo bekrefter at de er kjent med problemet, og at flere har meldt fra til dem om at nevnte tredjepartssider ser ut til å være designet for å villede folk til å tro at dette er offisielle sider.

- Disse virksomhetene og nettsidene deres er på ingen måte støttet av, tilknyttet eller assosiert med amerikanske myndigheter, skriver leder av konsulæravdelingen ved ambassaden, William W. Whitaker, i en e-post til Dagbladet.

Han påpeker at den offisielle nettsida skal være designet på en brukervennlig måte, som ikke krever assistanse fra en tredjepart. Reisende bør være klar over at disse uautoriserte tredjepartssidene tar seg klekkelig betalt, og at amerikanske myndigheter ikke kan gjøre noe for å refundere disse beløpene.

- Hvis du har benyttet deg av en av disse tjenestene, anbefaler vi på det sterkeste at du bruker referansenummeret på myndighetenes offisielle sider, for å få bekreftet at informasjonen er korrekt, slik at du unngår forsinkelser ved ankomsten.

Dagbladet har forsøkt å komme i kontakt med blant andre USA Travel Visa og Esta Service, som tilbyr å videresende søknaden din videre. Førstnevnte gjør dette for 83 dollar, mens sistnevnte ikke opplyser om pris på sine hjemmesider. De har ikke besvart våre henvendelser.

Ambassaden påpeker at ESTA ikke er det samme som et visum, men en godkjennelse av at man ikke trenger visum til innreise i USA.

- Kynisk

Pia C. Høst, leder av forbrukerdialog i Forbrukerrådet, reagerer sterkt på at selskapene opererer som mellommenn og tar store gebyrer for en tjeneste som i praksis er like enkelt å gjøre selv.

- Å tjene penger på folks uvitenhet på er en kynisk forretningsidé. Heldigvis er det ikke snakk om store summer for den enkelte forbruker, sier hun.

KYNISK: Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet mener sidene har en kynisk forretningsidé. Foto: Forbrukerrådet
KYNISK: Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet mener sidene har en kynisk forretningsidé. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Hun forstår godt frustrasjonen til dem som oppdager at de utilsiktet har valgt en av tredjepartssidene. Samtidig påpeker hun at praksisen ikke er ulovlig, så lenge du har blitt opplyst om pris i forkant.

- Vi forstår godt at du føler at du er blitt lurt, hvis du har betalt ekstra for en av disse tjenestene. Det er mange land som krever visum og hvor det er nødvendig med hjelp fra et byrå, så vi forstår at folk kan bli forvirret.

Forbrukerrådet har ikke oversikt over hvor mange dette gjelder, og kan derfor ikke kommentere hvorvidt vi har sett en opp- eller nedgang de siste åra.

Hun påpeker at flyselskap og reisebyrå skal gi deg informasjon når du trenger visum, og at du utover dette bør sjekke rådene på den norske regjeringens nettsider.

Kan du forvente hjelp fra banken?

Hvor villige er bankene til å hjelpe deg dersom du innser at du har gått på en smell, og sett at du har betalt langt mer enn du egentlig burde?

Dagbladet kjenner til at noen banker har tilbakebetalt mellomlegget til enkelte kunder, mens andre har fått beskjed om at det ikke er noe som kan gjøres for å stoppe transaksjonen, selv før den er gjennomført.

Informasjonsdirektør i DNB, Even Westerveld, sier at de er kjent med problemet og ser at det er enkelte av deres kunder som benytter seg av denne typen tjenester.

- Ettersom kortbruker i disse sakene faktisk får tjenesten de betaler for (visum) og prisen ved tjenesten er tydelig og akseptert av bruker, er det dessverre ikke mulig for oss å refundere dette som annen svindel, sier han til Dagbladet.

Synne Ekrem, kommunikasjon- og pressesjef i Nordea, sier at det er svært sjeldent at de har blitt kontaktet av kunder som har støtt på dette, og at de har samme praksis som DNB.

- Vi anser ikke dette som svindel, du får jo det du blir forespeilet. Vi råder kundene våre til å ta gode valg, men når dette er noe kunden selv velger å gå inn på, er det ikke noe vi kan gjøre.

Så verken hos DNB eller Nordea får du altså refundert beløpet dersom du i etterkant finner ut at du har betalt mer enn det du burde.