Dere skylder 20 000

Pensjonist Roar Braathen (77) er både sint og fortvilet: Han og kona har fått beskjed om at de skylder det Gjensidige Nor-eide Accept Card 20639 kroner. Men de har aldri eid noe kredittkort!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Åtte milliarder i kortgjeld

- En ting er at vi får tilsendt en regning vi ikke skulle hatt. En annen ting er at vi ikke blir trodd når vi sier at dette ikke stemmer. Tror de alle gamle folk er senile og surrete? spør Roar Braathen.

Den høyst oppegående pensjonisten har møtt veggen gang på gang når han har kontaktet Accept Card og Gjensidige Nor for å forklare problemet.

- Jeg ble bedt om å anmeldte «kortmisbruket» til politiet. Men hvorfor skal jeg det, når jeg aldri har opplevd å få noe kort misbrukt? spør Braathen.

Det første kravet om innbetaling til Accept Card kom i august. Av kontoutskriften går det fram at de skylder kredittkortfirmaet 20639 kroner, og at månedens avdrag er på 830 kroner.

- Kona og jeg skjønte ingenting og tok kontakt med selskapet som hevdet at «jo da, dere har nok fått kort og kode i posten».

- Men det har vi aldri verken bedt om eller fått. Dessuten er det vel vanlig å sende slikt rekommandert, og bare til folk som har bedt om det, undrer Braathen.

Kjøpte vaskemaskin

Ved nærmere undersøkelser viste det seg at Accept Card hadde fått tak i konas navn via Elkjøp, der ekteparet for flere år siden kjøpte en vaskemaskin. Det var på den tida det var vanlig med et rentefritt tilbud om «kjøp nå, betal om 4 måneder» - i samarbeid med Kjøpekort.

De slo til på det, og betalte etter fire måneder. Dette var våren 1998. Siden har de ikke hatt noe med Elkjøp eller Kjøpekort å gjøre.

Behandlet som kjeltring

Han rister på hodet av hele saken. Om Accept Card, som er det nye navnet på Kjøpekort, har sendt ham eller kona et kort, må det i alle fall ha endt i noen andres hender. En kontoutskrift viser at det var gjort fire uttak på kortet i løpet av juli. Nå har purringene begynt å komme. Men det er fortsatt ingen i Accept Card som tror på Braathen.

- Tvert imot, jeg følte meg som en kjeltring da jeg kom i kontakt med en kundebehandler i Trondheim, der hovedkontoret er, sier Braathen.

Hos Accept Card i Trondheim sier informasjonssjef Gunnar Rogstad at de føler de har behandlet Braathen på en ordentlig måte.

- Vi har bedt ham om å sende en skriftlig redegjørelse om hva som har skjedd, og å politianmelde forholdet. Først da kan vi behandle denne saken, sier Rogstad til Dagbladet.

- Men han har jo aldri fått tilsendt noe kort?

- Jo, han har nok det.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer