TOK SAKEN VIDERE: Dorthe Solbakken fikk et krav på nærmere 13 000 kroner fra Oslo Creditservice på vegne av Hot Line Tele LTD. Men Solbakken fant seg ikke i å betale og tok saken videre. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
TOK SAKEN VIDERE: Dorthe Solbakken fikk et krav på nærmere 13 000 kroner fra Oslo Creditservice på vegne av Hot Line Tele LTD. Men Solbakken fant seg ikke i å betale og tok saken videre. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer

- Deres strategi har vært å skape konflikt med folk

Finanstilsynet trekker bevilling til omstridt inkassoselskap.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Finanstilsynet besluttet forrige uke å trekke inkassobevillingen til Oslo Creditservice AS.

- Grunnlaget for dette vedtaket er at Oslo Creditservice grovt har brutt god inkassoskikk, sier direktør for markedstilsyn Anne Merethe Bellamy i Finanstilsynet til Dagbladet.

Det knytter seg primært til to forhold. For det første skal selskapet ha unnlatt å undersøke rettmessigheten til kravene de har inndrevet, og for det andre har de innkrevd merverdiavgift fra skyldnere uten at de har hatt anledning til det, opplyser Finanstilsynet.

Finanstilsynet begynte å undersøke selskapet i 2013 og konkluderte forrige uke med at bevillingen skulle trekkes. Bellamy forteller at det er sjeldent Finanstilsynet går så langt som å tilbakekalle en inkassobevilling.

- Det er grovt når vi kommer til den konklusjonen som vi har kommet til.

- Skulle ikke fått lov Gordon Spangelid har frontet gruppa «Steng Oslo Creditservice», etter at han selv mottok krav for det han mener var en feilaktig parkeringsbot for snart to år siden.

- Jeg oppretta gruppa i fortvilelse. Det var ment å være et lite forum hvor vi som var utsatt for denne behandlingen kunne kommunisere. Jeg hadde aldri trodd at det skulle bli et samlingssted for hundrevis av frustrerte personer, forklarer han.

Han sier vedtaket var som forventet, men han er overrasket over at selskapet får lov til å fortsette driften inntil videre.

- Det eneste jeg er skuffet over er at det ikke ble umiddelbar stans. Vi mener at bruddene er såpass alvorlige, og har pågått over så lang tid at selskapet ikke skulle fått lov til å fortsette driften én dag til, sier Spangelid.

Selskapet har nemlig varslet at de vil påklage vedtaket. Finanstilsynet opererer med en klagefrist på tre uker, og Oslo Creditservice har begjært og fått innvilget utsatt iverksettelse av vedtaket inntil klagefristen er ute, eller klagen er avgjort.

- Det er snakk om å ivareta viktige rettssikkerhetsprinsipper, så dette er normal praksis. Det er vi som mottar en eventuell klage. Dersom det ikke fremkommer nye opplysninger av betydning blir den sendt videre til Justis- og beredskapsdepartementet for behandling, forteller Bellamy.

Krevde 13 000 for telefonsex I 2012 møtte Dagbladet Dorthe Solbakken som hadde fått et krav fra Oslo Creditservice på vegne av Hot-Line Tele LTD. Hun skulle ha ringt til et ukjent telesex-nummer. Hun fikk beskjed om at dersom hun ikke godtok kravet ville saken havne i Forliksrådet. Solbakken kontaktet selskapet og avviste kravet.

- Jeg protesterte, deretter hørte jeg ikke noe mer fra Hot Line Tele Ltd. Etter en stund sendte jeg en e-post til Oslo Creditservice og ba om en forklaring på kravet mot meg, fortalte hun.

Svaret kom i et brev hvor Oslo Creditservice sa hun hadde to dager på å betale summen på nærmere 13 000 kroner, og at Namsmannen allerede hadde tatt utlegg i leiligheten hennes.

- Ville ta boligen Dorthe Solbakken hadde ikke ringt sextelefonen. Likevel holdt hun på å miste boligen.

Oslo byfogdembete behandlet saken, og opphevet kravet da telefonsex-selskapet ikke kunne bevise at Solbakken hadde benyttet seg av tjenestene deres. Hot-Line Tele måtte også dekke saksomkostningene for Solbakken.

- At Hot-Line Tele Ltd og Oslo Creditservice AS prøvde å ta fra en ung alenemor hennes bolig ved tvangssalg, sier mye om hvor langt slik selskaper er villig til å gå, sa John Christian Elden som var advokat for Solbakken.

- Absurde summer Gordon Spangelid forteller at folk har opplevd det som umulig å komme til enighet med selskapet.

LETTET: Gordon Spangelid startet gruppa «Steng Oslo Creditservice», etter at han selv mottok krav for det han mener var en feilaktig parkeringsbot for snart to år siden. Nå forteller han at han er lettet over vedtaket. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
LETTET: Gordon Spangelid startet gruppa «Steng Oslo Creditservice», etter at han selv mottok krav for det han mener var en feilaktig parkeringsbot for snart to år siden. Nå forteller han at han er lettet over vedtaket. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer

- Det har bare vært konflikt. Det har aldri vært noen mulighet for å opprette en konstruktiv dialog med dette selskapet. Deres strategi har vært å skape størst mulig konflikt med folk, forteller han.

Spangelid er glad for at selskapet må avslutte sin virksomhet, men liker ikke tanken på at det kan være mange der ute som har betalt feilaktige krav basert på frykt.

- Det er flere hundre personer som har betalt. På Facebook får vi stadig meldinger fra folk som har betalt helt absurde summer. Enkelte har pådratt seg utgifter opp mot 30 000 kroner. Regninger som bare er basert på tull, sier han.

Vi har forsøkt å komme i kontakt med styret, eiere og daglig leder av Oslo Creditservice AS. Det har så langt ikke lyktes Dagbladet å få en kommentar.

GROVT: Direktør for markedstilsyn Anne Merethe Bellamy i Finanstilsynet forteller at praksisen til Oslo Creditservice anses som grov. Foto: Knut Falch / SCANPIX
GROVT: Direktør for markedstilsyn Anne Merethe Bellamy i Finanstilsynet forteller at praksisen til Oslo Creditservice anses som grov. Foto: Knut Falch / SCANPIX Vis mer