RAMMET AV AVSLØRING: Gordon Brown og en lang rekke britiske politikere ble avslørt av The Daily Telegraph. Foto: AP/Charles Dharapak/Scanpix
RAMMET AV AVSLØRING: Gordon Brown og en lang rekke britiske politikere ble avslørt av The Daily Telegraph. Foto: AP/Charles Dharapak/ScanpixVis mer

Derfor avslørte han oppussing, hagearbeid og skifte av lyspærer-regningene

Mannen som avslørte frynsegodskandalen i Storbritannia har latt seg intervjue for første gang.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): I dag kommer boka om den såkalte frynsegodeskandalen i Storbritannia, omtalt som den største politiske skandalen på øya de siste to tiårene.

Boka er skrevet av to av The Daily Telegraph-journalistene som var med på å avsløre saken om politikerne som utnyttet systemet grovt og fikk refundert utgifter til for eksempel oppussing, hagearbeid og skifte av lyspærer.

Flere parlamentsmedlemmer og regjeringsmedlemmer måtte trekke seg på grunn av avsløringene, og statsminister Gordon Brown var selv svært nær å måtte gå.

Avsløringene er også blitt etterforsket av politiet.

Brown fikk refundert TV-fotball

I boka snakker blant annet mannen som lakk de sensasjonelle avsløringene til avisa ut for første gang. Han jobbet i The Stationery Office, administrasjonen som blant annet hadde som oppgave å godkjenne politikernes regninger, skriver The Daily Telegraph i dag.

Mannen sier motivasjonen for å lekke opplysningene var sinne over britiske soldaters situasjon i Afghanistan, satt opp mot politikernes grådighet.

- Det var ikke lett å se bilder på TV av kister som kom fra Afghanistan, for så å gå på jobb og se hva politikerne krevde å få igjen penger for, sier han til avisa.

Et av kravene som skal ha skapt sinne var Gordon Browns ønske om å få refundert utgifter til en Sky Sports TV-pakke.

Mannen sier han jobbet sammen med tidligere soldater, som var ansatt som sikkerhetsvakter, som fortalte ham hvordan de måtte ta ekstrajobber for å selv kjøpe ekstrautstyr for å føle seg sikre.

- De som er i Afghanistan for dronningen og landet tjener 16-17 000 pund, samtidig som politikerne i parlamentet kan tjene 65 000 pund fordi de fikk refundert så mye, sier han.


Jobbet i «bunker»

Det har tidligere kommet fram at PR-konsulenten Henry Gewanter og den tidligere elitesoldaten John Wick var involvert i forhandlingene som førte til at The Daily Telegraph fikk opplysningene.

Avisa visste første ikke ideniteten til mannen som faktisk ga dem informasjonen. Det er blitt hevdet at avisa måtte betale et klekkelig beløp, noe som er langt vanligere i Storbritannia enn for eksempel Norge. Enkelte har gått så langt som å hevde at avisa måtte ty til bestikkelser, men det har avisa avvist.

- Fleet Street (Storbritannias svar på Akersgata) har overlevd på lekkasjer i mange år, var redaktør Andrew Pierces svar på kritikken, ifølge Press Gazette.

Mannen avviser at det var pengene som fikk ham til å lekke.

- Jeg gjorde det fordi Storbritannia fortjener bedre, sier han.

Avisa skal ha fått så mange som 1,5 millioner regninger og krav. Journalist-team som jobbet med saken var for øvrig var plassert i en «bunker», vekk fra de andre journalistene, for å redusere sjansene for at andre medier skulle få nys om hva de jobbet med.

HEMMELIG DOKUMENT: The Daily Telegraph har kunnet publisere kravene som ble gitt fra samtlige politikere i regjeringen og parlamentet. Faksimile: Telegraph.co.uk
HEMMELIG DOKUMENT: The Daily Telegraph har kunnet publisere kravene som ble gitt fra samtlige politikere i regjeringen og parlamentet. Faksimile: Telegraph.co.uk Vis mer