Derfor ble dødsflyet bannlyst

Sveitsiske myndigheter har frigitt lista over feil som gjorde at de nektet Flash Airlines å fly over landet. Se oversikten!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

148 mennesker mistet livet da flight 604 fra Flash Airlines styrtet i Rødehavet etter avgang fra Sharm el-Sheik lørdag. I går fortalte sveitsiske myndigheter at flyselskapet var nektet å fly over Sveits. De ville ikke si hva som var årsaken til forbudet, men i dag ble lista likevel offentliggjort av det sveitsiske luftfartsverket.

Den inneholder flere kritiske punkter:

  • Dårlig vedlikehold av motorene.
  • Dårlig vedlikehold av styringssystemene.
  • Dårlig vedlikehold av landingsutstyret.
  • Manglende navigasjonsdokumenter.
  • Utregningen for reservetanken for drivstoff var ikke utført etter internasjonale standarder.
  • Skilt som markerte nødutgangene var ikke i brukbar stand.

Stort omfang

Den første inspeksjonen ble gjennomført 27. april 2002. 11. oktober ble nok et Boeing 737-300-fly fra Flash Airlines kontrollert i Sveits. De samme feilene gikk igjen, og fem dager seinere fikk selskapet flyforbud inntil feilene var reparert.

Det utføres 160 inspeksjoner i Sveits hvert år, og det finnes feil hos ett av fire selskaper. Men da er også helt ubetydelige detaljer som om hvorvidt kapteinen har glemt et reservepar med solbriller regnet med.

- Heldigvis er det ikke dagligdags å finne feil av et slikt omfang som det vi gjorde hos Flash Airlines, sier talsmann Daniel Göring hos de sveitsiske luftfartsmyndighetene.

Kritiske

De fleste omkommende i ulykken var franske statsborgere på ferie i Egypt. Derfor rettes det nå sterk kritikk mot franske myndigheter, som inspiserte flyene i Toulouse i oktober 2003. Der ble det ikke oppdaget noen feil som ble vurdert som alvorlige.

Under inspeksjonene ble det registrert problemer med ett av nødutgangskiltene, men det ble ikke funnet noen alvorlige feil.

Det kan tyde på at feilene var rettet, men det stilles likevel spørsmål om hvorfor Flash Airlines fikk lov til å fortsette flyvningene fra Frankrike etter det sveitsiske forbudet.

Tok på seg skylda

I dag ble det franske nyhetsbyrået AFP oppringt av en mann som hevdet han tilhørte en ytterliggående islamistisk gruppe som heter Ansar el-Haq (Sannhetens apostler). De tok på seg ansvaret for flystyrten.

Men både sentrale politikere og mediene tar opplysningene med en stor klype salt.

- Det virker ikke spesielt troverdig, sier den franske utenriksministeren, Dominique Perben.

Eksperter ved ulykkesstedet jobber fortsatt med å finne taleregistratoren på havbunnen. Først da får vi svaret på hva som skjedde med flight 604 i de skjebnesvangre minuttene etter avgang fra feriebyen Sharm el-Sheik.

Kilder: BBC, AP, SA, Reuters

DREPT: 148 mennesker mistet livet i ulykken.
SØRGER: Den franske viseutenriksministeren, Renaud Muselier, hover blomster på sjøen for å minnes de døde.
LETER: Letemannskapene samler vrakrestene for å prøve å finne svaret på hva som skjedde med flight 604.