SPIS MER LAKS: Økt inntak av omega-3-fettsyrer, som blant annet finnes i laks, bedrer hjernekapasiteten hos eldre mennesker. Enda en god grunn til å spise mer feit fisk til middag heretter. Foto: Terje Bendiksby / Scanpix
SPIS MER LAKS: Økt inntak av omega-3-fettsyrer, som blant annet finnes i laks, bedrer hjernekapasiteten hos eldre mennesker. Enda en god grunn til å spise mer feit fisk til middag heretter. Foto: Terje Bendiksby / ScanpixVis mer

Derfor blir eldre folk smartere av omega-3

Skjerper konsentrasjonsevnen og gir bedre hjernekapasitet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):Tidligere har forskning dokumentert at omega-3-fettsyrer reduserer risiko for død av hjertesykdom. Nå tyder en fersk studie ved Uppsala Universitet på at et kosthold med mye feit fisk også kan være bra for hjernen.

Eldre som får i seg mye omega-3-fettsyrer presterer bedre på ulike tester av intellektuelle funksjoner sammenliknet med jevngamle som spiser lite av de samme fettsyrene, konkluderer de svenske forskerne.

Grå substans De som spiser mye omega-3, har også mer grå substans i hjernen, den delen av hjernen og ryggmargen der nervecellene befinner seg. Studien ble nylig publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Age.

- Resultatene av vår studie indikerer at et kosthold med ganske mye fisk og andre matvarer som inneholder mye omega-3 er bra for hjernens intellektuelle funksjoner når man blir eldre, sier forsker Christian Benedict ved Institutt for nevrovitenskap, Uppsala universitet til Upsala Nya Tidning. Sammen med doktorand Olga Titova var han hovedansvarlig for studien.

Skrev kostholdsdagbok - Mat som er bra for hjertet er også bra for hjernen, påpeker Linda Hildegard Bergersen, hjerneforsker og professor ved medisinsk fakultet, Universitetet i København og førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo.

- Inntak av omega-3 gjør at cellemembranen oppfører seg på en mer optimal måte. Da virker også nervecellene bedre, sier Bergersen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I den svenske studien tok forskerne for seg 252 eldre kvinner og menn og målte hjernekapasiteten deres med fem års mellomrom — ved 70 og 75 års alder.

Testpersonene loggførte alt de spiste og drakk i løpet av en uke da de var 70 år, og ut ifra kostholdsdagboken deres kunne forskerne beregne hvor mye hver enkelt person hadde fått i seg av omega-3-fettsyrene DHA og EPA.

Må spise mer fisk Da mennene og kvinnene nådde 75 års alder, gjennomgikk de en rekke ulike tester av hukommelsen, språkferdigheter og andre intellektuelle funksjoner. Jo mer av fettsyrene DHA og EPA testpersonene pleide å spise, desto høyere poengsum fikk de sammenlagt på testene.

- I nervesystemet, dermed også i hjernen, er all aktivitet avhengig av proteiner som sitter i cellemembranen. Aktiviteten til proteinene påvirkes av fettstoffsammensetningen i cellemembranen. Omega-3-fettsyrer er en viktig fettsort, og det må være et optimalt forhold av disse fettsyrene for at nervecellene skal fungere bra, sier Jon Storm-Mathisen, lege og hjerneforsker ved Universitetet i Oslo.

- Det er en tendens til at mengden av omega-3 blir redusert med økende alder. Denne studien tyder på at det vil være gunstig for eldre mennesker å spise mer feit fisk, sier Storm-Mathisen.

Bedre hukommelse David Russell, professor i nevrologi ved Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet, viser til at flere tidligere studier har funnet en sannsynlig sammenheng mellom inntak av omega-3 og bedre hjernefunksjon og lavere risiko for demens.

- Denne studien støtter opp om tidligere funn som har konkludert med at en diett med ganske mye fisk og annen mat som inneholder mye omega-3, kan ha en positiv effekt på intellektuelle funksjoner når man er eldre. I tillegg tyder forskning på at personer med de høyeste nivåene av omega-3 i blodet hadde større hjerner og bedre kognitiv funksjon — hukommelse og konsentrasjon - sammenliknet med dem som hadde de laveste omega-3 nivåene i blodet, sier Russell.

Han mener det er viktig at det blir foretatt større kontrollert studier til å være sikkert på sammenhengen mellom omega-3 og økt hjernekapasitet. —Omega-3 kan muligens hjelpe til å redusere inflammasjon og blodpropp dannelse. I tillegg kan fettsyrene mest sannsynlig redusere risikofaktorer for stumme og større hjerneslag som for eksempel hjertesykdom og høyt blodtrykk, sier han.