- Derfor blir kollegene mine \'syke\

En SAS-pilot snakker ut.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): De to siste dagene har streikende og sykmeldte SAS-piloter ført til flykaos i Norge og Danmark. Flere hundre fly er innstilt. Mange har uttalt seg kritisk om SAS-flygernes sykmeldinger. Her er en epost fra en mangeårig SAS-flyger som ønsker å forklare hvorfor kollegaene hans sykmelder seg. Innsenderen ønsker å være anonym av frykt for reaksjoner fra ledelsen. Du kan selv kommentere innlegget i slutten av artikkelen (har du et nyhetstips om SAS-bråket så send oss en mail).

«I løpet av det siste døgnet har det naturlig nok vært sterkt fokus på hvorfor SAS pilotene er \'syke\' og hva som vil skje den nærmeste tiden.

Som flyger ansatt i SAS Braathens er jeg også spent, jeg har selv fri i dag etter å ha vært seks dager på jobb og slik jeg føler meg nå er jeg nok i form til å stille på jobb i morgen, men jeg er ikke overrasket over det som skjer blant mine kollegaer.

Det er jo fristende å spørre seg, hvordan hadde journalistene i Dagbladet reagert hvis ledelsen i konsernet hadde:

- Overført en rekke journalistoppdrag til en mindre regionavis med dårligere betingelser for de ansatte, men at disse hadde blitt publisert i Dagbladet som om det var produsert internt?

- Lagt alt arbeide med feature-stoff til Baltikum?

- Sagt opp alle korrespondenter, for så å ansette journalister fra lavkostland i de samme stillingene?

- Hevdet at det er overtallighet blant journalistene og at en må gå til oppsigelser, samtidig som en leier inn journalister fra for eksempel VG til å skrive artikler i Dagbladet?

- At de som er \'overtallige\' blir tilbudt jobb i andre aviser i konsernet, men her må de begynne på bunnen av lønnsskalaen med ny opptjening av pensjon etc. Selvsagt må de binde seg til å ikke slutte i de nye jobbene da de får \'kostbar\' opplæring på det utstyret som brukes i den avisen?

Listen ovenfor er bare et eksempel på lignende ting vi har opplevd i SAS under Jørgen Lindegaards ledelse

Jeg har jobbet som flyger i 19 år og vært ansatt i SAS de siste ti årene, og aldri vært borte i maken til frustrasjon og oppdemmet sinne som det jeg nå ser.

Årsakene til dette er nok mange, men hovedårsaken er vel at det er en utbredt følelse at vi har en ledelse som overhodet ikke respekterer inngåtte avtaler og gjør hva de kan for å knuse fagforeningen vår og legger all skyld for manglende resultater på de ansatte.

At SAS var overmoden for innstramninger og effektivisering da 2001 \'rammet\' flybransjen var vel alle inneforstått med, og vi føler at vi har bidratt til dette med en rekke tiltak bl.a. lønnskutt og økt arbeidstid.

Jørgen Lindegaard sa selv at pilotene hadde kommet med et kraftfult bidrag, som la grunn for ekspansjon etter de forrige forhandlingene.

I stedet har vi opplevd:

- 300 (+) flygere har fått sparken. Riktignok har enkelte fått jobb i andre heleide SAS selskaper, men har her måtte begynne på bunnen av lønnskalaen (2.000 euro/mnd) og garantere for 38.000 euro for utsjekk på flyet de skal fly.

- En vesentlig del av den produksjonen vi stod for er overført til heleide selskap i Baltikum, Finland eller Spania.

- Flytyper som er blitt satt på bakken i SAS fordi det angivelig ikke var regningssvarende å operere de lengre, blir plutselig overført til andre selskap i konsernet.

- En påstår at det er overtallighet blant flygerne, samtidig som en inngår leieavtale med en av konkurrentene i Sverige om innleie av flygere derfra.

- I tillegg ser vi at Finnair ekspanderer til tross for at deres flygere har omtrent samme lønnsnivå som oss.

- At vi hele tiden lever under trusselen om at våre langruter skal legges ned, mens Finnair med et befolkningsgrunnlag \'knapt\' større enn Norge ekspanderer. De hevder sågar at 25 % av deres inntekter kommer fra langruteflyging.

- Den langruten som Lindegaard hevder går dårligst hos oss, Bangkok hvor de som flyr opplever nesten bare fulle fly, er den ENESTE langruten Finnair flyr hver dag!

Tidligere var det å få seg flygerjobb i SAS regnet som noe av det gjeveste i Skandinavia, slik er det ikke lengre.

Flygere i Forsvaret ser nå kun til Norwegian, hvis de vurderer en sivil karriere, der behandler man i alle fall sine ansatte med respekt.

Derfor er SAS-flygerne \'syke\'.»

FRUSTRERTE OG FORBANNA: Strid om jobber og tariffavtaler har ført til aksjoner fra SAS-flygere. Dette har skapt flykaos i Norge og Danmark. Dagbladet.no understreker at dette er et arkivbilde fra 1999, og at personene på saken har ikke noe med innlegget å gjøre.