HVA MENER HAN EGENTLIG? Tegnsetting i tekstmeldinger kan by på utfordringer. Nå mener en gruppe forskere at du ikke bør bruke punktum i slutten av meldingen din. Foto: Hemant Mehta/Corbis/Scanpix
HVA MENER HAN EGENTLIG? Tegnsetting i tekstmeldinger kan by på utfordringer. Nå mener en gruppe forskere at du ikke bør bruke punktum i slutten av meldingen din. Foto: Hemant Mehta/Corbis/ScanpixVis mer

Derfor bør du ikke avslutte tekstmeldinger med punktum

«Ja» virker mer oppriktig enn «ja.», mener forskere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En gruppe forskere ved universitetet i Binghamton har studert hvordan tegnsetting påvirker mottakerens oppfatning av tekstmeldinger. Undersøkelsene tyder på at meldingen oppfattes som mer oppriktig hvis du lar være å avslutte med et punktum.

Forskningsgruppa, som ble ledet av Celia Klin, rekrutterte 126 studenter som gransket en serie SMS-er og håndskrevne notater.

I 16 av tilfellene inneholdt avsenderens melding et spørsmål, for eksempel «Dave ga meg noen ekstra billetter. Vil du bli med?». Mottakerne svarte med enstavelsesord som «Okay», «Sure», «Yeah» og «Yup».

Studentene fikk se to versjoner av svarene, både med og uten punktum. De konkluderte med at svarene uten punktum virket mer oppriktige i SMS-ene.

I de håndskrevne notatene utgjorde punktum ingen forskjell.

- Tekstmeldinger mangler mange av de sosiale hintene som forekommer i en samtale ansikt til ansikt. Når du snakker med folk, kan de enkelt plukke opp ansiktsuttrykk, stemmeleie, pauser og liknende, sier Klin i en pressemelding.

- Dette er mekanismer som man åpenbart ikke kan benytte i en SMS. Dermed vil mottakeren av en tekstmelding måtte lene seg på blant annet emotikoner og tegnsetting.

Forskningsgruppa så også på hvordan bruk av utropstegn ble tolket. Det viser seg at mens punktum gjør at meldingen tolkes mindre oppriktig, fører utropstegn til at den tolkes mer oppriktig.

- Det er ikke overraskende, men det styrker funnene våre, sier Klin.

Studien er publisert i Computers in Human Behavior.