Kjærlighetserklæring til bompenger:

Derfor elsker MDG bomringene

Regjeringen kaller inn til krisemøte om bompenger. Flere partier vakler. MDG står fjellstøtt og klemmer i stedet en bomring.

EKTE KJÆRLIGHET. MDGs listetopp i Bergen, Thor Haakon Bakke, mener det er viktig å fortelle at bomstasjoner har betydning ut over å finansiere kollektivtrafikk. Foto: Privat
EKTE KJÆRLIGHET. MDGs listetopp i Bergen, Thor Haakon Bakke, mener det er viktig å fortelle at bomstasjoner har betydning ut over å finansiere kollektivtrafikk. Foto: PrivatVis mer

BERGEN/OSLO (Dagbladet): - Jeg synes de nye bomstasjonene fikk for mye tyn. Når de til og med ble satt i brann, måtte jeg svare. Så på en joggetur tok jeg en selfie som jeg la ut på Twitter der jeg klemmer min lokale bomstasjon, sier MDGs førstekandidat i Bergen, Thor Haakon Bakke til Dagbladet.

- Du ville rett og slett vise din kjærlighet til bomstasjonene som får hver femte bergenser til å si at de ville stemt på Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) dersom det var kommunevalg nå?

- Noe av MDGs rolle når denne vinden blåser slik den gjør, er å vise fram fakta og si «ro ned, pust med magen». Bompenger bidrar ikke bare til finansiering av nye kollektivtilbud. Som det mest effektive virkemidlet til mindre bilkjøring og mer samkjøring, gir de renere luft, bedre arealutnyttelse og mindre støy. Vi vet også at den viktigste årsaken til mikroplast i havet er slitasje fra bildekk. Sånne ting.

I tillegg til å være listetopp for Miljøpartiet De Grønne i Bergen 9. september, er Bakke foreslått til sentralstyret under helgens MDG-landsmøte.

INGEN POPULIST: Une Bastholm fra Miljøpartiet de Grønne (MDG) forsvarer bompengene. De gir renere luft, bedre kollektivtransport og flere sykkelveier. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
INGEN POPULIST: Une Bastholm fra Miljøpartiet de Grønne (MDG) forsvarer bompengene. De gir renere luft, bedre kollektivtransport og flere sykkelveier. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Ikke populister

MDGs eneste stortingsrepresentant Une Bastholm står også opp for de - tilsynelatende - upopulære bommene. I går kalte finansminister Siv Jensen (Frp) de andre partilederne i regjeringen inn til et krisemøte for å få redusert bompengene.

Venstres Abid Raja og Arbeiderpartiet-leder Jonas Gahr Støre har også vært ute og varslet at de ønsker å se på alternativer.

Men MDG rikker seg ikke, til tross for bompenge-stormen.

- Er det bare MDG som ikke er populister nå?

- Ja, det tenker jeg av og til, sier Une Bastholm og ler, og viser til at det er stor oppslutning i Oslo om kontroversielle tiltak som å redusere antall parkeringsplasser for å gi rom for sykler - og den massive satsingen på kollektivtrafikk.

Alt finansiert med bompenger.

- Noe av det jeg er mest stolt av er at grønn politikk er populært når vi har gjennomført det, selv om det kommer en storm når vi kommer med forslagene. Vi har støtte fra dem som ikke roper mest som får bedre kollektivtransport, renere luft og sykkelveier, sier Bastholm.

Bastholm viser til at 85 prosent i en spørreundersøkelse i fjor støtter Oslo-byrådets sykkelsatsing. Halvparten av Oslos befolkning er også positive til å fjerne bilene fra Oslo sentrum.

- Bil er ikke bra

MDG-toppkandidat Bakkes klemmebilde ble fulgt opp av et leserinnlegg i Bergens Tidende med overskriften #klem en bom. Der retter Bakke kritikk mot de etablerte partiene for å feige ut i frykt for å miste velgere til bompengepartiet.

- Jeg forstår absolutt at folk reagerer når de får endringer i hverdagen sin. Men det er da vi må minne alle om at bilkjøring ikke er bra. Så vet vi også at en forsvinnende liten andel av den samlede bilkjøringa er henting i barnehage og annen småkjøring. Det forteller meg at det er et større bilde, sier Bakke til Dagbladet.

Han legger til at flere undersøkelser indikerer en større oppslutning om bompengeinnkrevning i storbyene enn det man kan få inntrykk av gjennom medieoppslag de siste ukene.

- Så tror jeg situasjonen i Bergen er noe mer sammensatt enn i de andre byene der FNB stiller protestlister, sier Bakke.

El-fordeler står for fall

Venstre-topp Abid Raja og tidligere Ap-nestleder Trond Giske har uttalt i Dagbladet at bompenger er usosialt. Et eksempel fra debatten de siste ukene er alenemora med 300 000 kroner i årsinntekt som betaler like mye som direktøren med årslønn på 1,3 millioner kroner. Sistnevnte har muligens også Tesla og får rabatt.

- Likevel viser du din kjærlighet til bomstasjonene?

- Når vi ser på hele puslespillet, vil det åpenbart presse seg fram at elbiler vil måtte betale mer i bomringene etter hvert. Det blir for eksempel svevestøv også fra elbiler, sier Bakke.

- Fra når og med hvor mye må elbil-eierne bidra med?

- Vi har ikke sagt 20 eller 30 kroner innen 2025, for å si det sånn. Men det er åpenbart en sak som kommer. Det er ikke noe vi trenger å kave oss opp over. Så lenge man sier at kollektivtrafikk skal finansieres av bompenger, vil det komme økt betaling for elbiler etter hvert.

- Ikke sosialt omfordelende

Une Bastholm synes det er urettferdig at det er bompengene som får skylda for økte sosiale forskjeller. I stedet peker hun på regjeringen.

- At de sosiale forskjellene i Norge øker, er en samfunnsutvikling regjeringen må stilles til ansvar for. Det er regjeringen som har brukt milliarder på skattelettelser til de mest fra før, i stedet for å målrette dem til de som har minst. sier Bastholm, som innrømmer at det er noen få som rammes ekstra hardt av bomringene rundt byene:

- Det er noen få som bor på en slik måte at de er avhengig av bil og ikke har råd til å bytte til elbil. Dem skal vi ha respekt for og de burde kompenseres av regjeringen. Men skal man sette som krav at miljøpolitikk skal være sosialt omfordelende, setter man hele miljøpolitikken sjakk matt, sier Bastholm.