Derfor er vulkansk aske livsfarlig for fly

British Airways Flight 9 falt fra himmelen i 1982.

NESTENKATASTROFE:  British Airways Flight 9 fra London fløy inn i en sky av vulkansk aske i 1982. Alle de fire motorene stanset og jumbojeten ble et glidefly. Gløden i grafikken er såkalt Sankt Elms ild som oppstår på grunn av elektriske utladninger i møte med partiklene. Grafikk: Wikimedia Commons/Anynobody
NESTENKATASTROFE: British Airways Flight 9 fra London fløy inn i en sky av vulkansk aske i 1982. Alle de fire motorene stanset og jumbojeten ble et glidefly. Gløden i grafikken er såkalt Sankt Elms ild som oppstår på grunn av elektriske utladninger i møte med partiklene. Grafikk: Wikimedia Commons/Anynobody Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| (Dagbladet): Det er med god grunn at flytrafikken over Skandinavia og deler av Europa settes på bakken etter utbruddet under breen Eyjafjallajökull på Island.

24. juni 1982 holdt British Airways Flight 9 fra London til Auckland på å styrte i Det indiske hav med 248 passasjerer om bord, etter at Boeing 747-en traff en askesky fra vulkanen Galunggung i Indonesia.

Alle fire motorer sviktet og forvandlet jumbojeten til et glidefly. Maskinen var omgitt av et glødende lys, kabinen ble varm og fylt av illeluktende røyk.

Ingen visste årsaken.

— Det var veldig skummelt. Alle motorene stoppet i 14 til 15 minutter, og vi ante ikke hva som foregikk. Det var mørkt og vi fikk Sankt Elms ild rundt flyet. Vi så etter skyen som forårsaket det, men visste ikke at det var vulkansk aske. sier kaptein Eric Moody til Sky News.

— Et lite problem Han leverte følgende legendariske høyttalerbeskjed til passasjerene om bord flyet som sakte falt mot havet:

— Mine damer og herrer, dette er kapteinen. Vi har et lite problem. Alle fire motorer har stoppet. Vi gjør vårt ytterste for å få det under kontroll.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer