SAS-streiken

Derfor får ikke pilotene kravene gjennom

Analytiker: - SAS kan ikke sammenlikne seg med lavprisselskapene.

OSLO LUFTHAVN: Fredag formiddag var over 600 flyvninger kansellert og det skapte hodebry for mange reisende. Video: Christian Roth Christensen. Reporter: Amanda Walnum Vis mer Vis mer

1500 SAS-piloter ble fredag tatt ut i streik etter at forhandlingene mellom pilotene og selskapet brøt sammen. Så mange som 170 000 passasjerer kan bli rammet dersom streiken varer gjennom helga.

- Vi kom inn i disse meklingene med et krav om å få tilnærmet lik avtale som våre konkurrenter i Norwegian, Ryanair eller EasyJet. Dette handler om hvordan en pilot kan planlegge sitt liv og sikre forutsigbarhet, slik at man kan ha et privatliv som fungerer sammen med jobben, sa Christian Laulund, leder i Norske SAS-flygeres forening, til NTB tidligere i dag.

Vanskelige krav å møte

Flyanalytiker i Winair, Hans Jørgen Elnæs, sier SAS vil få det vanskelig å imøtegå pilotenes krav.

- SAS i Norge er komplisert og rutetypene SAS flyr betyr at alle pilotene ikke kan ha fast turnus. Bare 40 prosent av pilotene jobber fast, mens resten er på variabel turnus. Det betyr at de vet når de jobber den 15. i måneden før, sier Elnæs til Dagbladet.

Til forskjell fra lavprisselskapene flyr SAS mange ruter tilrettelagt for høyt betalende kunder. 70 prosent av selskapets inntekter kommer fra disse. Der lavprisselskapene setter opp sine ruter etter etterspørselen fra passasjermassene må SAS i større grad omstille seg fra forretningsreisende på vinteren til feriereisende på sommeren.

- Disse rutene mener selskapet det er vanskelig å fly med en turnus lik den lavprisselskapene har, sier Elnæs.

Han peker på at selskapet vil disponere pilotene sine på en mer kommersiell og effektiv måte. Dette er ikke forenlig med arbeidsvilkårene pilotene ønsker.

Uansett konkurransedyktige

Chrsitian Laulund mener SAS fortsatt vil være konkurransedyktige selv med endrede turnus ordninger.

- Vi mener det ikke er noe som tilsier at vi ikke kan øke andelen fast turnus i betraktelig grad og fortsatt være et konkurransedyktig selskap, sier Laulund til Dagbladet.

Han er enig i at rutestrukturen til SAS er annerledes, men peker på SAS sitt eget datterselskap i Irland som opererer med fast turnus.

- Slik vi ser det er det bare måten det blir administrert på som er annerledes, sier han.

Dagbladet har gjentatte ganger kontaktet SAS for en kommentar til denne saken gjennom dagen - uten hell.

Nær konkurs

I 2012 var SAS nær å bli satt på bakken for godt. Omstillingen selskapet har vært gjennom siden den gang har medført kutt og endringer også for pilotene. Det er likevel denne omstillingen som har gjort SAS konkurransedyktige i dag.

Det sier analytiker i Pareto Kenneth Sivertsen. Han er enig i Elnæs sin analyse av at rutestrukturen gjør det vanskelig for SAS å imøtekomme pilotenes krav.

- Man må skille mellom de ulike selskapene. De fleste lavprisselskaper, som Ryanair, flyr i større grad etter etterspørsel og endrer tilbudet og kapasiteten med den, sier han.

- SAS flyr mange ruter for dem som flyr oftere, som forretningsreisende. For å opprettholde det rutetilbudet må de operere annerledes.

Børstap

Pareto har SAS som en av sine investeringsanbefalinger. Dersom konkurransedyktigheten gjennom fleksibiliteten skulle begynne å svinne er ikke Sivertsen lenger optimistisk.

- Den fleksibiliteten som SAS har gjennom de variable pilotavtalene er svært viktig for dem. Dersom en endring gjør at kostnadene øker markant så tviler jeg på at SAS forblir et spennende investeringsobjekt, sier Sivertsen.

Pilotoverskudd gir lavere lønn

Om hvorfor lønnsforskjellene er som de er peker Elnæs på forskjellen i etterspørsel av piloter. Her er det også store forskjeller mellom selskapene.

- Ryanair har i snitt fått ett nytt 737-fly per uke, de siste 3-4 åra. Hvert eneste nye fly må ha ti piloter. Denne voldsomme etterspørselen er med på å drive lønnskostnadene i været, sier han.

Elnæs peker på at SAS er i en helt annen situasjon. De øker ikke kapasiteten på samme måte og har ifølge Sivertsen ventelister på piloter som ønsker å fly for de.

- Dette kombinert med ettersleppet etter omstillingen som er gjort de siste åra, gjør at lønningene holdes lavere.