Derfor fikk ikke Helen Bjørnøy støtte av sjefen

Finansdepartementet har utarbeidet et hemmelig dokument som viser at norsk industri vil få en milliardregning om Norge forplikter seg til å redusere CO2-utslipp med 20 prosent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sentrale kilder kaller flere av regjeringens regnestykker de reneste «skrekkscenarier» for norsk næringsliv. Dagbladet har ikke fått vite hvor store kostnader norsk industri vil få.

Men et foreløpig anslag fra Finansdepartementet viser at de samlede kostnadene ved en nasjonal forpliktelse på 20 prosent vil koste stat og næringsliv seks milliarder kroner i året.

Tallet forutsetter en kvotepris på 300 kroner per tonn CO2. Selv med et langt mer moderat anslag, med en kvotepris på 150 kroner per tonn, vil de årlige utgiftene bli på mer enn tre milliarder kroner.

Kjente tallene

Dette er tall finansminister Kristin Halvorsen (SV) må ha vært kjent med da hun sist onsdag falt sin egen miljøvernminister Helen Bjørnøy i ryggen under Stortingets spørretime. Halvorsen ville forhindre at Bjørnøy forskutterte regjeringens politikk. Derfor gikk Halvorsen opp på talerstolen og gjorde det klart at Bjørnøys klima-garanti ikke var regjeringens politikk.

Holdes hemmelig

Dagbladet har spurt om å få tilgang til de hemmelige klima-beregningene, men avdelingsdirektør Runar Malkenes i Finansdepartmentet sier departementet ikke vil gå ut med dem nå.

- Finansdepartementet arbeider med analyser av langsiktig klimapolitikk nasjonalt så vel som globalt, men har foreløpig ikke presentert slike beregninger. I løpet av våren vil Regjeringen i ulike dokumenter presentere analyser knyttet til klimagassutslipp, sier Malkenes til Dagbladet.

FIKK IKKE STØTTE: Kristin Halvorsen kunne ikke stille seg bak Helen Bjørnøys klimakutt i Stortinget tidligere i uken. Foto: SCANPIX
FIKK IKKE STØTTE: Kristin Halvorsen kunne ikke stille seg bak Helen Bjørnøys klimakutt i Stortinget tidligere i uken. Foto: SCANPIX Vis mer

Det er disse tallene som er beslutningsgrunnlaget når regjeringen avgjør hvor store nasjonale klimakutt Norge greier å gjennomføre.

Finansminister Kristin Halvorsen sier til Dagbladet at det fortsatt gjenstår mye arbeid før de er i mål.

- Vi er ikke kommet så langt at vi kan konkretisere hvordan reduksjoner i Norge skal gjennomføres ennå, sier hun.

I går gikk finansministeren ut i Dagbladet og sa at likevel støtter Bjørnøys krav om at Norge forplikter seg til 20 prosent klimakutt. Samtidig innrømmet hun at kravet kun er et utgangspunkt for de videre forhandlinger i regjeringen.

Dagbladet kjenner til at flere Ap-statsråder har stor uvilje mot å sette et konkret mål nå. I tillegg presser LO på for at utslippskravene skal bli mildest mulig.

Gal usikkerhet

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) bekrefter at regjeringen nå regner på hvordan de skal innføre et system for kjøp og salg av kvoter. Men det er enda ikke avklart hvor mye av utslippene staten skal betale og hvor mye næringslivet skal ta, eller hvor omfattende det norske kvotesystemet skal være.

- Det blir galt av meg å skape usikkerhet i næringslivet ved å forskuttere hva vi lander på nå. Men det er helt klart at Norge har råd til å ta betydelige belastninger for å få til utslippsreduksjoner, sier Stoltenberg til Dagbladet.

Årsaken til at Stoltenberg ikke kan være mer presis, er at kostnadene ved å kutte kraftig i utslippene av klimagasser, vil koste spesielt deler av industrien meget dyrt og kan føre til nedleggelser eller utflagging.

- Vi kan ikke ha særnorske kvoteregler. De må følge EU, om ikke risikerer vi nedlagte arbeidsplasser og utflagging, sier nestleder i LO, Roar Flåthen til Dagbladet.

I EU blir næringslivet pålagt å betale for kun ti prosent av utslippene. Resten er gratiskvoter.

Trolig SV-vedtak

Dragkampen om regjeringens klimamål skal ligge på 20 prosent kutt starter på SVs landsstyremøte i dag. SV-lederen forklarer selv hvor vanskelig saken blir.

- Det er klart at 20 prosent i for eksempel norsk transportsektor krever mye, sier Halvorsen.

I dag kommer en fjerdedel av Norges utslipp fra transportsektoren.

Likevel tror hun på en løsning.

- Men en betydelig overgang til biodrivstoff, el-biler og en mer miljøvennlig bilpark, i kombinasjon med offensiv satsing på kollektivtrafikken, gjør at det er mulig å få til hvis vi vil. Det er djerve mål, sier hun og viser til at Lavutslippsutvalget har konkludert med at det er mulig å få til en utslippsreduksjon på 20 prosent.

MEN FIKK STØTTE I DAG: Det skal ikke være noen tvil om at vår miljøvernminister har hele SV, hele landsstyret, hele partiet, hele partiledelsen, alle SVs stortingsrepresentanter, alle SVs medlemmer i regjering bak seg når hun slåss for at Norge skal sette seg ambisiøse mål i klimapolitikken, sa Kristin Halvorsen under SVs landsstyremøte i dag.