Advarer om flykaos

Derfor frykter de ny skrekk­sommer for flytrafikken

Seinest denne uka ble flere avganger fra Oslo påvirket av aksjoner blant franske flygeledere. Flyselskapene frykter forsinkelser også denne sommeren.

FLYTRAFIKKEN RAMMES: .
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
FLYTRAFIKKEN RAMMES: . Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

I fjor var det store forsinkelser i flytrafikken i Europa.

Fredag advarte SAS-sjef Rickard Gustafson om at det kan bli en ny sommer med store forsinkelser og innstilte fly.

Grunnen er flygelederkapasiteten og trafikkreguleringen i europeisk luftrom.

- Jeg er kjempeurolig for den kommende sommeren. For flygelederkapasiteten til å håndtere trafikken i Europa, finnes ikke. Det blir innstilte fly, det blir forsinkelser, det blir kaos, sa Gustafson til Svenska Dagbladet.

Seinest denne uka oppsto det forsinkelser i flytrafikken på grunn av flygelederstreik i Frankrike.

Da ble flere flyginger til og fra Oslo påvirket, opplyser Norwegian.

- Vi frykter også at det kan bli en sommer med forsinkelser på grunn av økende restriksjoner i europeisk luftrom, grunnet regelmessige streiker blant flygeledere og for få flygeledere. Vi så det i går, da fransk luftrom nærmest var stengt, at vi måtte fly store omveier, og da ble det dessverre store forsinkelser som påvirket våre passasjerer, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Han sier kombinasjonen av regelmessige flygelederstreiker og mangel på flygeledere er et økende problem for europeiske reisende og flyselskap, og noe som EU må rydde opp i snarest.

Estimater viser at utfordringene i europeisk luftrom kostet europeiske flyselskaper totalt 1,7 milliarder euro i fjor, ifølge Sandaker-Nielsen.

- Frykter forsinkelser

Organisasjonen Eurocontrol har anslått at problemene kan bli enda større denne sommeren enn i fjor, skriver flightglobal.com.

Dagbladet har forsøkt å komme i kontakt med Eurocontrol fredag, foreløpig uten å få svar.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier man aldri kan gardere seg mot aksjoner, men at selskapet nå har tatt grep på forhånd.

- Vi frykter selvsagt forsinkelser på grunn av situasjonen i Europa, særlig deler i sentraleuropa, og det er derfor vi har planlagt et mer robust program for trafikken denne sommeren, både når det gjelder fly og mannskaper, sier han.

-Det er et mer robust trafikkprogram med mer luft mellom, slik at vi har både på fly og mannskapssidene, har mer og robusthet og slakke. Nå er det lengre avstand mellom dominobrikkene, og det vil dermed ikke få de følgekonsekvensene det fikk i fjor sommer, sier han.

I fjor var det særlig streik blant flygeledere i Sør-Europa som rammet flytrafikken i Europa. Det fikk følgekonsekvenser for fly som reiste fra Norge.

Svenska Dagbladet skriver at forsinkelsene i fjor sommer doblet seg sammenliknet med sommeren året før, selv om flytrafikken bare gikk opp med fire prosent.

Ber om fortgang

Ifølge Airlines for Europe, som er en bransjeorganisasjon for europeiske flyselskap, var mangler ved flygeledelsen årsak til 75 prosent av forsinkelsene.

SAS ber også om at europeiske politikere får fart på arbeidet med å bedre trafikkflyten i europeisk luftrom.

- Det vi vil påpeke, er at trafikkreguleringen over Sentral-Europa er ineffektiv, og at planene rundt single european sky går veldig seint framover. Vi mener EU må framskynde arbeidet for bedre og mer effektiv trafikkutvikling, sier Johansen.

Single European Sky er den europeiske organisasjonen Eurocontrol som organiserer EUs medlemsland sitt arbeid for mer effektiv oppdeling av luftrommet over Europa.

I dag er det sånn at flyene – i stedet for å fly i rette linjer fra destinasjon til destinasjon – tvinges til å ta unødige omveier på grunn av måten europeisk luftrom er organisert på.

Dermed blir man også mer påvirket av flygelederproblematikken og motstridende interesser.

- Målet er at man skal få en mer effektiv trafikkutvikling av flyene over Europa. I stedet må man i dag fly sikksakk, noe som gjør flygingene lenger, og er miljømessig betenkelig, sier Johansen.

Får færre «slotter»

Trafikken i Europa styres av Eurocontrol, som tildeler såkalte «slot»-tider til flyselskapene.

Dersom det mangler kapasitet i enkelte europeiske lands luftrom (på grunn av streik eller andre forhold), reduseres antall tilgjengelige «slotter» for flyselskapene.

Dette er for å ivareta sikkerheten, men vil da kunne føre til forsinkelser.

Dersom det oppstår forsinkelser andre steder i Europa, vil dette kunne føre til såkalt «følgeforsinkelse» her i Norge, ved at fly som blir forsinket inn fra Europa til Norge, også vil kunne bli forsinket ut igjen.

- Vi er godt forberedt på å håndtere sommertrafikken til og fra Norge i år også, samtidig som vi også registrer flyselskapenes bekymring for situasjonen ute i Europa. Vi har hele tiden tett dialog med flyselskapene, og gjør det vi kan for at flytrafikken skal gå så smidig som mulig i norsk luftrom, sier kommunikasjonssjef Erik Lødding i Avinor Flysikring.