Derfor går det galt for Høyre

Høyre er selvdestruktivt lojale mot regjeringen og er blitt et nisjeparti i valgkampen. Det mener kommunikasjonsekspert Lars Erik Grønntun.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Grønntun, som er direktør i Gambit, har flere ganger kåret de ulike valgkampenes vinnere og tapere. Her gir han sin forklaring på Høyres dårlige valgkamp så langt.

-  Den viktigste grunnen til at Høyre har kommet så dårlig inn i valgkampen er fokuset på regjeringsalternativene. Det er nesten utrolig av vi har en kamp mellom en borgerlig og en sosialistisk blokk uten at Høyres topp er med. Det er veldig vanskelig for Høyre å håndtere internt. Mange vil ha Erna ut fordi partiet er i en skvis.

-  Partiets selvdestruktive lojalitet ser også ut til å skremme partiet fra å komme med løfter. Det er nesten absurd at det er Kjell Magne Bondevik som får fortelle at det blir lavere avgifter på alkohol, mens velgerne har inntrykk av at Høyre snarere har sagt det motsatte, blant annet gjennom Ansgar Gabrielsens uttalelser.

Stjålet Høyres klær

-  Bondevik har faktisk tatt Høyres rolle og Høyres klær. Han uttaler seg om typiske Høyre-saker, han er blokkens talsmann, og han er statsministerkandidaten.

Grønntun peker på at Høyre heller ikke deltar i de viktigste konfliktsakene, for eksempel om eldreomsorgen. Han mener partiet helt har overlatt til andre å definere sin egen rolle.

-  Så langt i valgkampen er det Ap og KrF som har gjort det bra. Begge partier har glød, selvtillit og medvind.

-  Jeg tror imidlertid ikke løpet er kjørt. Høyre kan valgkamp, men partiet må få ut sine beste kort nå.

-  Og de er ...?-  Erna, selvsagt, Per-Kristian Foss, Kristin Clemet og Torbjørn Røe Isaksen. Disse må komme på banen med noen konkrete saker. Regjeringssituasjonen kan ikke Høyre gjøre mye med. Men noen løfter må partiet kunne gi.

Et finansministerparti

-  Nedrakkingen av SV ser ikke ut til å ha fungert ...?-  Jeg tror likevel Høyre må gjøre det. Men foreløpig har Høyre framstått som et slags finansministerparti. Bondevik tar seg av verdiene, mens Carl I. Hagen har løftene og de populistiske sakene. Det snevrer inn Høyres handlingsrom. Partiet klarer ikke å sette emosjonene i sving. Dessuten får Ap\'s ansvarlighet skytset mot SV til å prelle av. Det nytter heller ikke bare å konsentrere seg om SV når valgkampen står mellom Ap, Høyre, KrF og Frp. Høyre må komme komplett inn i valgkampen og ikke forbli det nisjepartiet det er i dag. Det går an å snu, men Høyre må gjøre det nå, sier Lars Erik Grønntun.

HØYRES KLÆR: - Bondevik har tatt Høyres rolle og Høyres klær, sier kommunikasjonsekspert Lars Erik Grønntun. Her med SVs Kristin Halvorsen og Erik Solheim i bakgrunnen under valgkampen i 2003.