Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Derfor gir lufttrykket flykaos

Widerøe har ikke opplevd maken på 28 år med Dash-8-fly.

IKKE SKJEDD PÅ 28 ÅR: Widerøe har hatt Dash 8-100 siden 1992. Nå er flytypen satt på bakken for første gang på grunn av lufttrykket. Her en Dash 8-100 under avgang fra Gardermoen. Foto: Stian Lysberg Solum, NTB Scanpix.
IKKE SKJEDD PÅ 28 ÅR: Widerøe har hatt Dash 8-100 siden 1992. Nå er flytypen satt på bakken for første gang på grunn av lufttrykket. Her en Dash 8-100 under avgang fra Gardermoen. Foto: Stian Lysberg Solum, NTB Scanpix. Vis mer

Ikke noen gang siden Widerøe tok i bruk flytypene Dash 8-100 og Dash 8-300 i 1992 - for 28 år siden - har flyselskapet måttet innstille trafikken på grunn av lavt lufttrykk.

Før nå.

Og ikke siden 1907 har det vært registrert lavere lufttrykk over norsk fastland og kyst.

Men de 113 år gamle lufttrykkrekordene overlever. Laveste noen gang: Bergen (3,9 meter over havet, jernbanestasjonen) 936 hPa (hektoPascal, også kalt millibar) 27. januar 1907.

Høyeste lufttrykk: Dalen (72 meter over havet) i Telemark 1 061 målt 23. januar 1907.

For Widerøes del er forklaringen grei: i sin 86 år lange flyvirksomhet har selskapet og pilotene ikke hatt behov for landingsutstyr som fanger opp de siste to døgnenes ekstreme lavtrykksmålinger.

Tilfeldig

Hvorfor oppstår disse lufttrykkene nå ?

Vakthavende meteorolog Per Egil Haga ved Meteorologisk institutt ser bort fra at det har noe med måleinstrumentene å gjøre.

- Lufttrykk har vært noe av det sikreste å måle, også tilbake til 1907. Det er nok tilfeldig at uvanlige verdier kommer akkurat nå. Derimot er det sikkert at det har å gjøre med stormsenter vestfra, fra den amerikanske østkysten. Og at fullmåne påvirker flo, eller høy vannstand ved kysten, forklarer Haga.

Like sikkert som at lavt lufttrykk betyr høyere vannstand og høytrykk lavere flo.

113 ÅR GAMMEL REKORD: Jernbanestasjonen i Bergen stasjon har den laveste målingen av lufttrykket i Norge noen gang. Foto: Marit Hommedal, NTB Scanpix.
113 ÅR GAMMEL REKORD: Jernbanestasjonen i Bergen stasjon har den laveste målingen av lufttrykket i Norge noen gang. Foto: Marit Hommedal, NTB Scanpix. Vis mer

Om stormsenteret: - Det har kommet over Atlanterhavet, inn Norskehavet og beveget seg over Norge fra Østlandet, Sør-Norge og nordover. Mandag ettermiddag var stormsenterert kraftigst og lufttrykket størst nord i Nordland. Det blir svekket over Troms og Finnmark natt til tirsdag. Lengst i nord vil det merkes til utpå tirsdagen.

Flo - og flom

- Så, for oss noviser, kan du forklare forskjellen på flom, springflo og stormflo ?

- Flom først, det har ikke noe med begrepet flo å gjøre. Flom er vannmengder som renner over breddene i elver, bekker og vassdrag.

- Og flo ?

- Der har vi tre begreper, ikke to. Og alle er i ytterste konsekvens sterkt påvirket av fullmåne.

Nittflo, det minst kjente begrepet først: når gravitasjonskreftene mellom sola og månen går hver sin retning. Kreftene nøytraliserer hverandre, og motvirker ekstraordinær høy vannstand fra havet.

Springflo: når gravitasjonskreftene sol - måne drar i samme retning og drar opp flo/høy vannstand.

Stormflo: springflo i tillegg til pålandsvind. Da blir vannspeilet mot land løftet ekstra.

Dash 8-100 (37 passasjerer) og Dash 8-300 (50 passasjerer i Widerøes modell) kommer fra den kanadiske produsenten De Havilland.

Det var søndag ved 19.30-tiden at Widerøes operative ledelse sa stopp i flyginger. Da ble det registrert lufttrykkmålinger under det «kritiske» punktet på 948 hektoPascal.

Kritisk i den forstand at da er ikke landingsinstrumentene til å stole på i de to Dash-modellene til Widerøe.

- Hvorfor er det sånn ?

- De 28 årene vi har hatt disse flyene har det aldri vært lufttrykk under denne verdien. Utstyret er levert fra fabrikken. Det er sikkert teknisk mulig å lage landingsinstrumenter til flyene og nøyaktige målinger til under 948 hPa på flyplassene.

- Det vil koste enorme summer, og det har ikke vært behov så langt. Det er det enkle svaret, sier flykaptein Odd Thomasssen i Widerøe til Dagbladet.

Han jobber også i flyselskapets operasjonssentral.

75 meter forskjell

Laveste måling mandag ettermiddag var 943,3 på Solvær i Helgeland.

Bodø hadde rett under «kritiske» 948.

Flykaptein Odd Thomassen forklarer:

- Flystripa her i Bodø ligger mellom 20 og 40 fot - mellom 7 og 15 meter - over havoverflaten. Skulle vi landet i dag, ville pilotene fått beskjed fra instrumentene om at stripa la seks ganger høyere, altså mellom 42 og 90 meter.