GRILLES: Facebook-sjef Mark Zuckerberg skal i dag og i morgen bli grillet av amerikanske politikere om Cambridge Analytica-skandalen. Foto: Alex Wong/Getty Images/AFP/NTB Scanpix
GRILLES: Facebook-sjef Mark Zuckerberg skal i dag og i morgen bli grillet av amerikanske politikere om Cambridge Analytica-skandalen. Foto: Alex Wong/Getty Images/AFP/NTB ScanpixVis mer

Derfor kan du ende med å betale for sikker Facebook-bruk

Verdens største sosiale nettverk rammes av en gigantisk personvernskandale. Hva skal til for å unngå det i framtida?

(Dagbladet): Siden Facebook ble lansert i det små på amerikanske universiteter i 2004, har det flere ganger blitt kritisert for manglende personvern og utnyttelse av brukerne.

14 år seinere er imidlertid inne i en av sine største kriser, og Mark Zuckerberg må i dag og i morgen stille til høring i både Senatet og Representantenes hus.

Bakgrunnen er at selskapet mener 87 millioner av deres brukere kan ha blitt rammet av Cambridge Analytica-skandalen. Via en personlighetstest med Facebook-innlogging klarte selskapet å samle inn informasjon om alle som tok testen og alle deres venner på det sosiale nettverket. Informasjonen ble blant annet solgt til Donald Trumps valgkamp.

BETALINGSPRODUKT?: Et Facebook som beskytter din personlige data kan være et betalingsprodukt. Foto: Reuters / Dado Ruvic / NTB Scanpix
BETALINGSPRODUKT?: Et Facebook som beskytter din personlige data kan være et betalingsprodukt. Foto: Reuters / Dado Ruvic / NTB Scanpix Vis mer

- Du er produktet

Mandag skal millioner av brukere ha fått beskjed om de var rammet eller ikke. Bare 17 nordmenn hadde lastet ned appen med personlighetstesten, men likevel kan 37 550 norske ha delt informasjon.

Nå kan du sjekke om du selv er rammet av skandalen. Gå inn via denne lenka og logg evt. på Facebook.

Har du fått beskjed om at du er rammet av Cambridge Analytica-skandalen eller har delt annen informasjon? Tips Dagbladets journalist her!

Facebooks forretningsmodell er oss som brukere. Jo mer de vet om oss, jo mer detaljerte opplysninger kan de gi til annonsører som igjen gir oss målrettet reklame.

- Så lenge du bruker Facebook er du produktet. Det er din informasjon de tjener penger på, og jo mer de vet, jo bedre pris får de for reklamen de selger, sier seniorrådgiver Vidar Sandland i NorSIS til Dagbladet.

Vi har i alle år akseptert at Facebook får denne informasjonen om oss, men Cambridge Analytica-skandalen belyser hvor sårbart systemet er og at det faktisk kan komme på avveie.

Betalingsprodukt?

Driftssjef i Facebook, Sheryl Sandberg, understreket i et intervju på fredag at Facebook ikke selger eller gir bort data til annonsører, men at de tillater målrettede annonser.

Hun fikk da spørsmål om man kan ha en mulighet for å velge bort slik at Facebook ikke bruker profilinformasjon til reklame.

- Vi har forskjellige muligheter for å velge bort. Vi har ikke mulighet til å velge bort fullstendig. Det ville vært et betalt produkt, sier hun til Today Show.

Forfatter av boka «Sosiale Medier», Ida Aalen, forklarer det på følgende vis:

- De som genererer verdien, er oss brukere. Hadde ingen brukt Facebook, hadde det vært verdiløst for både deg og annonsørene. Samtidig er det Facebook som har bygget det vi bruker mens vi bidrar med innhold. Annonsørene er der utelukkende for å omgjøre den verdien til penger, sier hun.

- Vil ikke kreve betaling

Sandberg kom samtidig med uttalelser om at Facebook kommer til å finne flere sikkerhetsbrudd eller at ondsinnede tredjeparter har fått ut informasjon. Mange tolker uttalelsene hennes som at dersom du ønsker personvern på Facebook, må du betale for det.

- Det er jo en vanlig modell vi ser i form av premium-produkter. Man betaler litt ekstra for andre funksjonaliteter eller for å slippe reklame.

«Facebook er en gratis side og vil aldri kreve at du betaler for å fortsette å bruke siden» heter det på selskapets egne nettsider.

Men dersom du vil unngå å få målrettede annonser, at basisinformasjon deles med tredjeparter eller at du i verste fall blir brukt til å påvirke politiske valg - kan betaling være et alternativ.

Apple-gründer vil betale

Apple-medgründer Steve Wozniak, som i går bekreftet at han vil slette kontoen sin, argumenterte på følgende måte.

- Selv om inntektene er basert på brukernes info, sitter brukerne igjen med null og niks. Jeg ville heller betalt for Facebook. Apple tjener penger på gode produkter, skrev han i et brev til USA Today.

Fagdirektør i Forbrukerrådet, Finn Myrstad, mener Facebook har feil tilnærming til personvernproblemet.

- Hun analyserer problemet feil. Jeg mener du kan ha reklamebaserte tjenester, men de kan gjøres på en helt annen måte enn nå. Man bør i større grad kunne velge innstillinger selv. Man forteller for eksempel at man er interessert i reklame om A, B, C og D og oppgir alder og bosted. Da forstår du og kontrollerer selv den reklamen du får, forteller Myrstad til Dagbladet.

- Ikke et gode for de rike

Myrstad mener en slik løsning er mulig, og at en betalingsløsning blir feil.

- Hvis dette er innstillingen, kan man jo lure på om alle som ikke har råd til å betale, ikke har personvern? Personvern er en rettighet du ikke kan kjøpe, men noe du har. Du kan ha betaling kontra reklame som valg, men reklamen bør ikke forutsette overvåkning sånn som det skjer i dag, sier han.

- At vi skal gi opp privatlivet for å få tilgang på helt ordinære tjenester mener vi er helt feil. Personvern er ikke et gode for de rike.