Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Derfor kan du ikke åpne flyvinduene, Mitt

Mitt Romneys kommentarer om hvor problematisk det er at man ikke kan åpne vinduene på fly, gikk verden rundt.

ÅPEN DØR: Republikanernes presidentkandidat går ombord i sitt presidentkandidatfly søndag, to dager etter konas dramatiske nødlanding. Døra var i det minste åpen. Foto: REUTERS/Brian Snyder
ÅPEN DØR: Republikanernes presidentkandidat går ombord i sitt presidentkandidatfly søndag, to dager etter konas dramatiske nødlanding. Døra var i det minste åpen. Foto: REUTERS/Brian Snyder Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den republikanske presidentkandidaten Mitt Romneys hjertesukk om hvor problematisk det er at man ikke kan åpne vindeuene på fly, har gått verden rundt.

Det var etter at et fly som kona Ann Romney satt i måtte nødlande, at presidentkandidaten kom med de oppsiktsvekkende bemerkningene.

- Når det brenner i et fly er det ingen steder å flykte til, og du kan ikke få oksygen fra utsiden av flyet, fordi vinduene ikke lar seg åpne. Jeg vet ikke hvorfor de ikke kan åpnes. Det er et stort problem. Så det er veldig farlig, sa Romney.

Siden har sitatet gått verden rundt, og mange har hatt det morsomt på presidentkandidatens bekostning. De fleste vet nemlig at det ville være farlig å åpne vinduene i et fly i stor høyde. Nå har blant annet det anerkjente nettstedet livescience tatt seg bryet med å drive litt voksenopplæring for presidentkandidaten.

Dette er grunnen til at man ikke kan åpne vinduene på et fly:

Lufttrykk Lufttrykket er mye høyere nær jordoverflaten enn i høyden. Luften blir tynnere, som man sier, jo høyere opp man kommer. Allerede ved rundt 3000 meter er det nødvendig med en trykkabin for at passasjerer og mannskaper inne i flyet skal få nok oksygen.

Trykkabinen er avhengig av at det er tett. Altså må det ikke være noen sprekker eller hull i kabinen. Eller åpne vinduer.

Temperatur og lufttrykk går hånd i hånd. Trykkabinen er også nødvendig for å holde flykabinen tilstrekkelig varm.

Vet typisk marsjhøyde for et fly, 11000 meter, er lufttrykket bare en fjerdedel av hva det er på bakkenivå, og temperaturen i lufta utenfor holder minus 50 grader celsius. Med vinduene åpne under slike forhold, ville man ikke overleve lenge.

Skulle man åplutselig åpne et vindu i et fly 10000 meter over bakken, ville den komprimerte luften inne i kabinen raskt strømme ut, og forholdene inne i og utenfor flyet ville utjevnes brutalt raskt. Det ville ført til en rask død for alle ombord.

Selv moderate trykkforandringer kan gi ubehag. Det er trykkforandringene man får føle på kroppen når man får dotter i ørene under take-off (trykksenkning) eller landing (trykkøkning).

Den såkalte kabinhøyden (cabin altitude) er begrepet for hva slags trykk man holder i kabinen. Et fly som skal holde normal marsjhøyde (rundt 11000 meter) vil senke trykket gradvis til et trykk tilsvarende maksimalt 2400 meter, deretter heve trykket gradvis før landing.

- Bare kødda Siste: Reporteren som skrev den opprinnelige saken om Mitt Romneys flyvindukommentar, Ashley Parker, sier nå at presidentkandidaten spøkte.

Parker sier at det i saken hun skrev ikke eksplisitt ble indikert at Romney spøkte, men at det «var klart fra konteksten» at det var en spøk.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media