FLYR AV STED: Dette amerikanske småflyet tok av blan fuglene på flyplassen Canandaigua i New York. Foto: AP / The Daily Messenger, Vasiliy Baziuk / NTB scanipx
FLYR AV STED: Dette amerikanske småflyet tok av blan fuglene på flyplassen Canandaigua i New York. Foto: AP / The Daily Messenger, Vasiliy Baziuk / NTB scanipxVis mer

Derfor klarer ikke fugler å unngå kollisjoner med fly eller biler

Bedømmer avstand, ikke fart.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Streik, prispress og internasjonal konkurranse er langt fra de eneste problemene i luftfarten.

Piloter og flyselskap over hele verden har nemlig et felles problem: Fugler.

Bare i USA ble det i 2013 rapportert om 11 315 tilfeller der fly og fugl hadde kollidert i lufta.

Gås i motoren Som regel går det greit. Men ikke alltid. I 2009 klarte kapteinen Chesley B. Sullenberger på «mirakuløst vis» å lande US Airways Flight 1549 i Hudson-elva i New York da flyet mistet all motorkraft etter å ha kollidert med en fugleflokk like etter avgangen fra den nærliggende flyplassen La Guardia. Begge motorene ble kvalt etter en kollisjon med en flokk fugler, mest sannsynlig kanadagjess.

I 2012 døde 19 personer, da et tomotors Dornier propellfly fra selskapet Sita Air styrtet like etter det hadde tatt av fra Katmandu i Nepal, etter en kollisjon med fugl.

Nå har en gruppe forskere forsøkt å finne ut hvorfor fugler, som ofte er eksperter på å komme seg unna mer naturlige fare, kolliderer med fly og biler.

I en forskningsrapport publisert i tidsskriftet Royal Society, finansiert av amerikanske luftfartsmyndigheter, konkluderer en forskergruppe med at fuglenes største problem er at flyene (og bilene) beveger seg langt raskere enn fuglenes naturlige fiender, og at de derfor rett og slett prøver å komme seg unna for seint.

For fort Forskerne studerte videoer av kollisjoner, og fant ut at småspurv greit klarte å komme seg unna farkoster som kjørte i opp mot 96 km/t, men at de var hjelpeløse ved høyere hastigheter. De tror årsaken er at fuglene vurderer fare ut fra hvor langt unna objektene er, ikke hvor fort de beveger seg.

Funnene stemmer overens med en tidligere studie av kalkunkondorer, som viste at de bare klarte å unngå å kollidere med biler som kjørte saktere enn 88 km/t. En annen studie har for øvrig vist at en svalepopulasjon har klart å tilpasse seg livet i nærheten av en tett trafikkert vei. Dyrene som hadde evner som gjorde at de unngikk kollisjoner førte overlevde oftere, og førte sine gener videre.

Etter Hudson-haveriet begynte det amerikanske luftfartsverket for øvrig å teste flere ulike hjelpemidler for å redusere antall fuglekollisjoner. Et av tiltakene var en spesiell fugleradar, som skulle hjelpe kontrolltårnet å holde styr på hvor fuglene befinner seg. 

Man har også tatt i bruk lydkanoner, for å skremme vekk fuglene og ikke-teknologiske hjelpemidler slik som å endre beplantingen og dekke til nærliggende vann. 

Også et problem i Norge Kollisjoner med fugl er også et kjent problem ved norske flyplasser. I 2012 forsøkte de ved Tromsø lufthavn å skremme småspurv med kråkelyder, før de skjøt mot fuglene med knallskudd og med skarpt for å skremme dem vekk fra flyplassområdet. I 2014 sa Avinor at veksten i gåsebestanden var bekymringsfull.

- Dette er tunge fugler, og skadepotensialet er stort, sa seniorrådgiver Jo Anders Auran i Miljødirektoratet til NTB.

I 2013 registrerte Luftfartstilsynet 484 kollisjoner mellom fly og fugl ved norske flyplasser. Det er måker, spurver og svaler som oftest treffer fly. Flest kollisjoner har Bergen lufthavn Flesland og Stavanger lufthavn Sola, ifølge NTB.

Naturhistorisk museeum ved Universitetet i Oslo har et eget fly/fugl-prosjekt, som jobber målrettet for å redusere risikoen for kollisjoner mellom fly og fugl.