RASKT I STEMNING:  Oktoberfesten i Munchen er eksempel på et møtested der alle generelt og menn spesielt kommer i rask sosial kontakt. Foto: Christof  Stache, AFP/NTB Scanpix.
RASKT I STEMNING: Oktoberfesten i Munchen er eksempel på et møtested der alle generelt og menn spesielt kommer i rask sosial kontakt. Foto: Christof Stache, AFP/NTB Scanpix.Vis mer

Derfor liker menn å bli fulle sammen

720 kvinner og menn filmet fra alle vinkler - med og uten vodka.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Menn som tar en øl eller to etter jobb blir raskere i godt humør og smiler tidligere enn kvinner ved samme bord gjør.

Ølen, og alkoholen, fungerer også som et slags sosialt glidemiddel, som gjør at menn kommer tettere innpå hverandre enn de ellers ville gjort.

Det er ikke vår påstand og entydige erfaring, men konklusjonen på et mangeårig forskningsprosjekt som psykolog Catharine Fairbairn ved universitetet i Pittsburgh i USA nå har lagt fram.

Og hun er blitt ledet i havn av de to professorene Odd Olai Aalen og Arnold Frigessi ved Institutt for medisinske basalfag på Universitetet i Oslo.

- Jeg har fått med meg at forskningsrapporten nettopp er publisert, men ikke at den allerede har nådd fram til Time Magazine. Ellers vet jeg ikke så mye om det faglige utgangspunktet.

- Det har noe å gjøre med hvor lang tid det tok før folk begynner å smile i sosiale settinger. Feltforsøkene er gjort i USA for noen år siden, sier Aalen til Dagbladet.

Han og kollega Frigessi er begge professorer i biostatistikk. Det var i den sammenhengen de kom inn i prosjektet for å analysere komplisert statistisk materiale.

720 kvinner og menn Til sammen 720 kvinner og menn i alderen 21 til 28 år har blitt gransket med videopptak fra «alle» vinkler når de treffes til en øl etter jobb.

Skjønt øl - en tredel av deltakerne fikk servert vodka cranberry (tranebær), en tredel fikk alkoholfri drikke og en tredel en såkalt placebodrink - alkoholfritt med et par dråper vodka på toppen.

Forskningsobjektene ble plassert tre og tre sammen ved hvert bord.

Og det er ansiktsuttrykk og sosiale reaksjoner i videoopptakene som er analysert - uten lyd. Latter, dårlige vitser og sjarmerende replikker har altså ikke gitt verken pluss- eller minuspoeng.

Fundamentalt menneskelig behov - Prosjektet viser blant annet at alkohol påvirker menns sosiale adferd i større grad enn for kvinner. Behovet for å oppnå kontakt med andre er et fundamentalt menneskelig behov, og denne forskningen viser også hvordan «sosial» drikking kan utvikle seg til et alkoholproblem, kommenterer forskningsleder Catharine Fairbairn.

Og det leder til en annen delkonklusjon: det er flest menn som ikke slutter å drikke «i tide».

Her kan du dukke ned i hele studien - med vodka cranberry eller alkofritt i glasset.