Derfor reiser vi tilbake

Etter tsunamien reiste turistene fra Thailand med frykt og kaotiske følelser. Her forteller fem nordmenn hvorfor det var viktig for dem å dra tilbake i ettertid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Morten Misund (42) Fra Oslo

Morten var på ferie alene på Karon Beach i Phuket 2. juledag. Han var inne på hotellet da bølgene kom. Da han kom ut på gata, var det totalt kaos.

-  Jeg følte at jeg måtte se hvordan det var her nå kontra hvordan det var da jeg reiste hjem. Hjemme fikk jeg en reaksjon som varte i omtrent ei uke. Det var en ille periode. For det var mye verre for meg å reise hjem enn å være igjen i Thailand. Det var mange hardt psykisk skadde mennesker på flyet og mange inntrykk, forteller han. Morten har feriert mye i Thailand de siste åra.

-  Noe av grunnen til at jeg reiste ned igjen, var også at Thailand er et godt sted å feriere. Jeg ble tatt imot vel så godt som før. Jeg trives så godt her. Og det er fint å være her nå. Fint å se at landet er i full gang med å bygge opp igjen. Ting fungerer. Og jeg er ikke redd, sier Morten. Han ble ikke skremt av jordskjelvet 2. påskedag.

-  På torsdag reiser jeg tilbake igjen og blir i ei uke, forteller han.

Gro Mikaelsen (39) Fra Narvik

Gro var på ferie med mannen Kim Bjørnstad, ett av deres fem barn og to andre norske familier på Royal Orchid i Khao Lak i jula. Gros familie var den eneste av familiene der alle overlevde.

Da bølgen kom, knuste den bungalowen deres, som lå nærmest stranda. Gro fikk store skader i det ene beinet. Hun tror det var armeringsjern som forårsaket skadene. Hun lå på tre ulike sykehus i Thailand og ble operert fire ganger. Da familien kom hjem, lå hun en måned på Ullevål universitetssykehus. Hjemme ble familien anbefalt av en psykiater å dra tilbake til Thailand. Derfor dro de tilbake og var i Phuket i ei uke. De besøkte pårørendesenteret og har hatt minnestund. To ganger var de tilbake i Khao Lak.

MÅTTE TILBAKE:  Morten Misund (fra venstre), Gro Mikaelsen, Sidsel J. Svestad og Kjell-Erik Torgersen og Trine Jansen ble rammet av flodbølgen på ulike måter. -  Vi måtte reise tilbake og få brikkene til å falle på plass, sier de. Bildet er tatt på Kata Beach i Phuket. Foto: Robert S. Eik
MÅTTE TILBAKE: Morten Misund (fra venstre), Gro Mikaelsen, Sidsel J. Svestad og Kjell-Erik Torgersen og Trine Jansen ble rammet av flodbølgen på ulike måter. - Vi måtte reise tilbake og få brikkene til å falle på plass, sier de. Bildet er tatt på Kata Beach i Phuket. Foto: Robert S. Eik Vis mer

-  Det var rart å være tilbake. I en sånn katastrofe oppfatter man bare bruddstykker av det som skjer, og det er godt å komme tilbake og få puslet sammen alle brikkene. Da vi kom tilbake, var det ingenting igjen. Det var på en måte godt å kunne se at bølgen hadde vært 10-15 meter høy. Det bekrefter følelsen vi har hatt, sier hun. Når hun tenker tilbake på 26. desember, er det med forundring.-  Jeg fatter ikke at vi har opplevd noe sånt. Vi ble skilt fra hverandre og var i uvisshet om noen av de andre hadde klart seg. Men alle de tingene vi gikk gjennom var det godt å bearbeide da vi dro ned andre gang og være sammen om. Det er viktig for oss å finne ut av hva som skjedde med hvem da bølgen kom, å få på plass alle detaljer og bare det å se stedene vi har vært, og prøve å møte igjen de menneskene vi fikk så utrolig god hjelp av. Det var viktig og riktig å komme tilbake og få gjort det. Det er slitsomt, men vi måtte se det for å få bearbeidet opplevelsene, sier hun.

Sidsel J. Svestad (50) Fra Oppegård

Sidsel var på ferie i Thailand for femte gang sammen med sin mann Per Morten og de to sønnene deres, André og Vegard, på Karon Beach 2. juledag.

Sidsel og Per Morten var på stranda, mens sønnene lå og sov. Per Morten ble tatt av flodbølgen og skadd, men Sidsel kom seg i trygghet. De fant igjen hverandre, og Per Morten ble operert tre ganger i Thailand på grunn av infeksjonsfare. 30. desember dro de hjem med det første båreflyet. Per Mortens sår har grodd, og for noen uker siden var de tilbake for å bearbeide opplevelsene fra 2. juledag. Men kvelden 2. påskedag satt Sidsel på terrassen på det samme hotellrommet som hun satt 2. juledag. Da hun kjente et nytt skjelv, trodde hun ikke det var mulig.

-  Det faller noen brikker på plass når man er tilbake. Da jeg kom hjem etter 2. juledag, fikk jeg en stor reaksjon. Jeg klarte ikke å gå, hadde ikke overskudd og var tiltaksløs. Da jeg kom tilbake var jeg anspent og redd. Og da skjelvet kom 2. påskedag, tenkte jeg: Går det an? Det var som om tida ble skrudd tilbake, sier Sidsel. Likevel føler hun at turen har vært verdifull. Paret oppsøkte blant annet stedet der Per Morten kjempet for livet. De har også satt i gang et stort hjelpeprosjekt, og samlet inn 40 000 kroner blant venner og kjente og fått med kosedyr fra norske barn til thailandske barn. De har oppsøkt flyktningleirer, skoler og foreldreløse.

-  Skjelvet 2. påskedag har ikke ført til at vi ikke vil dra tilbake. Vi kommer til å følge opp hjelpeprosjektet vårt, i samarbeid med Sjømannskirken, sier Sidsel. -  Thailand er smilets land. Den kjærligheten som er der tar du med deg hjem, sier Sidsel.

Kjell-Erik Torgersen (41) og Trine Jansen (42) Fra Drammen

Trine og Kjell-Erik ferierte på Karon Beach da bølgen slo inn over området 2. juledag. I kaoset som oppsto forsvant de fra hverandre.

Heldigvis lyktes de i å finne hverandre igjen. Da de kom hjem til Norge, ble hverdagen tom og rar. De måtte tilbake, og 10. mars satt de på flyet. Nå har de hjemme igjen.

-  Vi bare måtte tilbake. Vi hadde ikke fått fred hjemme. Vi dro tilbake for å bearbeide våre egne inntrykk fra sist gang, men kanskje enda mer av respekt for lokalbefolkningen. Vi måtte reise og se hvordan det går, og det gjorde veldig godt å se at det går ganske bra, sier Trine.

-  Dette måtte til for å komme videre selv. Hjemme var det bare stress og mas; vi bare måtte dra ned igjen. Det føltes godt å kunne gi noe tilbake, sier Kjell-Erik.

-  Nå føler vi at vi har fått avsluttet det vi begynte på. Vi dro hjem med andre inntrykk enn sist, og på den måten blir det lettere å gå videre, sier Trine. Men hun tror det vil ta tid før hverdagen blir tilnærmet normal.

-  Det er ikke bare som å knipse. Men nå har vi sett at livet går videre i Thailand, og de inntrykkene vil få større plass i minnet enn 26. desember, sier hun. Trine og Kjell-Erik var i Phuket by 2. påskedag, da et nytt skjelv rammet området.

-  Heldigvis lå vi og sov og skjønte først at det hadde skjedd da vi våknet neste morgen. For min del var det ingen overraskelse, for jeg gikk rundt og var på vakt hele tida. Men vi har ikke blitt redde for å reise tilbake, og vi tenker allerede på å dra tilbake i jula, sier Trine. Paret har samlet inn 6000 kroner fra venner og bekjente. Pengene har sørget for jobb til to personer på Karon Beach. -  Jeg var ikke i bølgen, men jeg så skadene og folkene som lette etterpå. Det var sand og solstoler 250 meter oppe i gata. Det verste for meg var å føle sorgen blant alle menneskene rundt meg, forteller han. Morten har siden vært tilbake på Karon Beach.