Derfor sier Venstre nei

Venstre er uenig i grunnpremisset om at det skal bli billigere å kjøre bil inn til de store byene, og mener det kan øke trafikken, i strid med Granavolden-erklæringen.

IKKE ENIGE: Klima- og miljøminister og Venstre-nestleder Ola Elvestuen er klar på at det ikke er noen enighet i regjering og at Frp dermed ikke kan si ja eller nei til en avtale - slik Frp's landsstyre gjøre i dag. Reporter: Mats Rønning. Video: Jørgen Gilbrant Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Det spiller seg ut et bompengekaos for åpen scene i regjeringspartiene nå.

Frp-leder Siv Jensen sier de ikke vil gå tilbake til forhandlingsbordet om bompengeløsninger, og at Frp nå har konkludert om denne saken.

- Tre partier har sagt ja. Det er Venstre som blokkerer for dette. Da mener jeg at de må tenke seg litt om, sa Jensen på Dagsrevyen søndag kveld.

Hun viser til at Venstre i så fall sier nei til å øke den statlige andelen til kollektivtransport.

NRK skriver at skissen til avtale legger opp til å øke statens bidrag til kollektivsatsing i byene fra 50 prosent til 70 prosent, noe Venstre har ønsket seg.

Samtidig skal skissen også legge opp til at det blir billigere å kjøre bil inn til de store byene.

I strid med mål om nullvekst

Det er det av punktene Venstre har størst problemer med, opplyser sentrale Venstre-kilder til Dagbladet.

Hvis bompengebelastningen inn til de store byene blir redusert, kan det igjen øke trafikkveksten, i strid med det såkalte nullvekstmålet, mener de.

«Regjeringen har som mål at all vekst i persontrafikken i byene skal tas av kollektivtransport, sykkel og gange», står det i Granavolden-erklæringen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer