FOR STORT PRESS: Arbeidsoppgavene til NAV Oslo er så sprikende og kompliserte at det nærmest er umenneskelig å få til, ifølge Roger Larsen, hovedverneombud i NAV Oslo. (Foto: Nina Hansen)
FOR STORT PRESS: Arbeidsoppgavene til NAV Oslo er så sprikende og kompliserte at det nærmest er umenneskelig å få til, ifølge Roger Larsen, hovedverneombud i NAV Oslo. (Foto: Nina Hansen)Vis mer

Derfor sliter NAV Oslo

* Manglende opplæring* Forstår ikke dataprogrammene* Mange sykemelder seg* Blir ikke hørt av ledelsen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| NAV-ansatte i Oslo fortviler fordi de ikke forstår dataprogrammene de må kunne for å løse sakene.

Resultatet er tidvis ukorrekte svar når brukere spør hvor det blir av sykepengene sine, ifølge Andreas Christensen, en av fire fylkestillitsvalgte i NAV Oslo.

- Ansatte i NAV Oslo skal svare på telefonhenvendelser innenfor absolutt alle felt av NAVs tjenesteområder, mens de i andre NAV-regioner har kundesentere med spesialister innenfor ulike fagfelt. Det føles helt vanvittig, sier Christensen.

- Enkelte får derfor ukorrekte svar når de ringer inn, og det fører til lengre saksbehandlingstid. Arbeidsoppgavene hoper seg opp, sier Christensen.


Du feilinformeres
Han får full støtte fra Roger Larsen, hovedverneombud i NAV Oslo.

- Svært mange føler de ikke har fått nok opplæring. Vi har sagt ifra om dette oppover i systemet gjentatte ganger, men har inntrykk av at vi ikke blir hørt, sier Larsen.

- Folk sitter med arbeidsoppgaver de ikke mestrer. En del av sykefraværet, som nå ligger på over 10 prosent, er utvilsomt arbeidsrelatert.

Larsen forklarer at de seks ulike dataprogrammene som NAV-ansatte må benytte i det daglige, er komplekse og tunge.

- Umenneskelig

- Det er nærmest ikke menneskelig mulig å lære seg alt som det forventes at vi skal kunne, sier Larsen.

Dette bekrefter ansatte i NAV Oslo som Dagbladet har snakket med. Ingen ønsker å stå fram med navn grunnet frykt for represalier fra ledelsen.

- Jeg var lenge positiv, men nå ser jeg at det ikke går lenger. Vi bygger et fly i luften, og da må nødvendigvis noen falle ned og dø, sier en mannlig NAV-ansatt i slutten av 40-årene.

Glad da sjefen gikk
Flere av de ansatte ble lettet over at Torild Lien Utvik trakk seg som fylkesdirektør for NAV Oslo mandag denne uken, ifølge hovedvarneombud Roger Larsen.

- Hun var ganske upopulær. Mest fordi hun mente alt fungerte bra til tross for dramatisk svikt i systemene samtidig som ansatte følte de ikke ble hørt, sier Larsen.

Han er spent på hvordan det blir når fylkesdirektøren i NAV Telemark, Terje Tønnessen, skal steppe inn som midlertidig fylkesdirektør for NAV Oslo fra og med i dag.

- Den nye sjefen har store utfordringer å løse, sier Larsen.

- Vær ærlig
Torild Lien Utvik ønsket ikke å kommentere saken i går, men Tønnessen svarer på vegne av NAV Oslo.

- Jeg utelukker ikke at de ansatte i Oslo får mer kursing i systemer etterhvert. Men dette med opplæring er bestandig en balansegang. Det kan bli for mye også. Vi skal holde hjulene i gang mens systemene læres, sier Tønnessen.

Han håper å få saksbehandlingstiden ned, men kommer ikke med forslag til hvordan dette skal skje.
- Jeg kan ikke være mer konkret før jeg har snakket med ledelsen, tillitsvalgte og verneombud. Jeg er avhengig av ærlige tilbakemeldinger fra dem, sier Tønnessen.

Hans inntrykk av NAV Oslo er foreløpig som følger:

- Regionen ser ut til å slite med de samme problemene som NAV i resten av landet, men disse er forsterket grunnet størrelsen og omfanget på sakene, sier Tønnessen.

SVARER FEIL: Enkelte NAV-ansatte gir ukorrekte svar når folk ringer inn. Årsaken er at de ikke skjønner dataprogrammene, ifølge Andreas Christensen, fylkestillitsvalgt i NAV Oslo. (Foto: Privat)
SVARER FEIL: Enkelte NAV-ansatte gir ukorrekte svar når folk ringer inn. Årsaken er at de ikke skjønner dataprogrammene, ifølge Andreas Christensen, fylkestillitsvalgt i NAV Oslo. (Foto: Privat) Vis mer