Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Derfor valgte juryen Prius

Se hvorfor juryens utvalgte skiller seg fra lesernes favoritter.

1. PLASS: Toyota Prius ble juryens utvalgte. 
 Foto: Krister Sørbø
1. PLASS: Toyota Prius ble juryens utvalgte. Foto: Krister Sørbø Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| I år som i fjor skiller juryen lag med leserne når det gjelder topplasseringen i Årets Bil. Mens leserne sendte Saab 9-3x til topps, velger juryen tre andre biler foran den nygamle modellen fra Trollhättan.

Saab er den eneste av bilene i finalen som kan kjøres på bioetanol (E85). Dette kutter CO2- utslippet med 70 pst. og i følge miljøstiftelsen Zero er E85 det beste miljøalternativet inntil vi får elbiler med større rekkevidde, tilgjengelige hydrogenbiler, eller ladbare hybridbiler (plugg-inn). Her ventes Toyota Prius å bli den første på markedet. Alt i alt er juryen noe skuffet over utslippsnivået på årets kandidater.

Årets Bil-juryen har gjort sitt valg ut fra følgende kriterier: Sikkerhet, miljø, opplevd kvalitet, pålitelighet og økonomi. I tillegg mener juryen at kandidaten skal representere noe nytt innenfor sitt segment, eller stå for en videreføring av tidligere suksess på en god måte.

1. Toyota Prius
Med Prius har Toyota brakt ny teknologi til markedet, med stor suksess. Prius fremstår som fremtidsrettet og moderne. Toyotas gode rykte i det norske markedet har nok vært med på å gjøre hybridmodellen Prius til et alternativ for miljøbevisste som er opptatt av driftsikkerhet. Prius gir Toyota en klar miljøprofil.

I september ble Prius landets mest solgte bil, og i oktober den tredje mest solgte bilen i den mest populære bilklassen, kompaktsegmentet.

SIKKERHET: Prius får full pott i krasjtest hos EuroNCAP. Det viser at Toyota har klart å tenke både grønt og sikkert. Sikkerhet er et av de viktigste kriterier for valg av bil. Leverer man ikke her, vil bilkjøperne se seg om etter andre alternativer.

KVALITET OG KOMFORT: I byen er Prius helt stille! Det er en opplevelse å kjøre bilen med elektromotor, og det gir en ny dimensjon til begrepet komfort. Ellers tilbyr Prius gode kjøreegenskaper og el- og forbrenningsmotorene jobber sammen uten at føreren merker noe.

Toyota har høy troverdighet på kvalitet og driftsikkerhet, og nye Prius oppleves som et kvalitetsprodukt slik man forventer det av Toyota.

MILJØ: Det er her Prius har sin forse. Den er imidlertid bare nest best av finalistene. Som nevnt er Saab med E85 på tanken et bedre klimavalg, men Prius er en klarn ummer to og den som forurenser minst i lokalmiljøet. Effektiviteten til elektromotoren gir en klar miljøgevinst, og Prius har lavere utslipp enn alle de andre konkurrentene i Årets Bil 2010.

2. PLASS: Mercedes Benz E-klasse. Luksuscontainer til folkelig pris. 
Foto: Are Borgir
2. PLASS: Mercedes Benz E-klasse. Luksuscontainer til folkelig pris. Foto: Are Borgir Vis mer

Selv om juryen savner plug-inn, bringer Prius et miljøfokus til markedet på en god måte. Den er fremtidsrettet, er en klar teknologidriver, og har skapt etterspørsel etter miljøbiler.

ØKONOMI: Miljø og økonomi henger sammen i dagens marked ved at engangsavgiften i stor grad knyttes opp mot CO2- utslipp. Prius kommer derfor godt ut, og bilen er nærmest blitt et ikon i mange markeder. Det gjør at verdien vil holde seg. Ferske tall fra TNS-Gallup viser at Prius rekrutterer kjøpere fra alle merker.

2. Mercedes E-Klasse
Dagbladet har omtalt denne som luksuscontainer til folkelig pris, og bilen imponerte stort under vår test. Mercedes har fornyet sin kanskje viktigste modell i det norske markedet, og stjerneglansen er vel ivaretatt. Og plass og pris er oppsiktsvekkende.

Den nye modellen starter på en rimeligere pris enn utgående modell, mye grunnet lavere forbruk og utslipp. Det er først og fremst menn, som er godt over gjennomsnittelig bilinteressert, som vurderer E-Klasse. De er svært opptatt av kjøreegenskaper, motor og utstyr. De vil neppe bli skuffet.

De fleste som vil vurdere E-Klasse kjører i dag Mercedes, Audi, BMW, Volvo eller Opel. Juryen vurderer nye E-Klasse høyt fordi kvalitet, plass, utstyr,utslipp og pris gjør dette til en svært attraktiv modell. En fullblods Mercedes.

3. Peugeot 3008
Denne modellen har allerede rukket å bli en storselger blant de kompakte flerbruksbilene. En fjerdedel av bilene som er solgt i dette segmentet i år er en Peugeot 3008. Bilen er bare slått av VW Touran. 3008 fremstår som moderne og praktisk, med prima kjøreegenskaper. Bilens design gir fører og passasjerer god utsikt, og den oppleves som svært trygg.

Peugeot 3008 kan kjøre på 30 pst. biodiesel som gir betydelige utslippskutt. Peugeot bidrar der Jens Stoltenberg bremser. Gunstig utslippsnivå gjør prisen konkurransedyktig. Peugeot har en høy andel kvinner blant kjøperne.

3. PLASS: Peugeot 3008. Moderne og praktisk, med prima kjøreegenskaper. 
Foto: Krister Sørbø
3. PLASS: Peugeot 3008. Moderne og praktisk, med prima kjøreegenskaper. Foto: Krister Sørbø Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media