«Viking Sky»-uhellet

Derfor var ikke møblene skrudd fast

Møbler og pyntegjenstander fløy veggimellom. - Det verste jeg har sett!

KOMMER SEILENDE: Video fra «Viking Sky» viser hvordan møbler og andre gjenstander kommer seilende langs dørken, samtidig som takplater løsner og faller over passasjerene. Video: Alexus Sheppard

Vis mer

Vis mer Vis mer V... Vis mer

MOLDE/OSLO (Dagbladet) Videobilder fra cruiseskipet «Viking Sky» viser kaotiske scener om bord mens hun ligger og driver med motorhavari. I grov sjø løsner takplater og faller ned over passasjerer, samtidig som løse bord, stoler og pyntegjenstander kommer seilende over dørken.

«Viking Sky» er i 13-tida på vei inn til havna i Molde, eskortert av slepebåter, og forventes dit i 15.30-tida. 479 passasjerer er evakuert - 436 og et mannskap på 458 er fremdeles om bord, ifølge rederiet.

«VIKING SKY»: Passasjerene Ruth og David har hatt et dramatisk døgn. Slik var deres opplevelse av det som skjedde på «Viking Sky». Reporter: Marie Røssland. Video: Nicolai Delebekk / Dagbladet TV Vis mer

- Vinduer ble knust

Bildene har fått flere til å reagere.

- Hvorfor var ikke møblene lenket til golvet, slik det har vært vanlig i andre skip langs norskekysten? I et bilde fra interiøret kan man ikke se kroker i golvet eller lenker fra møblene for å sikre dem. Hvorfor har ikke rederiene slike påbud i passasjerskip? spør leser Asbjørn Melhuus.

Passasjer Sara Chardin forteller til Dagbladet at hun så vinduer bli knust og vann strømme inn.

- Det er det verste jeg har sett! Folk kan få varige mén av løse gjenstander, sier en nå pensjonert sjømann i 60-åra opprørt til Dagbladet.

Han legger til:

- Den store runde tingen midt på golvet [på videoen] er tung og har ganske god fart. Den kan ødelegge folk for livet, og her er det jo mange eldre.

Ikke skrudd fast

Mannen fra Vestlandet, som blant annet har jobbet på cruiseskip, viser til at møbler og andre potensielt skadelige ting tidligere ble boltet fast i dørken.

«VIKING SKY»: Styreleder i Viking Cruises, Torgeir Hagen, beskriver hvordan det siste døgnet har vært for ham. Han har også møtt noen av de evakuerte. Reporter: Marie Røssland. Video: Nicolai Delebekk / Dagbladet TV Vis mer

- Da jeg jobbet på cruiseskip, låste vi inne løse gjenstander bak glassdører, bemerker han.

Også på sosiale medier undrer folk seg over hvordan usikrede gjenstander kan fly veggimellom om bord.

- Merkelig at de ikke har sikret møbler bedre? bemerker SittNed på Twitter.

Torstein Hagen, styreleder i rederiet Viking Ocean Cruises, sier det er for tidlig å si noe om hvordan gjenstander om bord har vært sikret.

VANN UNDER BEINA: Vann flommer inn under beina på passasjerene.Vis merVis mer Vis mer

- Vi har vært ute i ruskevær før. Det som kanskje har gjort det verre, er når maskinene har vært slått av og skipet ikke har hatt framdrift. Men det skal jeg ikke spekulere på, sier han til Dagbladet.

Stabilisatorer ute av drift

Den Ålesund-baserte takstmannen og skipseksperten Erik Tveten har sett opptak fra skipet.

- I gamle dager sikret man alt om bord. Men på moderne skip er det ikke lenger normalt å sikre ting som stoler. Det er fordi man i dag har stabilisatorer som demper krengingen, sier Tveten til Dagbladet.

- Men stabilisatorene har mindre effekt når skipet ligger i ro - jo saktere det går, desto mindre stabilisering. Det er sannsynligvis ikke tatt høyde for at maskinene kunne stoppe, sier han.

Det fins flere typer stabilisatorer, men nyere cruiseskip som «Viking Sky» er utstyrt med såkalte stabilisatorfinner - store «vinger» som ved hjelp av hydraulikk felles ut fra skroget under vannflata når kapteinen synes sjøen er for grov.

Som flyvinger

Finnene - som kan sammenliknes med flyvinger i virkemåten - dreies automatisk etter kregningen, slik at angrepsvinkelen blir optimal. I likhet med flyvinger mister de også virkning jo mindre fart fartøyet har. Når motorkraften og strømmen går, kan de heller ikke dreies - en analogi er årer som enten ligger i ro, eller er dreid slik at de ikke gir framdrift.

Tveten understreker at det er uhyre sjelden at moderne skip får total motorstopp og blir liggende og drive, som «Viking Sky».

«VIKING SKY»: Her går alarmen på cruiseskipet «Viking Sky». Nå jobber de med å evakuere de 1300 passasjerene. Video: iMarissaDavis, Twitter Vis mer

Takstmannen har mest erfaring med fiskebåter - som ofte er ute i hardt vær. Han opplyser at de vanligvis har stolene løse i messa, men at bordene som regel er skrudd fast.

- Ved skikkelig uvær festes flere ting mer, sier han.

- Stormen ikke farlig

- Eventuelle løse objekter er som regel ikke et tema, fordi moderne cruiseskip ikke regner med å komme ut for så dårlig vær, sier Tore Stensvold, journalist i Teknisk Ukeblad med sjøfart som spesialfelt, til Dagbladet.

Han understreker at stormen «Viking Sky» kom ut for, ikke i seg selv utgjør en fare for skipet.

- Det skjer omtrent ikke at moderne cruiseskip kantrer. Derimot må kapteinen ta hensyn til passasjerenes opplevelse - dersom mange av dem spyr ved kraftig krenging, sprer de kanskje dårlig rykte om rederiet. Og enda verre er det jo dersom noen blir skadd, sier skipseksperten.

Han bemerker at det var utrolig flaks at ankeret fikk feste på havbunnen, slik at skipet ikke drev på land.

«VIKING SKY»: 1300 mennesker skal evakueres fra «Viking Sky». To slepebåter skal følge skipet inn i land i Molde. Video: @VictorM25245226, Twitter Vis mer

20 personer er skadd etter hendelsen.

Godkjent

Det er Sjøfartsdirektoratet som godkjenner norskregistrerte skip for drift. Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus opplyser at selve inspeksjonen ofte utføres av såkalte klasseselskap - i «Viking Sky»s tilfelle av Lloyd's.

- Skipet er bygd i henhold til internasjonale krav og regler, og vi har hatt en saksbehandler som har fulgt prosessen, sier Aarhus til Dagbladet.

Han bemerker imidlertid at ting kan ha blitt plassert i skipet etter godkjenningen.