Designere i 18 land fikk i oppdrag å gjøre henne så «attraktiv som mulig». Resultatet er oppsiktsvekkende

Store variasjoner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det er ingen hemmelig at skjønnhetsidealer, og hva som blir oppfattet som vakkert eller estetisk, varierer veldig.

Ikke bare på personlige preferanser, men også på geografisk tilhørighet.

PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock
PERCEPTIONS OF PERFECTION: Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection». Foto: Hugo Felix/Shutterstock

Den britiske apotekkjeden Superdrug Online Doctors bestemte seg for å ta et oppgjør med de tidvis urealistiske og direkte helsefarlige skjønnhetsidealene, og startet derfor prosjektet «Perceptions of Perfection» («Oppfattelser av perfeksjon»).

For å belyse ulikhetene for hva som er skjønnhetsidealet for kvinner, sendte selskapet ut et modellbilde til designere i 18 forskjellige land, med instruks om å redigere og manipulere bildet slik at det best passet skjønnhetsstandardene i deres land.

- Forståelsen av «skjønnhet» og «perfeksjon» kan ha en dyp og varig kulturell påvirkning på både menn og kvinner. Målet med prosjektet er å bedre forstå de potensielt urealistiske skjønnhetsidealene, og for å se hvordan dette kroppspresset varierer verden rundt, heter det i en pressemelding fra selskapet.

I utgangspunktet ville de bare ha kvinnelige designere, men i fire land måtte de benytte seg av mannlig hjelp under den forutsetning at vedkommende fikk råd og veiledning fra en kvinne da bildet skulle redigeres.

Bildene de fikk i retur, som kan ses i bildeserien øverst i artikkelen, var tidvis veldig forskjellige.

Enkelte nesten ikke til å kjenne igjen og noen direkte helseskadelige.

Etter at de fikk tilbake bildene gjorde de en undersøkelse for å finne ut BMI på jenta på bildet. De satte høyden til 165 centimeter, og utfra det ble det gjort anslag på hva vekten ville være.

Forslagene fra Kina og Italia befinner seg i segmentet som klassifiseres som anorektisk.