KRENGER 18 GRADER: Hurtigruteskipet MS «Nordlys» krenger kraftig etter brannen i formiddag, hvor to mennesker omkom. Ved midnatt er krengingen 16 grader. Foto: Fridgeir Walderhaug / Dagbladet
KRENGER 18 GRADER: Hurtigruteskipet MS «Nordlys» krenger kraftig etter brannen i formiddag, hvor to mennesker omkom. Ved midnatt er krengingen 16 grader. Foto: Fridgeir Walderhaug / DagbladetVis mer

Desperat kamp for å redde hurtigruta

I Ålesund strømmer vannet inn i MS «Nordlys», og det pågår en dramatisk kamp for å hindre at den kantrer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ved 00:55-tida natt til fredag krenger MS «Nordlys» 18 grader.

Det opplyser operasjonsleder Arild Reite ved Sunnmøre politidistrikt til Dagbladet.

- Brannvesenet sier nå at 20 grader er det kritiske punktet, om vi kommer dit det vet jeg ikke, men isåfall e det kritisk, sier han i en kort kommentar.

Det skal være to-tre hull i skroget. Tidligere i dag prøvde man å tette hullene med pressenningsduk, men det holdt ikke. Politiet betrakter nå situasjonen som alvorlig.

- Dette er alvorlig, sier politimester Jon Steven Hasseldal i Sunnmøre politidistrikt til Dagbladet på kaia i Ålesund.

Lensene blir tette - Vi skjærer nye hull i skroget for å få inn flere lenser, det viktigste nå er å få tettet de hullene som tar inn vann, og få lenset det vannet som er inne i båten. Men lensene blir fort tette fordi slangene suger opp forskjellige gjenstander, sier Hasseldal.

Det har vært snakket om at 20 graders krenging vil være det kritiske punktet for at båten skal velte, men flere medier har hevdet at båten vil kantre allerede ved 12 grader.

- Nå krenger båten 16 grader, jeg vet ikke hva som er det kritiske punktet, sier politimesteren til Dagbladet.

Store ødeleggelser Tre personer ble omtåket av branngasser under arbeidet med å montere vannpumper på «Nordlys». Alle er fraktet til sykehus.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg ble alle mannskapene evakuert etter at det på nytt ble fare for at hurtigruta skulle gå rundt. Politiet forbereder også en mulig evakuering av hele området rundt skipet. Dersom det kantrer, regner man med at det vil kunne gi store ødeleggelser på brygga og på området rundt. Det er ikke satt ut oljevern, men det blir vurdert fortløpende om dette skal gjøres

- En dramatisk forverring har funnet sted bare den siste timen, sier Hasseldal.

Tettet For øyeblikket jobbes det hovedsakelig med å sørge for at det ikke kommer ytterligere vann inn i båten, og å lense båten for vann. I løpet av de siste timene har det kommet til stadig mer lenseutstyr, både i form av store biler fra brannvesenet og annet lenseutstyr.

- Vi har tettet inntaket under båten, og håper vi klarer å hindre båten i å kantre, sier operasjonsleder Arild Reite ved Sunnmøre politidistrikt til Dagbladet klokka 00.00.

Han betegner situasjonen som uavklart.