- Det blir priskrig på halvliter'n

Øl i butikken har aldri vært billigere. Nå starter også priskrigen om ølkundene på utestedene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Røykeloven vil bety økt antall uteserveringer og priskrig om ølkundene, varsler Reiselivsbedriftenes landsforening (RBL).

- Den nye røykeloven vil føre til flere uteserveringer, og dette kan føre til billigere ølpriser på byen, sier informasjonsrådgiver Baard Fiksdal i RBL, som representerer mer enn 2000 hotell og restauranter i Norge. Han ser for seg skarpere priskrig om ølhundene.

- I et marked som er hardt fra før, kommer alle utesteder med bakgård eller fortau til å åpne uteservering. Uteservering er mer salgsfremmende enn inneservering. Det vil skape økt konkurranse. De som bare kan tilby inneservering, kan bli tvunget til å senke ølprisen, forklarer Fiksdal.

Priskrig på halvliter'n

Direktør Helge Hasselgård i Bryggeri- og mineralvannforeningen er ikke fremmed for at Fiksdals profeti for sommeren slår til: - Resonnementet høres rimelig ut, sier Hasselgård.

I går meldte NRK at det er de kraftige priskuttene på øl i butikkene som kan føre til billigere halvlitere på byen. Fiksdal og Hasselgård mener dette er å konkludere for hardt.

- Vi forhandler med bryggeriene to ganger i året. For oss er den pågående priskrigen på øl i butikkene meget god timing i forhandlingsøyemed. Men de to, tre kronene vi eventuelt kan oppnå i redusert ølpris per liter fra leverandørene, vil få svært liten betydning for utsalgsprisen på byen, sier Baard Fiksdal.

Romslig avanse

Bryggerinæringen er hjertens enig, men mener det er utestedene selv som må ta regninga dersom det blir priskrig om utepilsen i kjølvannet av røykeloven.

- Det har vært priskrig mellom bryggeriene på leveranse til utestedene i lengre tid. Av en halvliter til 50 kroner går over halvparten til utestedet. Deretter skal staten ha sitt. Bare litt blir igjen til bryggeriene, påpeker Hasselgård.

«Tall og fakta om øl, brus og vann i Norge 2003» viser at skjenkestedet stikker av med 53 prosent av det en øl på byen koster. Staten tar 36 prosent, og 11 prosent tilfaller bryggeriet. Ifølge Reiselivsbedriftenes landsforening er utestedene avhengige av en romslig avanse.

Tøff konkurranse

- Ser man på øl isolert, har bransjen høy avanse i sesongen, men man skal ikke se seg blind på en margin på 53 prosent. Det er kostbart å drive servicenæring. Arbeidskraften er dyr. Dessuten er det en bransje med store sesongtopper og tøff konkurranse, sier Baard Fiksdal og utdyper:

- På en solrik sommer er ølsalg på Lekter'n på Aker Brygge i Oslo en gullgruve. Regner sommeren bort, er det katastrofe. Det er en risikosport å drive et utested, sier Fiksdal.

- Sommersesongen må spres utover hele året. For mange aktører i utelivsbransjen er sommeren og julebordssesongen helt avgjørende, sier Fiksdal.

Én ting er reiselivsnæringen og bryggerinæringen helt enige om: Halvliterprisen gjenspeiler hva folk er villige til å betale for den.

BILLIGERE: Halvliteren kan bli billigere som en følge av den nye røykeloven.