Derfor støtter en av fem bompengeopprøret i Bergen

- Det er blodig urettferdig

- Vi så det ikke komme, sier Høyre-topp Harald Hove. Ap's byrådsleder Roger Valhammer erkjenner at tålegrensa er nådd. Bompengene får barnefamilier i ytterkanten av Bergen til å fortvile.

BOMSJOKK: Selv om de begrenser kjøringa til det mest nødvendige, må familien på fem plutselig ut med 20 000 kroner i bompenger i året. - Det går ut over barnas sosiale aktiviteter, sier samboerne Alice Lihaug og Roy Fordelsen med Fabian (7) og Maximilliam (9) som må samkjøre til trening selv om de har ulike treningstider. Foto: Jon Even Andersen
BOMSJOKK: Selv om de begrenser kjøringa til det mest nødvendige, må familien på fem plutselig ut med 20 000 kroner i bompenger i året. - Det går ut over barnas sosiale aktiviteter, sier samboerne Alice Lihaug og Roy Fordelsen med Fabian (7) og Maximilliam (9) som må samkjøre til trening selv om de har ulike treningstider. Foto: Jon Even AndersenVis mer

BERGEN (Dagbladet): - Vi blir kjempefortvilet. Vi ser at det går ut over det sosiale, sier Alice Lihaug.

Hun og samboeren Roy Fordelsen skjønner godt at hver femte bergenser sier de vil stemme på protestlista Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) ved kommunevalget 9. september.

- Jeg er veldig fristet, sier Alice.

Pengene flyr

Parets bompengeutgifter spratt opp fra null til det de anslår vil bli nær 20 000 kroner i året etter at den ytre bomringen i Bergen ble åpnet 6. april i år.

Familiens enebolig ligger landlig og usjenert til ved enden av en smal vei som snirkler seg et par kilometer inn fra E16, omtrent midtveis mellom Åsane senter og Ytre Arna. Bergen sentrum er 25 minutters kjøring unna. Der er familien sjelden.

- Vårt nærmiljø er Åsane. Men en av de nye bommene er kommet mellom oss. Så selv om vi begrenser bilbruken til det aller mest nødvendige, blir det likevel flere hundrelapper i bompenger i uka, sier paret.

Livskvaliteten ned

Lihaug/Fordelsen har en hverdagslogistikk som er typisk for mange småbarnsfamilier:

Begge jobber (i Åsane), yngstejenta går i barnehage (i Åsane), de to sønnene går på skole (i Åsane) og begge gutta har fotballtrening to kvelder i uka (i Åsane).

Åsane ligger rundt 5 kilometer og en bomstasjon unna. Kollektivtilbudet er ifølge samboerparet elendig.

- Det er også der vi har butikk, post, familie, lege og tannlege. Barna skal også ha et sosialt liv. De vil besøke kompiser, gå i bursdager, sier Roy.

Bomstasjonen har rett og slett påvirket livskvaliteten.

- Det er blitt slutt på å sette seg i bilen bare for å dra en tur og kjøpe en is, slår Alice fast.

Kjedelig å vente

Treningstidene til Fabian (7) og Maxmilliam (9) er 17–18 og 18–19. For å spare penger, må eldstemann bli med i bilen når yngstemann kjøres til trening.

- Det er klart det blir kjedelig å vente og se på den andre. To kvelder i uka. Men med tre bompasseringer hver dag bare til nødvendige ting, er det ikke aktuelt å kjøre de åtte minuttene fram og tilbake til begge treningene. Og du bør helst ikke ha glemt noe i butikken, sier Alice.

Over taket

Byrådsleder Roger Valhammer (Ap) skjønner at mange er opprørt:

- Det er ikke vanskelig å forstå den frustrasjonen mange kjenner på, sier han.

BOMPENGER: Frp-leder Siv Jensen og nestleder Sylvi Listhaug forklarer hvorfor vi må betale bompenger. Video: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Med både en indre og en ytre ring har det vokst fram et bompengeopprør i byen mellom de sju fjell - en by som i virkeligheten sprer seg langt ut over de sju fjellene og der mange bor landlig og hvor bilen kanskje ikke alltid kan velges helt bort.

- Bompengetrykket er blitt veldig høyt. Arbeiderpartiet er tydelige på at bompengetaket ikke bare er nådd, men at nivået er for høyt, sier Valhammer.

Fra byrådslederens kontor, fem skritt rundt hjørnet fra Torgalmenningen, peker Valhammer mot Oslo:

TÅLEGRENSA: Grensen er overskredet, erkjenner Ap-byrådsleder Roger Valhammer. Foto: Jon Even Andersen
TÅLEGRENSA: Grensen er overskredet, erkjenner Ap-byrådsleder Roger Valhammer. Foto: Jon Even Andersen Vis mer

- Det eneste som kan ta ned belastningen i den ytre ringen er å øke den statlige finansieringen av Bybanen opp fra dagens 50 prosent. Ap har foreslått 70 prosent statlig andel, noe som ville redusert bergensernes belastning med 3 milliarder kroner, sier Valhammer.

Frustrerende krav

Byrådslederen mener det er et paradoks at Intercity-satsingen på det sentrale østlandsområdet er fullfinansiert av staten, mens bergenserne må betale halve regninga for Bybanen.

En frustrert Valhammer hevder at samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) krevde et vedtak om lokal bompengefinansiering på 50 prosent for i det hele tatt å snakke med de bergenserne om byvekstavtalen.

Han understreker at bompenger treffer usosialt.

- Vi er ikke nødvendigvis så glade i flate skatter i Ap. Og nivået vi har i Bergen nå, treffer helt vanlige familier med helt vanlige inntekter. Vi ønsker at regjeringen utreder veiprising som en del av løsningen. Det er ikke noe alternativ å ikke utvikle byen, sier Valhammer.

BOMPENGER: Carl I. Hagen fkk stående applaus på Frp-landsmøtet da han fremmet et forslag om å betale ned all bompengegjeld i Norge og ta pengene rett fra oljefondet. Men partiledelsen ble sittende. Video: Jørgen Gilbrant Vis mer

- Hvor skal pengene tas fra?

- Regjeringen har vel gitt noe sånt som 25 milliarder kroner i skattekutt. Vi tar inn 13 milliarder kroner i bompenger. Så det er absolutt mulig å øke finansieringen av kollektivtilbudet og redusere bompengene. Vel å merke om det hadde vært en vilje til å prioritere det.

Mistro og misnøye

Trym Aafløy er listetopp for protestlista FNB i Bergen. Vi møter ham på en kafé på Bergen storsenter, rett ved jernbanestasjonen, busstasjonen og Bygarasjen med plass til over 2 000 biler.

- Vi har truffet en nerve. Jeg tror vi snakker om en revitalisering av demokratiet, som jo egentlig bare gjelder en dag hvert andre år. Mange opplever at politikerne ikke er til å stole på, sier Aafløy om hvorfor hver femte bergenser peker på FNB.

OPPRØR: Avmakt er en del av forklaringen på bompengepartiets vekst i Bergen, mener førstekandidat Trym Aafløy. Foto: Jon Even Andersen
OPPRØR: Avmakt er en del av forklaringen på bompengepartiets vekst i Bergen, mener førstekandidat Trym Aafløy. Foto: Jon Even Andersen Vis mer

En del av opprøret knyttes også til debatten om Bybanen skal gå over Bryggen eller ikke.

- Bryggen er vårt historiske klenodium. Her har det vært løftebrudd, og folk opplever at politikerne har liten respekt for valgløfter i jakten på taburetter, mener Aafløy.

Avmakt, kanskje raseri

At sentrale politikere fra etablerte partier nasjonalt har omtalt bompenger som usosialt, mener han ikke står til troende.

- De har stemt for alle bompenger i Stortinget. Folk tror ikke på dem, sier Aafløy.

- Er det et raseri knyttet til bompengeopprøret?

- Når folk setter fyr på bomstasjoner er det et spørsmål å stille. Det er i alle fall en form for avmakt i dette, slår han fast.

Så det ikke komme

Høyres byrådslederkandidat Harald Victor Haave har følgende forklaring på bompengeopprøret og FNBs plutselige vekst:

- Det oppleves en distanse mellom vanlige folk og dem som styrer byen. Ja, det er en økonomisk utfordring, men det ser også ut til at politikerne gjør dette uten å være i synk med velgerne.

- Er du overrasket?

- Vi ligger 5 000 kroner over Stavanger i kommunale avgifter, eiendomsskatten er økt og så kommer bompengene på toppen. Den økonomiske grensen er nådd. Men jeg hadde nok ikke forutsett at økonomi lå an til å bli et så viktig tema i den lokale valgkampen som det nå ligger an til, sier Hove.

- Ingen av oss har vel fanget opp hvor stor misnøyen har vært.

- Så bergenserne er ikke blitt «gale i hove»?

- Vi er ikke så spesielle, selv om Dagbladet nå har tatt turen over fjellet. Vi ser at det kommer bompengelister i mange andre byer også. Det blir spennende å se hvordan dette slår ut, sier Hove.

FRUSTRASJON: Bergen er blitt en ventil for en folkelig frustrasjon over statens salderinger med bompenger, mener Høyres byrådslederkandidat Harald Victor Hove i Bergen. Her med bergenser, statsminister og Høyre-leder Erna Solberg. Foto: Marit Hommedal, NTB scanpix
FRUSTRASJON: Bergen er blitt en ventil for en folkelig frustrasjon over statens salderinger med bompenger, mener Høyres byrådslederkandidat Harald Victor Hove i Bergen. Her med bergenser, statsminister og Høyre-leder Erna Solberg. Foto: Marit Hommedal, NTB scanpix Vis mer

I likhet med byrådsleder Valhammer peker også Hove mot hovedstaden:

- Vi ser ikke hvordan byen kan bygges uten bompenger, men bompenger er ikke løsningen. Dette må gjøres nasjonalt. Bergen er i øyeblikket ventilen som gir uttrykk for en frustrasjon som kommer fordi staten og Stortinget har saldert med bompenger over flere år og at grensen nå er nådd.

Barnas omgang

Tilbake på en solbadet terrasse, omgitt av fuglekvitter innerst i Blindheimsvegen, sitter Alice og Roy og regner. Den første regninga har ikke kommet ennå, men anslaget er at hverdagskjøringa alene fører til at begge familiens biler stanger i den maksgrensa på 60 passeringer i måneden.

IDYLL: Alice og Roy bor åtte minutters kjøretur og en bomstasjon unna Åsane, der all aktivitet foregår. Foto: Jon Even Andersen
IDYLL: Alice og Roy bor åtte minutters kjøretur og en bomstasjon unna Åsane, der all aktivitet foregår. Foto: Jon Even Andersen Vis mer

Inkludert brikkerabatt og redusert pris for elbil blir sluttsummen for elleve måneder 18.480 kroner.

- Tidligere var det gratis. Klart det merkes, sier Roy.

- Mest ille er det at det går ut over ungenes omgang med venner, sier Alice.

Ikke på greip

- Det koster å bygge vei og pengene må jo komme fra et sted. Men det må være et mer rettferdig system, slår Roy fast.

Men samboerne irriterer seg over at mye forsvinner i administrasjon, at de selv ikke får noe tilbake i sitt nærmiljø – og ikke minst over millionlønningene til sjefene i bompengeselskapene som Dagbladet nylig omtalte.

- Altså, jeg har ansvar for 70 unger på SFO. Jeg har ikke millionlønn. Det henger ikke på greip. Det provoserer meg veldig, sier Alice.

At bompenger rammer sosialt skjevt er også en kilde til frustrasjon:

- En Tesla-eier, som altså har råd til å kjøpe Tesla, han får rabatt i bomringen. Mens en alenemor som har skrapt sammen til en gammel holk av en bil – hun må betale mer enn Tesla-eieren. Det er jo blodig urettferdig.