- Det er en del mystiske omstendigheter

Flyekspert Per Gram mener det må ha vært en dyp krise i cockpit.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Et A320-fly på vei fra Barcelona til Düsseldorf styrtet i de franske alpene i morges.

Det er hittil ikke kjent hva som forårsaket flyulykken, som kostet 150 personer livet.

- For alle som er kjent med denne type ulykker er det en del mystiske, eller spesielle, omstendigheter. Spesielt det at flyet plutselig har startet en nedstigning fra marsjhøyde etter bare et minutt, sier flyekspert og luftfartsblogger Per Gram til Dagbladet.

LUFTFARTSEKSPERT: Per Gram. Foto: Privat
LUFTFARTSEKSPERT: Per Gram. Foto: Privat Vis mer

- Det betyr for oss at det har inntruffet en veldig plutselig og veldig alvorlig hendelse, som har ført til at flyverne plutselig har fått hendene fulle med å håndtere flyet. De fikk ikke tid til å sende en nødmelding en gang.

- Kan ha vært et kontrollproblem Gram forteller at trinn to etter å ha fått flyet under kontroll er å få sendt en nødmelding. I løpet de åtte av minuttene fra flyet begynte å miste høyde til det krasjet kom det ikke et ord fra pilotene til flygelederne.

- Det er vanskelig å fatte at de ikke har greid å sende en nødmelding. Det må ha vært en dyp krise i cockpit, der de kjempet for å få flyet under kontroll. Jeg kan ikke tenke meg noe annet. De har antakeligvis bakset med flyet hele veien nedover, sier flyeksperten, som understreker at dette blir spekulasjoner. 

Han forteller at et vitne, som så flyet like før ulykken, mente at det var intakt.

- Det kan tyde på at det ikke har vært noen eksplosjon eller terrorhandling. Hva som forårsaket ulykka er umulig å si. Været tilsa ingen problemer, så vidt jeg vet var det heller ikke rapportert ising i den høyden. Det høres nesten mer ut som et kontrollproblem, av den typen som gjør at flyet plutselig ikke lystrer kontrollene, sier han.

- Må holde alle dører åpne A320 er en mye brukt flytype. Det er produsert over 6400 fly i Airbus 320-familien, og over 6100 av dem er operative.

- Det har en bra historikk. Kollegaene mine som flyr det er fornøyd med det, sier leder i Norsk Flygerforbunds flysikkerhetskomité, Jo Bjørn Skatval, til Dagbladet.

Han ønsker ikke å spekulere på årsaken til ulykken, og er skeptisk til spekulasjoner fra både faginteresserte og media.

- Nei, her må alle dører holdes åpne.

Vil ta lærdom Tidligere i kveld kom meldingen om at den ene av flyets svarte bokser er funnet. Skatval understreker viktigheten av å lokalisere disse.

- Da vet vi at de antakeligvis vil komme nærmere en konklusjon ganske snart. Da kan man utelukke enkelte teorier og spekulasjone og sirkle seg inn mot en konklusjon.

Han mottok meldingen om flyulykken med en blanding av sjokk og forundring.

- Man begynner med en gang å tenke på hva som har skjedd. Det er jobben jeg har som flysikkerhetsansvarlig. Når slike ting skjer, bruker vi dem til å lære av. Det gjør sikkerheten enda bedre, sier han.