VIL BIDRA: Jan Levi Skogvang, tillitsvalgt og leder for Parat-pilotene, tror de ansatte er innstilt på å jobbe hardt framover for å redde SAS. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
VIL BIDRA: Jan Levi Skogvang, tillitsvalgt og leder for Parat-pilotene, tror de ansatte er innstilt på å jobbe hardt framover for å redde SAS. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

- Det er en krevende plan, men hva er alternativet?

Jan Levi Skogvang, leder for Parat-pilotene, mener faktum at SAS selger Widerøe viser hvor alvorlig situasjonen er.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Jan Levi Skogvang, tillitsvalgt og leder for Parat-pilotene, har vært foreberedt på en krevende spareplan, men tror mange deler av planen er overraskende for enkelte ansatte.

- Vi har bare såvidt rukket å sette oss ned for å se på dette. Nå skal vi gå gjennom planen med våre medlemmer, sier Skogvang.

- Det er klart det er en krevende og stor omstilling, men hva er alternativet? spør han.

Under en pressekonferanse i morges sa konsernsjef Rickard Gustafson at planen er selskapets «final call», og at han håpet alle ansatte vil innse at dette er den siste sjansen de har.

Vil bidra Skongvang tror de fleste ansatte er inneforstått med at alle nå er nødt til å bidra.

- Tusen mister jobben og noen blir solgt ut - det er klart det også går ut over oss piloter. Vi er innstilt på å bidra slik at dette selskapet kan reddes, sier Skogvang.

Han mener det at SAS er villig til å selge Widerøe er en indikator på hvor alvorlig situasjonen er.

STORE KUTT: SAS lanserte i dag sin kriseplan. Selskapet vil blant annet selge datterselskapet SAS Ground Handling og Widerøe. Foto: Heiko Junge / SCANPIX
STORE KUTT: SAS lanserte i dag sin kriseplan. Selskapet vil blant annet selge datterselskapet SAS Ground Handling og Widerøe. Foto: Heiko Junge / SCANPIX Vis mer

- Som tillitsvalgt har jeg vært inne i prosessen og hatt en åpen dialog med ledelsen, men det er først nå vi ser det endelige produktet. Nå kommer vi til å ha ha møter og diskutere planen nærmere, sier Skogvang.

Krevende plan Under pressekonferansen gikk Gusafson gjennom de fem punktene hvor selskapet vil spare penger:

• Outsource Call-sentre og bakketjenester som bagasjehåndtering og innsjekking
• Nye pensjonsordninger
• Nye fagforeningsavtaler for personellet
• Sentralisere administrasjonsfunksjoner
• Redusere kompensasjon til markedsnivå

Selskapet vil også selge Widerøe og SAS Ground Handling. Rundt 200-300 ansatte i SAS i Norge vil miste jobben, informerte Gustafson.

- Dette handler ikke om at vi skal skjære ned, men om at vi skal spare og redde SAS. Dette er store forandringer, men det finnes faktisk ikke noen annen utvei. Vi har faktisk ikke så lang tid på oss, sier Gustafson.