FORBUD MOT REKLAME: Mari Holm Lønseth (H) foreslår at Høyre skal gå inn for et forbud mot reklame for kosmetisk kirurgi. Foto: Høyre
FORBUD MOT REKLAME: Mari Holm Lønseth (H) foreslår at Høyre skal gå inn for et forbud mot reklame for kosmetisk kirurgi. Foto: HøyreVis mer

- Det er helt sykt

Stortingsrepresentant Mari Holm Lønseth (H) vil ha slutt på markedsføring av kosmetiske inngrep. I helga håper hun å få med resten av partiet.

- Når du ser bilder på Instagram av kjendiser, som mange ser opp til, med ei sprøyte i kinnet eller leppa, tenker mange at man må ta de samme inngrepene for å være vakker eller vellykket. Det er helt sykt at det har blitt slik, sier Mari Holm Lønseth.

I helga samles Høyre til landsmøte på Gardermoen, og der kommer Lønseth til å foreslå at partiet går inn for et forbud. Bak forslaget står også Viken og Unge Høyre.

- Bør politikere forby alt de ikke liker?

- Jeg ser absolutt det poenget. Jeg er også den første til å si at det er grenser for hva politikere skal bestemme. Men de som markedsfører og lar seg bruke i dette er forbilder for mange unge, og de tar ikke ansvar. Dette er en normalisering av kosmetiske inngrep, som er helt unødvendige. Jeg ser ingen annen løsning enn å foreslå et forbud av markedsføringen, sier Lønseth.

Skavlan: - Fantastisk mulighet

Dagbladet har forsøkt å komme i kontakt med en rekke kjendiser som har publisert bilder i sponsede innlegg på sosiale medier med en sprøyte i ansiktet.

Vi fikk bare tak i Jenny Skavlan, som er helt enig med Lønseth i at reklame for kosmetiske inngrep er en uting. Skavlan presiserer at hun uttaler seg om reklame for kosmetiske inngrep ved injeksjoner - som botox og restylane.

- Jeg ser ikke hvem som kan ha godt av markedsføring av kosmetiske inngrep utover de som sitter og skal tjene penger på det. De som har veldig lyst til å gjøre et inngrep, finner lett den informasjonen de trenger på egenhånd. Da starter ikke komplekset og endringsønsket ved å se en reklame for det. Om man er et attraktiv ansikt utad for aktørene som vil promotere kosmetiske inngrep, så har man sikkert råd til å gjøre det man ønsker uten å måtte reklamere for det, sier Jenny Skavlan til Dagbladet.

Skavlan gikk sammen med Julie Bergan i sommer ut i Minmote og reagerte kraftig på at de som kjente mennesker blir tilbudt kosmetiske inngrep mot å reklamere for det i sosiale medier.

Hun etterlyser en større bevissthet blant kjente mennesker som mange ser opp til.

- Man er ikke forpliktet til å forminske skjønnhetspresset bare fordi man er kjent. Men man har muligheten til det, og det er jo en fantastisk mulighet jeg ikke synes man skal ta for gitt. Det er jo ålreit å ta gjennomtenkte valg og spørre seg selv «gjør dette NOEN - utover meg som får gratis botox og de som setter sprøyta som får flere kunder og penger- NOE godt?», sier Skavlan.

- Ny form for markedsføring

I forskriften om reklame for kosmetiske inngrep fra 2005 står det blant annet at «markedsføringen skal ikke utformes på en måte som er egnet til å virke støtende eller krenkende eller som spiller på folks lyter eller fordommer mot normale kroppsvariasjoner». Det er heller ikke lov med før-og-etter-bilder.

Området er altså allerede regulert, men det mener Lønseth ikke er nok.

- Mange av dem som utsettes for denne typen reklame er unge og ser opp til dem som sier at det er helt normalt å sitte med en sprøyte i leppa på Instagram.

- Er ikke dette et ansvar for foreldrene eventuelt?

- Foreldrene har et ansvar og alle som er rundt unge har et ansvar for å ha et normalt kroppsideal. Det er helt normalt å ikke være perfekt, og helt normalt å ikke alltid ha det så utrolig bra. Det er noe alle må lære seg å takle på en god måte. Dette er en ny form for markedsføring som treffer på en helt annen måte når den kommer rett på smarttelefonen, og da må også lovverket oppdateres, sier Lønseth.

«KNIVTURISME»: Denne ukas episode av «Insider Fem» utforsker Milda nordmenn som drar til Tyrkia for plastiske operasjoner, og vi møter Nora og Maria som skal ta hver sin. Video: Insider Fem Vis mer