- Det er helt usannsynlig at en pilot vil banke på døra for å komme inn i cockpit

- Dette er ikke sånn vi gjør det, sier lederen for Norsk flygerforbund.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I natt meldte New York Times at den ene piloten var låst ute av cockpiten da Germanwings Flight 4U9525 styrtet over de franske alpene på tirsdag.

Avisas kilde er en etterforsker, som sier at stemmeopptak fra ulykkesflyet indikerer at en av pilotene forlot cockpiten før flyet begynte å dale nedover.

Piloten var ikke i stand til å komme inn igjen før flyet krasjet, ifølge avisa.

Etterforskeren sier at man kan på stemmeopptakene høre at piloten utenfor cockpiten banker på døra, men han får ikke noe svar. Så blir bankingen høyere og høyre.

- Du kan høre at han forsøker å slå inn døra, sier etterforskeren til avisa.

- Helt usannsynlig Dette mener leder i Norsk flygerforbund, Petter Førde, høres feil ut.

- Det er helt usannsynlig at en pilot ville banke på for å komme inn i cokcpiten igjen. Det er forskjellige sikkerhetsrutiner fra selskap til selskap, men etter min oppfatning ville ikke dette skjedd noe sted. Det er ikke sånn vi gjør det, sier Førde til Dagbladet.

Han kan ikke utdype hvorfor han mener dette, fordi det berører interne sikkerhetsprosedyrer og hvordan pilotene kommuniserer.

- Vi vet ikke hvorfor en av pilotene gikk ut, men det som er sikkert er at den andre piloten var alene i cockpiten og ikke åpnet døra, sier etterforskeren til New York Times.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Erfaren kaptein Petter Førde sier det kan være flere mulige årsaker til at en pilot velger å forlate cockpiten - for eksempel for å gå på toalettet.

- Det kan være andre ting som gjør at man ønsker å forlate cockpit, men normalt sett er det toalettbesøk på lengre flygninger som er årsaken. Men vi har fysiske behov som alle andre, sier han.

Kapteinen på flyet blir beskrevet som svært erfaren, hadde jobbet i over ti år for Lufthansa og Germanwings og hadde over 6000 flytimer bak spakene i fly av typen Airbus A320.

Dette er et av de tryggeste flyene i verden - og det var eid av et flyselskap med en uvanlig sterk sikkerhetshistorie. Det har ført til en rekke teorier rundt årsaken til den tragiske ulykken, som kostet 150 mennesker livet. Hittil er flyets taleregistrator funnet, men bare skallet rundt ferdskriveren.

Petter Førde mener man ikke bør spekulere for rundt hva som skjedde, fordi det ikke fører oss nærmere noe svar.

- Jeg har hele tida sagt at hvis man finner vraket, vil man også finne taleregistrator og ferdskriver, og da vil man finne svaret. Årsaken vil komme for en dag, sier han.