PROPAGANDA: Eksperter mener at de uoffisielle , men høyst offisielle, bildene av jagerflyet er sluppet vel så mye for allmenn underholdning, som for å vise muskler overfor omverdenen.  Foto: REUTERS/Stringer
PROPAGANDA: Eksperter mener at de uoffisielle , men høyst offisielle, bildene av jagerflyet er sluppet vel så mye for allmenn underholdning, som for å vise muskler overfor omverdenen. Foto: REUTERS/StringerVis mer

Det er ikke bare biler kineserne kopierer

Dette er Kinas nye jagerfly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bildene av det andre jagerflyet Kina har testfløyet på like mange år havnet på nettet denne uken, melder CNN.

Flyet som har fått kodenavnet J-31 skal ifølge ekspertene CNN har snakket med vise fremtiden til det kinesiske luftforsvaret. Flyet skal også kunne brukes på hangarskip. 

Fløy tirsdag denne uken Flyet ble testfløyet tirsdag denne uken, og bildene var prøveflygingen er nok lekket fra høyst offisielt hold.

- Det må ha vært en offisiell fotograf, ingen andre kan komme så nærme dette flyet. Dette er offisielle bilder fra fabrikken, og jeg nekter å tro at de ville publisere dem uten at noen høyere oppe i hierarkiet har godkjent dem, sa John Pike i GlobalSecurity.org til CNN.

Richard Fisher som er seniorforsker ved International Assesment and Strategy Center (IASC) er enig i at bildene ikke kan stamme fra en tilfeldig kinesisk flyspotter. Han anser likevel ikke den høyst offisielle lekkasjen for å være noen trussel til omverdenen.

- Dette blir gjort for å hjelpe pro-militaristisk nasjonalisme i Kina. Det er et enormt publikum for denne typen informasjon, det er litt som Nascar (amerikansk racing, journ.anm). Uansett hvem som offentliggjorde disse bildene, så vil de ikke svare på spørsmål rundt jagerflyprogrammet. De vil ikke avsløre noe som virkelig er nyttig for andre nasjoner militære eller etterretning.

Andre på to år I 2011 dukket det opp bilder av et annet fly, som har blitt gitt kodenavnet J20. Også da dreide det seg om et fly med stealth-egenskaper. Stealth gjør flyene vanskelig å oppdage med radar.

Flyet ligner til forveksling på det amerikanske F22-Raptor. Og ikke overraskende, så er ikke J-31 som ble observert denne uken ikke så ulikt amerikanske F35, som Norge har bestilt.

KINESISKE J-20: Dette er storebroren til J-31, og ikke helt ulikt amerikanernes F22. I alle fall på utsiden.  Foto: AP
KINESISKE J-20: Dette er storebroren til J-31, og ikke helt ulikt amerikanernes F22. I alle fall på utsiden. Foto: AP Vis mer

Det er visst ikke bare biler kineserne kopierer.

Og som med bilene er ekspertene usikre på om kvaliteten holder mål. Stealth-egenskapene til flyene er en av tingene Pike er skeptisk til.

- De har for mange store sveisesømmer som radarsignaler kan kastes tilbake fra.

Det selvsagt mulig at flyene er et godt stykke unna å være produksjonsklare og at kineserne fortsatt kjører testing og utvikling av disse egenskapene.

Ikke sikkert det når produksjon Pike mener at det er mulig Kina tester både J-31 og J-20 for å finne ut hvilket fly de skal sette i produksjon.

Det at flyene ligner på de amerikanske skal dessuten ikke bety at de tilsvarer dem hva kvalitet og kampstyrke angår. Pike antyder at motorteknologien som kineserne bruker ligger flere tiår bak den amerikanske, og at den faktisk er tuftet på gammelt amerikansk design.

Han sier videre at den er belemret med problemer, og er et sårt tema for det kinesiske militæret.

AMERIKANSKE F22: Superjageren F22 er femte generasjon for amerikanerne, ekspertene mener kineserne ligger bak i løypa med begge sine fly. Foto: GREG BAKER/AP
AMERIKANSKE F22: Superjageren F22 er femte generasjon for amerikanerne, ekspertene mener kineserne ligger bak i løypa med begge sine fly. Foto: GREG BAKER/AP Vis mer

Fisher er ikke like skeptisk på kinesernes vegne.

- Det er ikke helt sant at Kina har så store problemer, de har faktisk hatt en viss grad av suksess.

Han hevder dessuten at motoren som står i J-31 skal være en nyutviklet motor. Han tror kineserne nå tester motoren i dette flyet.

Det begge er enige om er at ingen av flyene havner i aktiv tjeneste med det første, men også her spriker anslagene. Mens Pike snakker om 15 år, mener Fisher at begge, eller et av dem, kan være i tjeneste allerede om fire - fem år.

AMERIKANSKE F35: J-31 er ikke helt ulikt F35 som Norge har bestilt 50+ eksemplarer av. Foto: REUTERS/TOM REYNOLDS/LOCKHEED MARTIN
AMERIKANSKE F35: J-31 er ikke helt ulikt F35 som Norge har bestilt 50+ eksemplarer av. Foto: REUTERS/TOM REYNOLDS/LOCKHEED MARTIN Vis mer