MOROA FORTSETTER: De som ville ha det moro på Freias bekostning, måtte være kreative etter at sjokoladeprodusenten laget en kodeliste som forhindret forbrukerne i å ta opp palmeoljeproblematikken.
MOROA FORTSETTER: De som ville ha det moro på Freias bekostning, måtte være kreative etter at sjokoladeprodusenten laget en kodeliste som forhindret forbrukerne i å ta opp palmeoljeproblematikken.Vis mer

Det er ikke lov å skrive «p@!me0!je», «diaré» eller «tinderfuck» i Freias kampanje

Her er lista over alle de forbudte ordene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I Freias kampanje #Detnære ble folket oppfordret til å dele ord som er nære for dem. Men ord som «fitte», «diaré» og «palmeolje» tok Freia seg nær av, og ordene ble derfor sensurert.

Heller ikke «regnskogsdrepere!», eller for så vidt «regnskøgen», falt i smak hos Freia.

Nå er hashtagkampanjen, som mildt sagt slo feil an hos deler av publikum, stengt ned av reklamebyrået SMFB, som var leid inn av Freia for å lage markedsframstøtet. Søndag kveld var det heller ikke mulig å komme inn på Freias vanlige nettsider.

- Vi har valgt å ta oss en pust i bakken, rett og slett, sier Kristian Hvilen, nordisk kommunikasjonsdirektør i Mondelez International, som produserer sjokoladene til Freia.

Han utelukker ikke at kampanjen åpnes igjen.

Kreativ liste Dagbladet har nå fått tilgang til lista over ord som reklamebyrået mente ikke var passende for kampanjen. Blant haugevis av kreative banneord og sexord finner man utallige kreative varianter av ordet «palmeolje». Blant annet:

«p4lme0lje, p;a;l;m;e;o;l;j;e, p@!me0!je, palmeoljeegget  og p-a-l-m-e-o-l-j-e-f-r-e-i-a»

Det skulle altså ikke være lett å skrive inn kritikk mot Freias plameoljebruk. For Freia bruker palmeolje i noen av sine produkter, blant annet i de populære påskeeggene. Dette raser blant annet bloggeren Sophie Elise mot.

Også Facebook-sida «NEI til palmeolje i Freia påskegg» er ikke fornøyd med at Freias påskeegg ifølge dem inneholder 20-30 prosent palmeolje.

Via kundeservice De som har vært oppriktig interessert i hvorfor Feria bruker palmeolje, har sjokoladeprodusenten svart på Facebook eller via kundeservice, sier Hvilen.

PUST I BAKKEN: Freia har nå tatt en pust i bakken. Kampanjen er stengt ned. Nå ønsker Freia å komme dem som vil diskutere palmeoljebruken, i møte. Vis mer

- I tillegg så vi også før helga flere grupper som begynte å bruke kampanjeplattformen på forskjellige måter. Noen for å spre budskap og meldinger som absolutt ikke egner seg på trykk, en gruppe som begynte å bruke plattformen for å rette fokus på palmeolje, samt etter hvert flere og flere som har hatt det veldig moro med å pushe grensen. Når det gjelder Freias melkesjokolade, inneholder den ikke palmeolje overhodet, og dette var en kampanje for den sjokoladen, sier Hvilen.

- Men det er jo en forbindelse mellom Freias melkesjokolade og Freias andre produkter?

- Jo, det er det. Men dette ønsker vi å snakke om om via kundeservice og på Facebook, hvor vi faktisk har anledning til å komme i dialog med forbrukerne, noe vi gjennom kampanjeplattformen ikke har. Men i dette tilfellet dreide det seg om en kampanje for et produkt som ikke inneholdt palmolje, sier Hvilen.

Han sier at sensuren kom som følge av den uønskede bruken, hvor folk skrev mye rart som endte opp på Freias Facebook-side.

Slår feil Det har vist seg flere ganger at reklamekampanjer via sosiale medier og på nettet kan slå feil ut.

New York Police Department ønsket i fjor å skape litt positiv blest rundt seg selv med hashtagen #myNYPD. Dette resulterte i at newyorkerne la ut bilder og tweets av når lovens lange arm utførte politivold mot byens innbyggere.

Også Høyre prøvde seg på en kampanje, som rett og slett gikk rett vest. Kampanjen på Twitter, som fikk hashtagen #gladfor i januar i fjor, fikk uante konsekvenser for det ferske regjeringspartiet. Opposisjonen kuppet kampanjen og brukte uttrykket ironisk.

Nå har også folk misbrukt Freias kampanje. Men Hvilen mener ikke at man kan bli redd av den grunn.

- Hvor redd skal man være? Vi har hatt en fantastisk kampanje over to måneder, og det er fullt mulig at vi fortsetter med kampanjen etter dette pustet i bakken. Denne typen ting kan ikke hindre oss i å komme kontakt med forbrukerne, sier Hvilen, som sier at de vil ta lærdom av kampanjen.

PALMEOLJESENSUR: Freia ønsker ikke at palmeoljeproblematikken skulle tas opp i en kampanje for Freia melkesjokolade, som er et av Freias produkter som ikke inneholder palmeolje. Derfor laget de ei kodeliste som forhindret folk i å bruke ordet, i de alle fleste varianter. Også veldig mange banneord og sexord fikk de stoppet. Vis mer

- Alt kan misbrukes. Så enkelt er det, påpeker Hvilen.

Snill palmeolje Hvilen gjør det klart at alle Freia-produkter som inneholder palmeolje, er 100 % innenfor RSPO-ordningen.

- På toppen av denne introduserte vi i 2014 egne retningslinjer overfor våre leverandører - som krever bærekraftig og sporbar palmeolje ikke bare til oss, men til alle deres kunder. På denne måten er Mondelez og Freia med på faktisk å forbedre hele verdikjeden for palmeolje - til det beste for miljø og lokalsamfunn, sier Hvilen.

- Vi er opptatt av å gi de forbrukerne som har genuin interesse for palmeoljeproblematikken, gode svar. Dermed har vi gitt dem muligheten til å møte oss på tirsdag, sier Hvilen og viser til et arrangement Freia har kunngjort på sine nettsider.

DIREKTE PÅ FACEBOOK: Mot slutten måtte forbrukerne være kreative for å tulle med Freias kampanje. Det man skrev inn på Freia sine hjemmesider havnet direkte på Facebook. Vis mer