- Det er ikke noe vi skryter av. Vi kunne valgt å late som om dette ikke har skjedd

Expert-direktøren svarer på den utskjelte reklamekampanjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Elektrokjeden Expert har gjennomført en gigantisk snuoperasjon. Det gjør oss i stand til å gi billigere varer til kundene. For våre 4000 ansatte i hele Norden er det også godt nytt. Det sikrer deres arbeidsplasser.

Dette har vi klart gjennom summen av mange tiltak som har hatt ett felles mål: Å skape nye Expert, med en klar posisjon som lavpriskjede i en av næringslivets tøffeste bransjer.

 I tillegg har vi gjort en ting til: Vi har fortalt åpent og ærlig hvor ille det har stått til, og hva vi har gjort for å komme ut av krisen.

Denne ærligheten faller reklametoppen Eldar Skylstad tungt for brystet. Det er ikke bare at han ikke liker budskapet vi for tiden kommuniserer. Han mener i tillegg at det er uetisk og kanskje til og med ulovlig.
Selv ikke en mann som lever av å selge store bokstaver bør få kaste frem slike alvorlige påstander uten annet grunnlag enn egen magefølelse.

Skylstad dokumenterer ikke, men han «føler» at omstillingen vi har gjort ikke kommer kundene til gode i form av lavere priser. Her er en enkel ting Skylstad kan gjøre for å sjekke: Han kan ta Experts kampanjeavis for denne uken og legge ved siden av kampanjeavisene til alle våre konkurrenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så kan han sammenligne prisene. Da ser han hvor godt Expert kommer ut. Vi er billig, og på mange varer billigst. Så kan han sammenligne kampanjeavisene til våre konkurrenter med prisene de nå har justert ned de samme varene til på nettet.

 Hvorfor tror Skylstad at de har satt ned prisene? Kampanjeavisene deres er trykket opp i hundretusenvis av eksemplarer. Når konkurrentene ser seg tvunget til å endre sine egne tilbudspriser, er det for å henge med på våre priskutt.

I Expert har vi lagt ned 385 butikker. 1432 ansatte i vårt nordiske Expert-konsern har måttet slutte. Det er ikke noe vi er stolte av. Det er ikke noe vi skryter av. Vi kunne valgt å late som om dette ikke har skjedd. Men når vi skal fortelle om det nye Expert som vi nå lanserer, har vi også ønsket å fortelle forbrukerne hva vi var nødt å gjøre for å komme dit.

Historien vi formidler er en del av bakteppet for endringene som våre kunder nå møter i våre forretninger.

De siste dagene har vi fått mye kritikk fra eksperter og synsere for måten vi har kommunisert på. Vi har også fått kritiske tilbakemeldinger fra noen kunder på Facebook. Men den store mengden av våre kunder har ikke svart på sosiale medier eller i Dagbladets kommentarfelt. De har svart ved å oppsøke våre butikker og handlet etterspurte varer til lavere priser. Det setter vi stor pris på.

Vi ser allerede at vår snuoperasjon gir resultater. Lavere kostnader og økte stordriftsfordeler kommer nå kundene til gode gjennom lavere priser. For våre ansatte betyr det tryggere arbeidsplasser. Og selv om ikke Skylstad liker å høre det:

Det er den ærlige sannheten.