- Det er ikke til å fatte

DUNKERQUE (Dagbladet): Sjøfolk over hele verden er rystet over at ingen reagerte da den norske kjemikalietankeren «Bow Eagle» rente en fransk fisketråler i senk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vår hovedreaksjon er sjokk, sier Ole Johan Haahjem, sjef for operasjoner hos rederiet Odfjell.

- Selskapet opererer 90 skip. Vi har hatt kollisjoner, men aldri av denne art. Uhell kan skje, men vi er ikke vant til å løpe fra ansvar. Her har to personer vært involvert i kollisjonen og ikke tatt de nødvendige skritt for å komme til unnsetning, sier han.

De to personene som befant seg på dekk da ulykken skjedde, en styrmann fra Latvia og en lettmatros fra Filippinene, innrømmet i går å ha gitt falsk forklaring.

Verken kapteinen eller førstestyrmannen ble vekket. De to sa først at en kraftig bølge hadde vært årsaken til skadene på «Bow Eagle».

Det er ennå ikke klart om kapteinen kan bli drapssiktet.

Fikk seile videre

I går fikk den norske kjemikalietankeren «Bow Eagle» fortsette til Rotterdam - for å kunne losse og bli reparert.

«Bow Eagle» er ventet til Rotterdam i dag. Der vil skipet bli inspisert av hollandske myndigheter, før det kan komme inn i havna og få losset.

Fordi havna i Dunkerque verken hadde muligheter til å reparere skadene eller la skipet få losse, fikk det til slutt seile videre.

Men etterforskningen fortsetter. Så fort som mulig vil det bli holdt en sjøforklaring, med en norsk sjøfartsinspektør, assistert av norsk, fransk og hollandsk politi.

Skipsulykka

  • Den franske tråleren «Cistude», med et mannskap på sju, ble rent i senk av den norske kjemikalietankeren «Bow Eagle» natt til mandag utenfor Bretagne i Frankrike.
  • «Bow Eagle», som var lastet med løsemiddelet cyclohexane, var på vei fra Brasil til Rotterdam med et mannskap på 29. Bare kapteinen og overstyrmannen er norske.
  • Tre av fiskerne ble drept i sammenstøtet, mens den fjerde døde av utmattelse etter mange timer i det iskalde vannet.

Ufattelig

Frankrike er dypt sjokkert over hvordan en ellers anerkjent sjøfartsnasjon har oppført seg.

- Det er ikke normalt, sier fiskeren Fabrice Creton i Gravelines utenfor Dunkerque, noen kilometer fra stedet «Bow Eagle» ble inspisert av franske etterforskere og eksperter.

- Hvilken som helst havmann ville vendt tilbake for å lete etter overlevende. Det er ikke til å fatte, sier Creton.

Han har selv holdt på å kollidere med en tanker.

- Jeg håper man finner den som gjorde det, og at han får betale, sa den overlevende kapteinen på «Cistude», Jean-Yves Barbeau, da han ble utskrevet fra sykehuset i går.

I hans hjemby, Sables d'Olonnes, er det nesten lynsjestemning.

Juridisk sett befant «Bow Eagle» seg i internasjonalt farvann da kollisjonen inntraff, og sorterer da under norsk rett. Men det er åpnet to etterforskninger i Frankrike. En for «uaktsomt drap, flukt fra åstedet og ikke-assistanse til person i nød». I tillegg har den franske havarikommisjonen i samarbeid med den norske åpnet teknisk etterforskning.

Indisier

Politi og eksperter var om bord i «Bow Eagle» i går og samlet indisier. De konstaterte at radar og sikkerhetsutstyr fungerte.

- Området der ulykken fant sted, er en av verdens mest trafikkerte skipsleier. En av ti skipskatastrofer finner sted her. Det er stor forskjell på flo og fjære, strømmer, mye tåke, og kryssende kanaltrafikk.

- Man kan oppleve fire årstider på en dag, sier den norske konsulen i Dunkerque, Ola Sætren.

INSPISERER: Her går franske etterforskere om bord i den norske tankeren «Bow Eagle». Etter inspek-sjon fikk skipet seile videre mot Rotterdam i går for reparasjoner.