GÅR IMOT:  Oslo Høyre går nå imot moderpartiet, og sier tvert nei til lyntog i Norge. - Det er interessant, og jeg er positiv til uttalelsen, sier Høyres samferdselspolitiske talskvinne, Ingjerd Schou. Dette bildet av høyhastighetstog er hentet fra Frankrike. Foto: Fred Dufour / AFP Photo
GÅR IMOT: Oslo Høyre går nå imot moderpartiet, og sier tvert nei til lyntog i Norge. - Det er interessant, og jeg er positiv til uttalelsen, sier Høyres samferdselspolitiske talskvinne, Ingjerd Schou. Dette bildet av høyhastighetstog er hentet fra Frankrike. Foto: Fred Dufour / AFP PhotoVis mer

- Det er ingen tvil om at vi sier nei til lyntog i Sør-Norge

Oslo Høyre trosser moderpartiet og viser til CO2-utslippet ved eventuell lyntogutbygging. - Bare tull, svarer SV.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag vedtok Oslo Høyre å si nei til lyntog i Sør-Norge. Dette gjorde de på sitt årsmøte.

- Vi mener dobbeltspor mellom de største byene på Østlandet må prioriteres, det har størst potensial. Å bruke 900 milliarder på høyhastighetsnett i hele Sør-Norge er lite realistisk og blir feil, sier leder i Oslo Høyre, Nikolai Astrup.

 Høyre, Venstre, Krf, Sp, SV og Ap er positive til lyntog. Det er bare Frp og nå Oslo Høyre, som er imot.

Alle partiene er imidlertid enige i at Intercity-trinagelet, Oslo — Skien, Oslo — Halden, Oslo — Lillehammer skal prioriteres først. Både Samferdselsdepartementets jernbanegruppe og høyhastighetsutvalget mener også dette.

- Viktigst å ta tog, ikke bil De mest aktuelle lyntogstrekningene er Oslo — Kristiansand — Stavanger, Oslo — Trondheim og Oslo — Bergen. Hver av strekningene vil koste mellom 115 og 260 milliarder kroner. Det er antatt at lyntoget vil trekke mellom fem og ni millioner passasjerer i året på disse strekningene.

Til sammenligning er et statsbudsjett på tusen milliarder kroner.

I pressemeldingen fra Oslo Høyre blir det lagt vekt på at bygging av høyhastighetstog vil gi en negativ klimaeffekt på grunn av CO2-utslippet fra produksjon av sement, stål og borttransportering av sprengt fjell for å lage tunneler.

- Det viktigste vi kan gjøre for miljøet er å flytte flere pendlere fra bil til tog, og mer gods fra vei til bane. Vi må bidra til å redusere flytrafikk på andre måter, og det teknologiske utviklingen vil bidra til lavere CO2-utslipp fra fly.
 
Istedenfor lyntog mener Oslo Høyre at tognettet mellom de største byene gradvis skal utbygges.

- Det er ingen som har noe imot å reise behagelig i rasende fart, spørsmålet er hvor mye penger vi er villig til å bruke på det. Nei til lyntognett i Sør-Norge. Det er ingen tvil om det.

IMOT LYNTOG:  Ny leder i Oslo Høyre, Nikolai Astrup, sier de er imot lyntog, og at de ønsker å få fart på utbyggingen av InterCity-triangelet. Foto: Høyre
IMOT LYNTOG: Ny leder i Oslo Høyre, Nikolai Astrup, sier de er imot lyntog, og at de ønsker å få fart på utbyggingen av InterCity-triangelet. Foto: Høyre Vis mer

Vedtaket ble fattet mot tre stemmer. Det var rundt 200 som stemte.

- Bare tull Jernbaneverket har, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, brukt de siste to årene på å utrede muligheten for lyntog i Norge. Rapporten ble lagt fram onsdag denne uka.  

De konkluderte med at høyhastighetsbaner er fullt mulig å bygge, og at sjøl om resultatene ikke er entydige, er det flere positive effekter av utbygging.

SVs samferdselspolitiske talsmann, Hallgeir Langeland, mener at Oslo Høyres klima-påstander «bare er tull».

- Det er for lett å konkludere med dette. Det er åpenbart at klima-påstandene ikke stemmer. Oslo Høyre er bakpå og tenker mest på seg sjøl.

Til det svarer Astrup dette:

- Vi har en ambisiøs, men realistisk politikk for jernbanesatsingen i Norge, og vi forholder oss til det høyhastighetsutredningen sier om miljøkonsekvenser.

Ingen tro på Jernabaneverket Han kritiserer Jernbaneverket, og mener at de «bruker noen modeller og måter å regne på som ikke får fram helheten». Kostnadene på utbyggingen mener han at «vi må gå inn i».

- Deutsche Bahn mener at utbyggingen vil koste halvparten av det Jernbaneverket mener, og deres kompetanse er høyere fordi de har borret i hele verden, sier Langeland.

Han tror Oslo Høyre vil bli overrasket når de ser at prisen går ned.

- TULL:  SVs samferdselspolitiske talsmann, Hallgeir Langeland, mener at Oslo Høyres miljøargument bare er tull. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
- TULL: SVs samferdselspolitiske talsmann, Hallgeir Langeland, mener at Oslo Høyres miljøargument bare er tull. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Den europeiske erfaringen viser at tog utkonkurrerer fly i reisetid. Folk ønsker å reise fra sentrum til sentrum, og slippe unna sikkerhetskontroller, parkering, og en stressende flyreise. På toget kan man slappe av, sier han videre.

Vil unngå å drepe byene Høyres samferdselspolitiske talskvinne Ingjerd Schou synes Oslo Høyres vedtak er interessant, og er positiv til uttalelsen fra datterpartiet.

- At de vil prioritere triangelet er helt i tråd med våre prioriteringer sentralt. Vi må få mer fart og trykk på triangelet, og få større muligheter for finansiering, ikke forholde seg til finansieringen i ett år av gangen.

Høyre sentralt har sagt at de er positive til høyhastighetstog forutsatt at driften er lønnsom.

- Jeg har tro på at folk vil bli veldig godt fornøyde med et tog som går i 220 kilometer i timen, bare det vil bli en meget stor forbedring.

- For å ikke drepe byene med alt for stor trafikk, og ikke avfolke distrikene, må vi ha tog og jernbane.

Først i oktober i år vil Finasdepartementet, som vil beregne lønnsomhet og infrastrukturen til en mulig lynhastighetsprosjekt, komme med sin rapport.

- Ingen av de infrastrukturplanene som finnes i dag er lønsomme. Finansdepartementet vil bruke flere kriterier til å vurdere lønnsomheten. Et eksempel er Bjørvik-tunnelen, den var vurdert til å som en veldig stor underskuddsprosjekt, men alle er enige i at det var en klok investering likevel, sier hun.

Går for treigt Leder i Oslo Høyre, Nikolai Astrup, viser til at det er planlagt å bruke tolv år og tolv milliarder kroner på å bygge dobbeltsor fra Oslo og Ski. Det er altfor treigt, og at private burde slippes til i alle ledd, både i finansieringen, drift og vedlikehold, mener han. 

- Det er mulig det kreves et regjeringsskifte for å skifte tempo. Det er spesielt at vi ligger så langt bak Sverige når vi er mye rikere, og har gode forutsetninger. Det er tid for nye koster, sier han videre.

- Folket bak lyset Intercity-utredningen kommer neste uke etterfulgt av etatenes forslag til Nasjonal transportplan.

-INTERESSANT:  Høyres samferdselspolitiske talskvinne Ingjerd Schou sier at Oslo Høyre prioriterer i tråd med moderpartiet. Arkivfoto: Ole C. Thomassen / Dagbladet
-INTERESSANT: Høyres samferdselspolitiske talskvinne Ingjerd Schou sier at Oslo Høyre prioriterer i tråd med moderpartiet. Arkivfoto: Ole C. Thomassen / Dagbladet Vis mer

I desember mente den tidligere NSB-sjefen, Osmund Ueland, at  det norske folket er ført bak lyset, og at «utredningen om lyntog på kryss og tver i Norge var en politisk bløff!».

SVs Halgeir Langeland raste da imot Ueland, og sa at han hadde stor tro på lyntogene.
 

500 KILOMETER I TIMEN:  Dette toget ble testet ti Kina i desember, og skal klare å nå 500 kilometer i timen. Foto: China Daily / Reuters
500 KILOMETER I TIMEN: Dette toget ble testet ti Kina i desember, og skal klare å nå 500 kilometer i timen. Foto: China Daily / Reuters Vis mer