PROBLEMBIL: Norske ISAF soldater fra PRT Meymaneh (Provinsial Reconstruction Team) i pansrede Iveco kjøretøyer på oppdrag i landsbyen Juma Bazar i Faryab provinsen nordvest i Afghanistan. Både troppene og forsvarsledelsen har anerkjent store problemer med bilene. I dag døde nok en nordmann i upansret kjøretøy i Afghanistan. Foto: Heiko Junge / SCANPIX
PROBLEMBIL: Norske ISAF soldater fra PRT Meymaneh (Provinsial Reconstruction Team) i pansrede Iveco kjøretøyer på oppdrag i landsbyen Juma Bazar i Faryab provinsen nordvest i Afghanistan. Både troppene og forsvarsledelsen har anerkjent store problemer med bilene. I dag døde nok en nordmann i upansret kjøretøy i Afghanistan. Foto: Heiko Junge / SCANPIXVis mer

«Det er mange gamle og til dels slitte kjøretøy her nede»

Sjefen for Forsvarets logistikkorganisasjon, Trond Ragnarsøn Karlsen, anerkjente nylig problemer med de pansrede kjøretøyene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag døde en etteretningsoffiser etter at en norsk, upansret kolonne ble rammet av et terroristangrep i Afghanistan i nærheten av Mazar-e Sharif.

Fosvaret har tidligere anerkjent problemer med de pansrede kjøretøyene - Ivecoene - som skal være tilgjengelige for de norske troppene. De pansrede bilene får ofte motorstopp, og må taues tilbake til leiren.

I mars i fjor fortalte en troppesjef i Mazar-e Sharif, Magnus (29), Dagsavisen om problemene med de pansrede Ivecoene:

- Motoren til Iveco-ene går stadig varm og fordi de er så avanserte, må kjøretøyene tauses inn på verksted og kobles til en datamaskin
 før de eventuelt starter igjen. Dersom deler går i stykker kan det ta flere måneder før nye er på plass,
 forteller Magnus, som i tråd med forsvarets sikkerhetsinstrukser kun bruker fornavnet sitt.

- Jeg har ni Iveco-er til disposisjon for troppen min, men bare to fungerer, sier troppssjef Magnus til Dagsavisen.

«Må se på kjøretøysituasjonen»

Sjefen for Forsvarets logistikkorganisasjon, Trond Ragnarsøn Karlsen, var ikke fornøyd med tilstanden på kjøretøyene da han innspiserte dem før påske i fjor.

Han sa da at "Det er mange gamle og til dels slitte kjøretøy her nede", og at forsvaret «må se på kjøretøysituasjonen».

Temaet rundt pansrede kjøretøy kom i fokus også i 2006, da nordmannen Kristoffer Sørli Jørgensen ble drept i Meymaneh. Han og en
medsoldat kjørte på en veibombe med et upansret kjøretøy. Jørgensen tilhørte den norske stabiliseringsstyrken i Meymaneh i Afghanistan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ragnarsøn Karlsen er ifølge forsvaret ikke tilgjengelig til å kommentere logistikksituasjonen for de norske troppene i Afghanistan i dag.

- Ikke ansett som farlig

Forsvaret opplyser at dette oppdraget var en såkalt administrativ forflytning, de skulle flytte personell og utstyr til Meymaneh.
De kjørte langs den såkalte ringveien i Afghanistan som er en god vei med fast dekke. Oppdraget ble ikke ansett som farlig.

- Avdelingene er utstyrt med både pansrede og upansrede kjøretøy. I denne delen av Afghanistan er det svært sjeldent med slike angrep, sier generalløytnant Harald Sunde.

På spørsmål om hvorfor soldatene ikke satt i pansrede kjøretøy understreker Sunde at de ikke alltid kan være i pansrede kjøretøy. Under oppdrag blant sivilbefolkningen er det viktig at man ikke er buret inne.

- Veibomber er en av de største truslene vi står overfor i Afghanistan. Det fins mange typer veibomber, og det er vanskelig å beskytte
 seg mot dem, sier kapteinløytnant Lars Magne Hovtun.

Bombene legges ut på strekninger hvor man vet soldater ferdes. Noen veibomber utløses ved trykk, mens andre utløses av følere.
Det er ikke klart hva slags bombe det var som drepte den norske offiseren.

«Det er mange gamle og til dels slitte kjøretøy her nede»