- Det er mange som har vært hissige på p-selskaper før. Jeg tror ikke dette forbedrer tilliten

Bård Hoksrud (Frp) raser mot Q-Park.

REAGERER: Bård Hoksrud, samferdselspolitisk talsmann i Frp, mener Q-Parks mulighet til å justere klokkeslettene på bøtene de utsteder, er urovekkende. Foto: NTB Scanpix / Anders Rikstad
REAGERER: Bård Hoksrud, samferdselspolitisk talsmann i Frp, mener Q-Parks mulighet til å justere klokkeslettene på bøtene de utsteder, er urovekkende. Foto: NTB Scanpix / Anders RikstadVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bård Hoksrud, samferdselspolitisk talsmann i Frp, raser etter Dagbladets avsløringer om hvordan alle parkeringsvaktene i Q-Park bruker terminaler som kan endre klokkeslettet på bøtene de skriver ut.

- Det er veldig alvorlig, og nå har Regjeringen holdt på med nye parkeringsforskrifter og regelverk i flere måneder, men fortsatt er ingenting skjedd. Nå må offentlige og private parkeringsselskaper harmoniseres, slik at dette unngås. Det er ville tilstander enkelte steder i parkeringsbransjen, sier Hoksrud til Dagbladet.

Bakgrunn: Så lett får du falsk P-bot. Tidligere parkeringsvakt avslører metodene han brukte. (Krever abonnement.)

- Ja, det er mulig Q-Parks HR- og kontrolldirektør, Lars Monsen, innrømmer i dagens Dagbladet at at terminalenes tidsinnstillinger kan manipuleres.

- Ja, det er mulig å legge inn feil informasjon i terminalene hvis man bevisst går inn for det. Både i forhold til klokkeslett, plassering av kjøretøy, overtredelse og så videre, sier direktøren til Dagbladet, men presiserer at det selvsagt er ulovlig å misbruke disse innstillingene.

Nå raser Hoksrud mot Q-Park.

- Det er mange som har vært hissige på p-selskaper tidligere, og jeg tror ikke dette forbedrer tilliten. Jeg forventer nå at de går grundig gjennom rutinene og går tilbake til dem som kan være rammet av dette. Det bør ha konsekvenser for selskapet, sier Hoksrud.

- Jeg blir forbanna - De bør også se hvilke tilsynsmyndigheter som kontrollerer, og så må dette få konsekvenser for selskapet, sier han om Q-Park.

Hva tenker du om at parkeringsvaktene i Q-Park har muligheten til å justere klokkeslettet på terminalene?

- Jeg kjenner jeg blir ganske forbanna på kundenes vegne. Folk kan ha fått bøter de ikke skal ha. Vakten drev med renspikkede ulovligheter. Det er kjempealvorlig, her må man gå gjennom rutinene og fjerne dem som driver med dette, sier han.

AVSLØRER: Her viser Andreas Karpalini (31), som jobbet i Q-Park i vår, hvordan han enkelt endret tida på bøtene han skrev ut. På den måten rakk han få inn flere på en dag, forklarer han. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet
AVSLØRER: Her viser Andreas Karpalini (31), som jobbet i Q-Park i vår, hvordan han enkelt endret tida på bøtene han skrev ut. På den måten rakk han få inn flere på en dag, forklarer han. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet Vis mer

Også Forbrukerrådet reagerer krafig på avsløringene.

- Det er veldig urovekkende. Vi som kunder må vite at vi kan stole 100 prosent på tidspunktet som står på bøtene, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet.

- Blir avslørt Bård Hoksrud mener Q-Park nå har en stor jobb foran seg.

- Hvis de skal gjenopprette tillitten, må de gjøre så det ikke er mulig å endre og stille på klokkeslettene. Det er alvorlig når et av de største selskapene nå blir avslørt, sier han.

Nå vil han be samferdselsministeren om å rydde opp.

VISER METODENE: Andreas Kirpalani (31) jobbet i vår i Q-Park. - Jeg er lei meg for at jeg ga folk bøter de ikke skulle hatt, sier han til Dagbladet. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet
VISER METODENE: Andreas Kirpalani (31) jobbet i vår i Q-Park. - Jeg er lei meg for at jeg ga folk bøter de ikke skulle hatt, sier han til Dagbladet. Foto: Anders Rikstad / Dagbladet Vis mer

- Jeg forutsetter nå at samferdselsministeren går inn og lukker den muligheten i selskapet. Jeg skal følge opp med ministeren og høre hvordan hun skal rydde opp i dette, og når dette igjen skal tas opp i Stortinget. Rammebetingelsene må endres, sier Hoksrud til Dagbladet.

Tar avstand Direktøren i Q-Park, Monsen, sier i Dagbladet i dag at selskapet ikke driver med juks.

- Det er grove påstander som jeg tar sterk avstand fra. Hvis noen ansatte bevisst går inn for å jukse, vil det først avdekkes når folk sender inn klager til oss. Vi er en utsatt bransje forbundet med mange myter og fordommer, og har mange haukeøyne på oss. Vi ville umiddelbart fått inn klager - og det ville være avdekket, mener han.

JA, DET GÅR AN: HR- og kontrolldirektør i Q-Park, Lars Monsen, bekrefter overfor Dagbladet at terminalene selskapet benytter, har en innstilling som gjør det mulig å endre klokkeslettet. Foto: Q-Park AS
JA, DET GÅR AN: HR- og kontrolldirektør i Q-Park, Lars Monsen, bekrefter overfor Dagbladet at terminalene selskapet benytter, har en innstilling som gjør det mulig å endre klokkeslettet. Foto: Q-Park AS Vis mer