FÅR KRITIKK: Fagforeninger er kritiske til Norwegians planer om å bruke irsk driftstillatelse til å innføre asiatiske lønns- og arbeidsvilkår. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet.
FÅR KRITIKK: Fagforeninger er kritiske til Norwegians planer om å bruke irsk driftstillatelse til å innføre asiatiske lønns- og arbeidsvilkår. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet.Vis mer

- Det er med å undergrave europeiske og amerikanske arbeidsplasser

Parat er kritiske til hvordan Norwegian vil benytte en irsk driftslisens.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag ble det kjent at Norwegian vil få driftstillatelse i Irland.

- Irske myndigheter har opplyst oss om at vi oppfyller alle kravene til driftstillatelse, og at de er klare til å utstede det når Norwegian er klare. Det er alt jeg kan si, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til Dagbladet.

Planen er å fly til USA og Thailand med hovedbase fra Irland og med piloter og kabinpersonale fra USA og Thailand.

- Ødeleggende Arbeidstakerorganisasjonen Parat har tidligere stilt seg svært kritiske til at Norwegian ønsker å benytte seg irsk driftstillatelse for å kunne innføre asiatiske lønns- og arbeidsvilkår.

- Det er ikke uventet at de nå får driftstillatelse fra irske myndigheter, vi hadde ikke ventet noe annet. Men vi synes ikke noe om at de vil benytte dette til å innføre asiatiske lønns- og arbeidsvilkår, for det er med å undergrave europeiske og amerikanske arbeidsplasser, sier nestleder Vegard Einan til Dagbladet.

- Det å importere asiatisk arbeidskraft til Europa og USA er en utnyttelse av de mulighetene som ligger i det felleseuropeiske regelverket, sier Einan videre.

Internasjonal motstand Selskapets planer har også fått motstand internasjonalt.

Mandag denne uka kom fagforeningstopper fra USA og Europa til Oslo for å forsøke å stanse Norwegians lisens.

- Tatt i betraktning at Norge er i verdenstoppen når det kommer til arbeidsvilkår, er det faktum at Norwegian vil flytte sin drift til Irland for å kunne utnytte arbeidskraft beklagelig og setter Norge i et dårlig lys, sa kaptein Lee Moak, formann i det amerikanske pilotforbundet ALPA, til Dagens Næringsliv på mandag.

Norwegian avviste dette med at kritikerne ikke ønsker konkurranse over Atlanteren.

Flere møter Fagforeningslederne hadde som mål å møte norske myndigheter, andre fagforeninger og USAs ambassadør George James Tsunis under besøket.

Delegasjonen hadde også fått møtetid med statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet, stortingspolitikere fra blant annet Arbeiderpartiet og flere norske fagforeninger.

Norwegian avviser kritikken fra de internasjonale fagforeningene kontant.

- Kritikken og påstandene som amerikanerne kommer med, handler om at de ikke vil ha konkurranse over Atlanteren, sa kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik tidligere denne uka.