- Det er mye og tjukk olje

Svensk krisehjelp til islandsk havarist i Hvaler nasjonalpark.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - De sier det er mye og tjukk olje å ta opp. 

Slik videreformidler vakthavende befal Ragnhild Bussqist i den svenske Kustbevakningen beskrivelsene fra flygerne som har vært oppe over havariområdet i Hvalerskjærgården siden grålysningen i dag.

- Mannskapet i flyet så flere ulike flekker. Den største og lengste var 2,5 kilometer ganger 15 meter. Det var også et par andre ganske store flekker, sier Ragnhild Bussqist til Dagbladet.

Kustbevakningen hjelper norske kolleger i Kystverket med oppryddingsaksjonen for tungolje i Norges eneste nasjonalpark til sjøs. Et svensk skip har vært i gang med å pumpe olje fra tankene til havaristen siden tidlig i morges. Over 400 meter oljelenser er lagt ut.

Her er det norske Kystverkets rutiner for hva som skal skje når det gåpr en oljesølalarm.

Vinterkulde en fordel Kommunikasjonsrådgiver Ane Eide Kjæraas i Kystverket beskriver det samlede, synlige omfanget av utslippet til en 10 kilometer lang stripe som driver i nordøstlig retning.

- Observatører i området har sett mye klumper og tjukk olje. Fordelen med det kalde været er at oljen ikke så lett løser seg opp og lettere kan la seg samle opp, sier Eide Kjæraas til TV 2.

Folk fra Sjøfartsdirektoratet er ombord i havaristen for å kartlegge skadeomfanget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var ved 20-tiden i går kveld at den islandsk-eide  konteinerbåten «Godafoss» grunnstøtte på Kvernskjær, mellom de to Hvaler-øyene Asmaløy og Kirkøy midt i Ytre Hvaler nasjonalpark
Det 165 meter lange og 28 meter brede skipet gikk på grunn om lag 100 meter fra land. Ingen av de 14 personene om bord ble skadd. Fartøyet lekker olje midtskips på begge sider. Lekkasjene kommer fra to tanker med kapasitet på 250 tonn olje hver, men det er usikkert om tankene er fulle. Bunkerstankene om bord har en kapasitet på 800 tonn, skriver NTB.

Skadene av oljesølet kan i verste fall bli verre enn «Full City»-forliset utenfor Langesund.

«Godafoss» er registrert i Antigua og Barbuda, er bygd i 1995 og har en vekt på 14 664 bruttotonn. Det eies av det islandske rederiet Eimskip.

439 konteinere og byggevarer Skipet har 439 konteinere om bord med stykkgods - blant annet byggevarer. — Det er et konteinerskip som kan frakte 1 500 konteinere av 20 fots størrelse. Det er snakk om stykkgods, blant annet byggevarer.

Skipet var på vei fra Fredrikstad til Helsingborg. Derfra skulle det videre til Danmark, Færøyene og Island.

Skipet har sju grader slagside og ligger stabilt på skjæret.

 PÅ GRUNN:   Konteinerskipet "Godafoss" ligger på grunn ved Håbu på Asmaløy på Hvaler utenfor Fredrikstad.
Foto: Redningsselskapet / Scanpix.
PÅ GRUNN: Konteinerskipet "Godafoss" ligger på grunn ved Håbu på Asmaløy på Hvaler utenfor Fredrikstad. Foto: Redningsselskapet / Scanpix. Vis mer