- Det er respektløst

Svein Olaussen er avhengig av spesialbil for å komme seg rundt og har brukt TT-tjenesten i Oslo i mange år. Etter at Ruter tok over driften 1. juli har han og flere andre brukere opplevd store problemer.

MISFORNØYD: Svein Olaussen er misfornøyd med den nye TT-tjenesten i Oslo som trådte i kraft 1. juli. Foto: Privat
MISFORNØYD: Svein Olaussen er misfornøyd med den nye TT-tjenesten i Oslo som trådte i kraft 1. juli. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Svein Olaussen har brukt tjenesten for tilrettelagt transport (TT) i Oslo kommune i nesten ti år, en ordning han har vært fornøyd med.

1. januar 2021 overtok imidlertid Ruter det operative ansvaret for tjenesten, og i juli overtok de ansvaret for kjørekontor og kontaktsenter. Siden da har Olaussen opplevd problemer en rekke ganger.

Flere problemer

Han er rullestolbruker og er helt avhengig av spesialtransport. Da han i forrige uke skulle til tannlegen skal han ha forsøkt å ringe det nye telefonnummeret 04521 i to dager uten å komme gjennom. Til slutt kontaktet han TT-ansvarlig i bydelen sin, som fikk Ruter TT til å ta kontakt, og fikk omsider bestilt reisen.

Sjåføren dukket opp til tida og Olaussen fikk gjennomført avtalen sin. Han hadde bestilt retur klokka 14.30. Et kvarter tidligere fikk han melding fra et amerikansk nummer om at bilen var på vei. Denne bilen dukket ikke opp, og Olaussen kunne ikke ringe tilbake nummeret som hadde kontaktet ham, hevder han.

- Jeg prøvde å ringe Ruter igjen og fikk svar om at pågangen var stor. Jeg fikk beskjed om å taste 1 for å bli oppringt, men ingen ringte tilbake, sier Olaussen.

Pressekontakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen, skriver i en e-post at målsettingen har vært en sømløs overgang, men at mange kunder ikke har opplevd det slik.

- For kunder som har faste reiser med taxi eller reiser med spesialbil har overgangen dessverre medført problemer. Vi har hatt utfordringer med å møte kundenes behov for hjelp raskt nok. Vi har til tider svært lang ventetid på telefonen for å komme i kontakt med oss. Vi blir oppriktig lei oss hver gang en kunde opplever at noe går galt. Dette er også kunder som det kan være ekstra krevende å få hverdagen til å rundt, skriver han.

- Vi har utfordringer

Olaussen forteller at han ble sittende og vente til klokka 15.00. Da kontaktet han en kamerat som disponerer spesialbil, som hentet ham. En halvtime seinere ble han oppringt av sjåføren som skulle hentet ham.

- Sjåføren kunne vel ha ringt og sagt han var forsinket, sier Olaussen oppgitt.

- Dette er en «svak» kundegruppe, og ikke alle har mulighet til å komme i kontakt med folk som kan bistå. Noen blir helt slått ut av sånt. Den nye løsningen er «krøkkete». Jeg har aldri opplevd at det ikke har vært mulig å ringe opp igjen sjåføren. Det virker som det er gjort et dårlig grunnlagsarbeid og at tjenesten ikke er testet før den trådte i kraft, legger Olaussen til.

- Vi har utfordringer nå, det er det ingen tvil om. Vi har dialog med brukerorganisasjonene, med institusjoner og direkte med kundene. Vi er godt kjent med problemene kundene har opplevd, sier pressekontakt i Ruter.

Olaussen er misfornøyd.

- Jeg kunne risikert og sittet i en time uten å vite noe som helst. Jeg kan ikke bli hentet av kona eller sønnen min. Jeg har mange kontakter etter så mange år med behov for TT, men det er ikke å forvente at de alltid har mulighet, sier Olaussen.

Han forteller også at han har snakket med flere andre som har opplevd tjenesten mer problematisk den siste tida.

- Helt hinsides

8. september har Olaussen en time hos optiker i Lillestrøm. Da han prøvde å bestille transport til denne turen skal han ha fått beskjed om at TT-tjenesten ikke lenger er mulig utenfor Oslo. Han hevder at Ruter skyldte på takseringssystem som ikke fungerer.

– Dette skulle vært informert om på forhånd. Det virker helt hinsides at de kan levere en så mangelfull tjeneste. Hvis de har hatt en testplan må de ansvarlige ha visst at tjenesten var mangelfull. Oppstarten burde da blitt utsatt. Det er respektløst, sier Olaussen.

Han legger imidlertid til at informasjonen i forkant av endringen var god, men spør seg hva det hjelper når tjenesten ikke fungerer i praksis. Han etterlyser en nettside som ble lovet i løpet av juli, samt info om status og videre framdrift.

Dahl Johansen opplyser at Ruter gjør fortløpende forbedringer og tiltak, og at dette gradvis vil bli bedre framover.

Systemet som ble tatt i bruk 1. juli ble testet i forkant, men Dahl Johansen forteller at utfordringene gjerne oppstår når nye systemer først blir tatt i bruk.

Han understreker også at TT kan benyttes utenfor Oslo, men at man da bør kontakte bydelen sin for nærmere informasjon, se informasjon på kommunens hjemmeside eller ringe Oslo kommune. Om det vil bli mulig å ringe sjåføren direkte ved en seinere anledning svarer Dahl Johansen at det jobbes med å gjøre det enkelt for kunden å ha oversikt over turene sine.

Forhandling av kjørekontrakter og ansvar for oppgavene med kjørekontor, ble besluttet til Ruter i 2020.

- Ruter har lang erfaring med forhandlinger av kontrakter for kjøp av transporttjenester, og det er bakgrunnen for at denne løsningen ble valgt, opplyser Byrådsavdeling for miljø og samferdsel i en e-post til Dagbladet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer