Markedsføring av OnlyFans:

- Det er så drøyt

OnlyFans har en aldersgrense på 18 år. Likevel er det flere som promoterer seg selv på Instagram, der aldersgrensen er 13 år. Det har ført til at flere reagerer.

ONLYFANS: Fenomenet «OnlyFans» vekker sterke reaksjoner. Programleder Jenny Emilie Aas inviterer til debatt. Medvirkende: Benedicte Haugaard, Thale Myhre og Håvard Kvernaas Bakken. Vis mer
Publisert

OnlyFans er en plattform som er bak en betalingsmur, der brukerne har mulighet til å selge eksklusivt innhold.

Der har brukerne mulighet for å selge både treningsvideoer, matoppskrifter, og det plattformen kanskje er mest kjent for: bilder og video med seksuelt innhold.

OnlyFans har en aldersgrense på 18 år. Mange av brukerne på OnlyFans bruker ofte Instagram, som har 13 års aldersgrense, til å promotere seg selv og få flere følgere, eller «fans», som det heter på plattformen.

- Drøyt

Det reagerer influenser Benedicte Haugaard på. Hun er kritisk til hvordan markedsføringen av plattformen er på Instagram.

- Man ser at man blir spammet med ting som: «Swipe up for 85 prosent rabatt for pussy og anal.» Det er så drøyt. Jeg ser det på Instagram hver eneste dag, sier Haugaard til Dagbladet.

Hun mener det er helt greit at folk får betalt for det man produserer, og at brukerne må få lov til å gjøre som de vil - i utgangspunktet.

- Jeg er ikke kritisk til de lettkledde bildene, for det er mange som deler dem gratis på Instagram. Problemet her er de som reklamerer for sex og porno, sier hun.

For Haugaard er det først og fremst markedsføringen på andre sosiale medier hun mener er problematisk.

KRITISK: Influenser Benedicte Haugaard mener det er for mye markedsføring av OnlyFans på andre plattformer. Foto: Privat
KRITISK: Influenser Benedicte Haugaard mener det er for mye markedsføring av OnlyFans på andre plattformer. Foto: Privat Vis mer

- Det er jo markedsføringen som er det største problemet her, og så er det ikke slik at 13-åringer ikke har sett porno før, men det er mer et spørsmål om hvor mange kanaler man skal få prakket på seg porno i, sier hun.

Videre omtaler hun det som en vervekampanje til prostitusjon, og hun får et inntrykk av at det oppfordres til at man ikke trenger å ha en deltidsjobb ved siden av studiene, og at du kan betale ned gjeld fort, hvis du har OnlyFans.

Likevel understreker hun at det også er positive sider med plattformen.

- Jeg tror det er mye bra. Man kan få betalt for innholdet sitt, og hvis man ikke har lyst til å legge ut bilder i undertøyet på Instagram, kan man tjene penger på bildene på OnlyFans hvis man har lyst til det.

Influenseren har også en oppfordring til dem som tenker at de vil opprette en konto.

- Tenk deg nøye om før du lager en OnlyFans-konto.

Regler for markedsføring

Thale Myhre er også influenser, og er en av dem som har en konto på OnlyFans. Der deler hun lettkledde bilder og videoer av seg selv, og hun mener at plattformen fører til at hun får et tettere bånd til sine «fans».

Hun påpeker at OnlyFans gir henne muligheten til å publisere andre ting enn det hun kan på de andre sosiale-medier-plattformene.

- Instagram har veldig strenge regler for hva som er lov til å publisere, og OnlyFans er en plattform der ting er mer lov, sier Myhre.

Også hun mener det burde være strengere markedsføringsregler for hvordan man promoterer sin OnlyFans-konto på andre sosiale medier.

MAKTEN TILBAKE: Thale Myhre har en konto på OnlyFans. Hun mener at det er en plattform der kvinner kan ta makten tilbake over hva som deles av nakenhet og seksuelt innhold. Foto: Privat
MAKTEN TILBAKE: Thale Myhre har en konto på OnlyFans. Hun mener at det er en plattform der kvinner kan ta makten tilbake over hva som deles av nakenhet og seksuelt innhold. Foto: Privat Vis mer

- Det burde være regler for markedsføringen, akkurat som det burde være regler for influensere som markedsfører plastiske operasjoner, fillers og Botox, sier Myhre.

Likevel mener hun at mange av dem som kritiserer plattformen, ikke har satt seg godt nok inn i innholdet på OnlyFans. Hun trekker fram at det også er mulig å ha kontoer der man deler matoppskrifter og pianotimer. Imidlertid påpeker hun også at det er mye nakenhet på plattformen.

- Det er en stor plattform for pornostjerner. Jeg synes det er bra at disse jentene har tatt noe av makten sin tilbake og tjener mye mer gjennom sin plattform, sammenliknet med i pornoindustrien.

Derfor mener hun at reglene kan justeres for hvordan man markedsfører Onlyfans.

- Det må bli satt noen regler for hvordan man markedsfører. De som selger seksuelt innhold på OnlyFans, bør ikke få markedsføre direkte pornografi på andre sosiale medier.

- Svert uheldig

Håvard Kvernaas Bakken er sekretariatsleder i FIM (Fagutvalg for influensermarkedsføring). De har blant annet bidratt til å legge føringer for markedsføringspraksis innen influensermarkedsføring.

- Målet vårt er å redusere utseende- og kroppspress blant den mest sårbare gruppen, nemlig unge, sier Bakken til Dagbladet.

Han sier at de gjennom sommeren har mottatt flere meldinger fra foreldre som er bekymret for at barna deres lar seg inspirere av influensere og andre forbilder av slik markedsføring for OnlyFans.

UHELDIG: Sekretariatsleder i FIM, Håvard Kvernaas Bakken, mener det er uheldig at unge jenter lar seg inspirere av OnlyFans-brukere. Foto: Dagbladet TV
UHELDIG: Sekretariatsleder i FIM, Håvard Kvernaas Bakken, mener det er uheldig at unge jenter lar seg inspirere av OnlyFans-brukere. Foto: Dagbladet TV Vis mer

- Det mener jeg er svært uheldig, sier sekretariatslederen.

Videre sier han at utvalget skal ta dette temaet opp, som en separat sak.

- Vi er i dialog med Forbrukertilsynet, som også har denne saken på blokka. Jussen er ikke veldig klar på dette feltet her enda, så det er et nytt terreng som må utforskes, påpeker Bakken.

- Reinspikka reklame

Han påpeker at dette ikke går direkte inn under markedsføringsloven, fordi det ikke er reklame for et produkt eller en tjeneste.

- Slik jeg ser det, er det renspikka reklame for innhold av pornografisk art. De reklamerer ikke for et produkt eller tjeneste, men de reklamerer for noe der de selv er aktøren, sier han.

Derfor understreker han at de i FIM skal diskutere hvorvidt de kan utvide spekteret sitt, og se om dette er noe som kan falle inn under deres ansvar.

Per nå er det ikke noe lovverk rundt dette, så dette er en ny problemstilling som de skal se nærmere på, i dialog med Forbrukertilsynet og andre tilsynsmyndigheter, forklarer han.

Han er bekymret for hvordan dette kan påvirke unge jenter.

- Hvis det er noen som tar til orde at OnlyFans er med på å ta kvinnekroppen tilbake, så synes jeg man er på en svært uheldig argumentasjonsrekke. Hvis man ser at unge jenter lar seg inspirere av dette her, er ikke det heldig, sier han, og legger til:

- Man må tenkte over hvilket ansvar man har. Spesielt hvis man agerer som en influenser på andre plattformer, burde man kjenne sitt ansvar.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer