Det er sjåføren som er sjef - ikke jeg

Statsminister Kjell Magne Bondevik sier til Dagbladet at han er skuffet over Inge Lønning og Kristin Halvorsen. Statsministeren nekter å beklage råkjøringen mellom Elverum og Rena.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Du må beklage!

Syse tatt på samme sted

Bondevik trygg i pansret luksus

- Jeg er skuffet over at Halvorsen og Lønning åpenbart prøver å utnytte saken politisk. Hadde jeg selv kjørt bilen, ville jeg umiddelbart beklaget det, sier Kjell Magne Bondevik til Dagbladet.

- Lønning sier at når statsministeren kjører i statsministerens bil, er det statsministerens ansvar. Sjåføren gjør bare sin plikt, framholder han. Hva er din kommentar til det?

- Det blir for lettvint i dette tilfellet. I statsministerens tjenestebil er det sjåføren som er sjef - ikke jeg. Vi har dyktige sjåfører som legger vekt på å kjøre korrekt. Men jeg vet det skal være et møte med sjåførene mandag om hvor høy ters-kelen skal være for å bruke den adgangen de har til å overskride fartsgrensen. Jeg er glad for at det skal være et slikt møte, fordi jeg mener den terskelen skal være meget høy.

Signaleffekt

- Er et valgmøte på Rena en passe terskel?

- Jeg var i dette tilfellet opptatt med arbeid i baksetet, og var intetanende om farten. Jeg pleier aldri å blande meg inn i sjåførens arbeid, framholder statsministeren.

- Er du ikke, som Lønning, bekymret for signalet det gir at statsministerens bil bryter fartsgrensen?

- Det forstår jeg selvsagt. Jeg legger sjøl stor vekt på å holde fartsgrensen når jeg kjører. Men jeg ønsker å ta hensyn til en rettferdig, ikke en lettvint, behandling av gode medarbeidere, sier Bondevik.

Sjåføren må ta trøkken

Da Dagbladet først kontaktet politisk ledelse for å få kommentar til de politiske og moralske reaksjonene råkjøringen har skapt, ble vi henvist til departementsråd Bjørn T. Grydeland ved statsministerens kontor.

- Selv om det er statsministeren som fastsetter sitt program, er det opp til oss andre som er rådgivere å sørge for resten. Jeg ser ingen grunn til at vi skal beklage det som skjedde, selv om vi kan diskutere om et valgmøte på Rena var god grunn nok til å bryte fartsgrensen. Men det er sjåførens ansvar, og det er han som må ta trøkken hvis det blir en etterforskning av saken, sier Grydeland.

Sjåførene vil møte til «oppvaskmøte» i morgen klokka 12. Der skal de få beskjed om hvor høy terskelen skal være.

Men Grydeland vil ikke si noe om hvilke instrukser som skal bli gitt der.