LITEN TRO PÅ FRP-DRØM: Knut Arild Hardeide (KrF) har litne tro på Frps drøm om norske veier uten bompenger. Her står Per Sandberg (Frp) og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i forgrunnen etter TV2s debattprogram "Møt folket" i Spikersuppa i kveld.
Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
LITEN TRO PÅ FRP-DRØM: Knut Arild Hardeide (KrF) har litne tro på Frps drøm om norske veier uten bompenger. Her står Per Sandberg (Frp) og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i forgrunnen etter TV2s debattprogram "Møt folket" i Spikersuppa i kveld. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIXVis mer

- Det er som julaften, påske, 17. mai og sommer på en gang

Krf-leder Knut Arild Hareide har liten tro på Frp's drøm om norske veier uten bompenger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Hvorfor er norske veier så dårlige?, spurte TV2-programleder Oddvar Stenstrøm under kveldens tv-debatt «Møt Folket». 

Til stede på Eidsvolls plass var samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp), Frp's Per Sandberg, leder i Stortingets transportkomité, Krf-leder Knut Arild Hareide, og nestleder Anne Marit Bjørnflaten fra Arbeiderpartiet.

De skulle diskutere midtdelere, veistandardere og vedlikeholdsetterslep - men det var bompenger som fikk temperaturen til å stige:

Het bompengedebatt Per Sandberg åpnet ballet med å ta samferdselsminister Meltveit Kleppa i forsvar:

-Hun er den minst populære ministeren, men det handler ikke om Magnhild som person, det er fordi samferdsel av de mest utfordrende områdene vi har, sier Sandberg.

På spørsmål om han selv ville bli upopulær i samme ministerpost, kommer det et kontant nei fra Frp-nestlederen.

Det er fordi Sandberg vil fri lokalpolitikerne fra bompengene:

-Det er ingen lokalpolitikere som vil ha bompenger, men uten det så blir det ingen vei, hva skal de gjøre? Det er statlig utpressing, gjentok han flere ganger under debatten.

- Det som å ha julaften, påske, 17 mai, sommerfeire på en dag - vi må være realistiske her, svarte Krf-leder Hareide.

- Det er ingen som ønsker bompenger, alle ønsker at staten skal ta regningen. Om valget er å ikke få veiprosjekt eller betale 20 prosent i egenandel, da tar vi heller det for å få veien på plass, sier Hareide.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vittig I den første partilederdebatten fikk Hareide mye ros fra kommentatorstanden for sin vittighet. I kveld fortsatte han i samme spor:

- KrF har ingen ting imot evighetsperspektivet, men akkurat på vei har vi kanskje det, sa Hareide.

Om man følger dagens planer vil det ta 70 år før standarden på norske veier er oppgradert. Hareide mener en av grunnene til at det går så seint med vedlikeholdet er strukturen:

- Det er positivt at vi har økt penger til vedlikeholdet, men vi må se på hvordan vi organiserer oss - det er som på 60-tallet, enda det nå er en femdobling av biler. Det er så mange prosjekter som trenger penger, men pengene blir igjen hos Vegdirektoratet. Jeg tenker utfordringen er i de årlige budsjettene, vi må gi Vegdirektoratet mulighet til å styre mer, sier Hareide.

På rett vei Meltveit Kleppa vektla at vi bruker mer penger enn svenskene, og Stoltenberg 2-regjeringen bruker mer penger på vei enn noen annen regjering.

Til tross for at svenskene bygger åtte ganger så mye mer vei enn Norge, og da for mindre penger, er vi på rett vei, kunne Meltveit Kleppa forsikre oss om.

- Per Sandberg kan gi oss litt mer kreditering enn det han gjør. Det er ingen land i Norden som bruker mer penger på vei enn oss, supplerte Ap's Anne Marit Bjørnflaten.

- Jeg er enige i at dere har bevilget mer, men poenget er at etterslepet er så stort og standarden er for dårlig. Men det er frekt å si at det er regjeringen som har iverksatt 12-14 nye veiprosjekter - det er bilistene det, som igjennom bompengene har satt i gang disse prosjektene, svarer Sandberg.

- Frp prøver å føre folk bak lyset. De sier de støtter lokalt å ikke ha bompenger, men de vil aldri få flertall i Stortinget på å fjerne bompengene. Det er som å kaste blår i øya til folk, sier Bjørnflaten.