POLITIKK: Partnere i Arntzen de Besche (f.v.) Eilif Koch, Thomas Øslebø og Fred A. Gade mener det er ulovlig å forby privatbiler i Oslo sentrum. Foto: Håkon Sæbø
POLITIKK: Partnere i Arntzen de Besche (f.v.) Eilif Koch, Thomas Øslebø og Fred A. Gade mener det er ulovlig å forby privatbiler i Oslo sentrum. Foto: Håkon SæbøVis mer

- Det er ulovlig å forby privatbilisme i Oslo

Å innføre bilfritt sentrum er en så stor inngripen i private rettigheter at Oslo kommune alene ikke har myndighet til å innføre det.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - For å gjennomføre dette vil byrådet trolig trenge hjemmel i en ny lov, eller i det minste få medvirkning fra statlige samferdselsmyndigheter og andre myndigheter for å innføre et forbud mot privat kjøring til og fra egen eiendom i hele Oslo sentrum, sier Fred Gade, partner i tviste-løsningsavdelingen i Arntzen de Besche til Finansavisen i dag.

Han får støtte fra kollega Eilif S. Koch, partner i firmaets eiendomsavdeling.

- Så lenge dette er forankret i en politisk målsetning, vil det være vanskelig å få innført et slikt forbud. Dette kan neppe gjøres gjennom et reguleringsvedtak i kommunen, og vil reelt innebære at dagens tillatte bruk for sentrumseiendommer i større og mindre grad forbys, sier han til avisen.

Han forklarer at det ikke er tilstrekkelig at Oslo kommune eier veiene eller er trafikkmyndighet for å nedlegge forbud.

Millionerstatning Skulle et slikt forbud likevel la seg innføre - ved for eksempel et regjeringsskifte i 2017 der en ny regjering hjelper byrådet med å få det gjennomført - vil det bli svært kostbart.

- Inngrep i etablerte rettigheter for private beboere, parkeringshuseiere og eiere av næringsbygg vil etter vår oppfatning ha erstatningsrettslig vern, og trolig utløse betydelige erstatningskrav, sier Koch.

Avhengig av omfanget av et slikt forbud kan det bli snakk om formidable beløp, og Koch advarer mot å gå i samme feller som i politikerne gjorde blant annet i tomtefeste-saken og striden rundt rederibeskatningen.

- Der grep Høyesterett og Menneskerettighetsdomstolen inn og avgjorde at myndighetene hadde gått for langt i å gripe inn mot etablerte rettigheter som er vernet av Grunnloven og menneskerettighetene, sier han til Finansavisen.

Verdifall i vente Han mener en slik inngripen kan føre til redusert etterspørsel etter eiendom i det berørte området, og dermed verdifall på eiendommene.

Koch forklarer at det lovgivningsteknisk kan være mulig for byrådet å stoppe all videre utvikling av parkeringsplasser og garasjehus, men at det her er snakk om tilbakekall av rettigheter og tillatt bruk.

- Det er en lang tradisjon for at myndighetene kan begrense fremtidig potensial, som da strandsonen på 100 meter ble innført. Men her er det snakk om å forby igangværende virksomhet og bruk, som har et helt annet rettslig vern, sier partner Thomas Øslebø til Finansavisen.

Hverken Miljøpartiet De Grønne, Oslo Arbeiderparti og Samferdselsdepartementet hadde mulighet til å svare i går.

Flere økonominyheter Nordea: Det nest høyeste tallet på åtte år
Hydro overrasker med milliardtap
Apple utfordrer Spotify