BEKYMRET: Color Line-ansatt Michael Baardsen (t.v) og forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund reagerer på at regjeringen vil la Color Line flagge ut arbeidsplasser. 
Foto: Henning Lillegård / Dagbladet .
BEKYMRET: Color Line-ansatt Michael Baardsen (t.v) og forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund reagerer på at regjeringen vil la Color Line flagge ut arbeidsplasser. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet .Vis mer

Statsbudsjettet:

- Det er utrolig trist og vondt

I statsbudsjettet legger regjeringen til rette for at Color Line kan flagge ut 700 arbeidsplasser. - Man føler seg lite verdt, sier Color Line-ansatt Michael Baardsen.

Michael Baardsen (30) peker på de seks etasjer høye vinduene på Color Magic, som ligger ved Hjortneskaia like utenfor Aker Brygge.

- Når vi går ut og det er sol og blank sjø, så kjenner jeg at jeg er stolt over å være med på å gi gjestene den opplevelsen, sier Baardsen til Dagbladet.

Baardsen er en av 700 ansatte i Color Line som frykter for jobbene sine etter at statsbudsjettet ble lagt fram mandag. Der har nemlig regjeringen foreslått at passasjerskip i fart mellom Norge og utlandet som går distanser over 300 nautiske mil, skal få registrere seg i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS).

Det betyr at Color Line kan flagge ut arbeidsplassene på begge sine Kiel-ferjer, Color Magic og Color Fantasy.

Per i dag er de to registrert i det ordinære norske skipsregisteret, som medfører at ansatte skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår. I NIS-registeret gjelder ikke de samme reglene.

- Man føler seg lite verdt

Baardsen har jobbet som kokk på Color Line-båtene i over åtte år. Han synes det er vanskelig å tenke på at han snart kan miste jobben.

- Det er utrolig trist og vondt. Her har jeg gjort en god jobb i åtte år, og så plutselig er jeg ikke god nok lenger fordi noen vil tjene litt mer penger. Jeg blir sinna, egentlig. Man føler seg lite verdt, sier han.

Regjeringen la først fram forslaget i februar, men beslutningen ble utsatt da KrF gikk sammen med opposisjonen og ba om mer informasjon i forbindelse med revidert statsbudsjett før sommeren.

Baardsen forteller at det er vanskelig å planlegge familielivet med usikkerheten hengende over seg.

- Det er en stor påkjenning, for man vet aldri hva som kommer rundt neste sving, sier han.

Baardsen og kona, som også jobber i Color Line, venter barn nummer to i desember. I verste fall blir han arbeidsledig like over jul.

- Totalt uakseptabelt

- Dette er totalt uakseptabelt når vi vet at selskapet går med millionoverskudd hvert år. Det er ganske utrolig at vi har en regjering som ser ut til å aktivt ville kvitte seg med norske arbeidsplasser, sier leder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund til Dagbladet.

Color Line er det eneste rederiet med passasjerfart mellom Norge og utlandet som fremdeles er norskregistrert.

Når regjeringen foreslår å tillate at de kan registrere Kiel-ferjene i NIS, er noe av bakteppet at selskapet selv har gått ut med at de kan måtte registrere seg i Danmark eller et annet land dersom betingelsene ikke blir bedre.

Hansen mener imidlertid at omregistrering til NIS vil åpne for langt dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som tillates i våre naboland, der selskaper som DFDS, Stena Line og Fjord Line er registrert.

- Den norske regjeringen setter seg i førersetet for å innføre sosial dumping i hele Norden, sier Hansen, og forklarer:

- Vi har fått reaksjoner fra fagbevegelsen i Norden og hele Østersjø-området som er bekymret for at hvis Color Line får bruke internasjonale minimumsvilkår mellom Oslo og Kiel, så blir det press for å få tilsvarende vilkår der de er.

Milliardoverskudd

Ifølge Kapital gikk Color Line med milliardoverskudd i fjor, og eier Olav Nils Sunde økte samtidig sin formue med nesten fire milliarder kroner. Sunde er nå på nittendeplass på lista over Norges rikeste.

Informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen, insisterer på at Color Line ikke har bestemt seg for å flagge ut arbeidsplassene, dersom de får lov.

COLOR LINE: Informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen. Foto: Color Line.
COLOR LINE: Informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen. Foto: Color Line. Vis mer

- Hvis dette blir resultatet i et endelig statsbudsjett, så vil vi vurdere hva vi gjør. Men våre ansatte skal behandles ordentlig, sier Mathisen til Dagbladet. Han fortsetter:

- Color Line er avhengig av internasjonalt forutsigbare konkurransevilkår. Den norske ordningen har hittil vært ustabil.

Mathisen sikter til tilskuddsordningen som skal stimulere til å opprettholde norske arbeidsplasser til sjøs. I 2017 mottok Color Line 300 millioner kroner i tilskudd fra staten som kompensasjon for skatter og avgifter gjennom ordningen.

Dersom Color Line omregistrerer Kiel-ferjene til NIS, betyr det altså innsparinger for statskassa også. Mathisen mener likevel det har vært et problem at størrelsen på tilskuddsordningen har blitt endret i statsbudsjettene en rekke ganger siden 2002.

- Color Line er det eneste rederiet av sin type med norsk eierskap og norsk hovedkontor. Skal vi fortsatt være det, må vi ha forutsigbare rammevilkår, sier han.