LETER ETTER SPOR: Havarikommisjonen leter nå etter spor som kan si noe om hvorfor helikopteret styrtet. 
Foto: 330 Skvadron / SCANPIX
LETER ETTER SPOR: Havarikommisjonen leter nå etter spor som kan si noe om hvorfor helikopteret styrtet. Foto: 330 Skvadron / SCANPIXVis mer

- Det er viktig at arbeidet går fort nå i startfasen

Havarikommisjonen samler fortsatt informasjon fra stedet hvor helikopteret styrtet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Foreløpig er det ikke mulig å si noe om hvorfor det styrtet. Vi konsentrerer oss fortsatt om å samle informasjon fra stedet, sier Kåre Halvorsen, avdelingsdirektør i Havarikommisjonen til Dagbladet.

Havarikommisjonen har jobbet hele dagen, og er enda ikke ferdige med arbeidet. Halvorsen forteller at det er viktig at de er raske i den første fasen av arbeidet.

- Det er litt press i starten. Det er mange som har sterke følelser knyttet til stedet, og det er viktig at vær og vind ikke fjerner viktige spor, sier han.

Mye gjenstår Det også en del samtaler som gjenstår før kommisjonen kan begynne arbeidet med å samle inn dokumenter til granskningen. Dokumentinnsamlingen er det ikke like hastverk med, og Halvorsen forklarer at granskningen kan ta veldig lang tid.

- Vi ønsker å være ferdige innen 12 måneder. Gjør vi sikkerhetskritiske funn underveis vil dette selvfølgelig bli informert om med en gang, sier han.

Halikopteret havarerte og tok fyr ved Vassli i Eidfjord kommune i Hardanger mellom klokka 18 og 19 i går. Fire inspektører fra Havarikommisjonen jobber sammen med politiet og Kripos' identifikasjonsgruppe på det vanskelige havaristedet.

- På et slikt havaristed vil våre folk prøve å finne instrumenter fra helikopteret som kan gi noen indikasjoner. Man leter etter motordeler, girboks og overføringer, i tillegg til å se på terrenget og for eksempel hvordan brannen har utviklet seg, sa Kåre Halvorsen til Dagbladet tidligere i dag.

Nære familiebånd Ingen personer overlevde ulykken. Om bord var passasjerene Kjetil Bu (27) og kjæresten Karianne Ringkjøb Dahl (29). Siv Holtan (18), kjæresten til Bus yngre bror, var også med. Det samme var Kjetil Bus svoger Andreas Søvik Fossmark (24). Pilot var Tore Ystanes (39) fra Bergen som jobbet for selskapet Airlift.

Alle de fire passasjerene om bord hadde tette familiebånd. De var i en gruppe på i alt ni slektninger, som ble flydd opp til tomta der de skulle bygge opp et familiested på en gammel fjellstøl.

En gruppe på fem, som ifølge lensmann Øyvind Rosseland inkluderte foreldre, svigerforeldre og søsken, ble fløyet opp først. De ble vitner til den fatale ulykken som rammet puljen som kom etter.

PÅ HALV STANG:Den lille bygda Kinsarvik er i sorg etter helikopterulykken som har krevd fem menneskeliv. Foto: Benjamin A. Ward
PÅ HALV STANG:Den lille bygda Kinsarvik er i sorg etter helikopterulykken som har krevd fem menneskeliv. Foto: Benjamin A. Ward Vis mer