Liv på andre planeter:

Det evige spørsmålet: Kan denne planeten være svaret?

NASA og ESO er sikre på at de kan finne liv utenfor vårt eget solsystem. Men hvor nærme er forskerne egentlig?

NYOPPDAGET PLANET: Ross 128 b. Her en skisse laget av European Southern Observatory. Foto: M. Kornmesser/ESO via AP/NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

I går erklærte European Southern Observatory (ESO) oppdagelsen av Ross 128 b - en planet rundt elleve lysår unna vår egen.

Den skal også relativt nær jorda i størrelse, og antas å ha en liknende overflatetemperatur, noe som gjør at ESO tror at forholdene kan være tilpasset levende vesener.

Dette på tross av at Ross 128 b befinner seg langt nærmere stjerna i sitt solsystem. Denne er en rød dverg.

Du kan nå betale med

LES PLUSS i 1 ÅR FOR 99 KR

Pluss gir deg tilgang til daglige premiumartikler, eAvisa, Magasinet og mye mer.

KJØP 12 MND, BETAL FOR 1

1 ÅR

99 kr

(Fornyes til 795,-/år)

1 MÅNED

99 kr

(Fornyes til 99,-/måned)

PRØV PLUSS

1 UKE

1 kr

(Fornyes til 55,-/uke)

Alle abonnement fornyes til ordinær pris etter tilbudsperioden . Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

visa card Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.