- Det har knapt skjedd slike ulykker i Europa

Kjent som trygg flytype, sier norske eksperter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Leder Morten Kjellesvig i Flyoperativt forum er utdannet havarietterforsker, og til daglig Airbus-pilot.

Han opplyser at A320 er produsert i omlag 6000 eksemplarer og at det er kjent som en trygg flytype.

- Denne typen ulykker skjer veldig sjelden. Det har knapt nok skjedd slike ulykker i Europa, sier han.Kjellesvig understreker at et fly som er over 24 år gammelt i aller høyeste grad skal være i god stand. Om et fly er gammelt eller ei spiller i utgangspunktet ingen stor rolle.

Det er heller ikke mulig å tolke at flyet var forsinket.

- Det trenger  ikke å ha noe å si. Det kan ha vært mange årsaker til dette.

- Rakk å oppdage problem Ole Kristian Westberg i Flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund følger nyhetene fra katastrofeområdet i Alpene tett, men understreker at det i denne fasen ikke er mulig å slå fast noe om årsaken til flystyrten.

- Så lenge de klarer å finne vrakrester og datarecordere vil man ha mulighet til å finne ut hva som skjedde, men å spekulere nå er umulig, sier Westberg til Dagbladet.

Flyets fallhastighet, på 3000 fot i minuttet, trenger ikke si noe om hva som har skjedd i marsjhøyde.

- Det er lite man kan tolke ut fra det som er kjent så langt. Men det er på det rene at besetningen rakk å melde om «emergency», at de da hadde ett eller annet synlig problem om bord, sier piloten.

- Hundrevis av flygninger daglig Westberg opplyser at det ikke er noe med forholdene over Alpene som i seg selv er regnet som risikofyllt.

- Det er høye fjell man skal over, og dette er en del av flygningen som må planlegges godt, men dette gjøres hundrevis av ganger hver eneste dag, sier han.

Eksperten har godt håp om at det kan bli mulig å rekonstruere noe av hendelsesforløpet på sikt.

- Om de finner boksene, vil etterforskerne nesten alltid klare å hente ut noe data. Uansett hva ulykken måtte skyldes vil dette bli debattert nøye i det internasjonale flysikkerhetsmiljøet framover.